Fiat Panda II
Fiat Panda II

Przełom XX i XXI w. był dla Fiata trudny. Stilo, który miał walczyć z Golfem, Astrą i Focusem, sprzedawał się znacznie gorzej niż oczekiwano. Na rynku nie przyjęła się kontrowersyjna Multipla. Po raz kolejny okazało się, że Fiatowi najlepiej wychodzi konstruowanie małych samochodów.

Jednym ze sztandarowych produktów Fiata w latach 90. było Cinquecento, wytwarzane w polskich Tychach od 1991 do 1998 r. Zostało ono zastąpione przez model o kodowym oznaczeniu Type 187, czyli Seicento (po włosku oznacza to ‘sześćset’). Przez pewien czas oba pojazdy produkowano równocześnie.

Nowe auto opierało się na poprzedniku. Karoseria została unowocześniona, ale niestety głównie w zakresie wyglądu. W testach Euro NCAP Seicento zdobyło tylko 1,5 gwiazdki na 5, co jest jednym z najgorszych wyników w historii.

Fiat Seicento
Fiat Seicento

Seicento, tak samo jak Cinquecento, występowało tylko w wersji 3-drziowej. Napęd był przenoszony na przód. W gamie figurowały silniki benzynowe o pojemności 0,9 i 1,1 l, rozwijające odpowiednio 39 i 54 KM.

Ta druga jednostka w odmianie Fire napędzała wersję Sporting, wyróżniającą się z zewnątrz bardziej agresywnie stylizowanymi zderzakami i felgami z lekkich stopów. Samochód miał stabilizator poprzeczny zawieszenia przedniego i skrzynię o skróconych przełożeniach. Sporting był jedynym Seicento z obrotomierzem.

Fiat Seicento Sporting

Fiat od 1998 r. oferował odmianę Elettra. Jak sama nazwa wskazuje, była ona wyposażona w elektryczny silnik, który generował moc ok. 40 KM i napędzał koła tylne. Zasięg samochodu wynosił 90 km.

W tyskiej fabryce do zakończenia produkcji w 2010 r. powstało łącznie 1 328 973 egzemplarzy małego Fiata, z czego 1 039 671 zostało wyeksportowanych.

Wkrótce po Seicento zaprezentowano Punto II. Samochód wszedł na rynek w 1999 r., w setną rocznicę założenia marki Fiat. Z okazji jubileuszu auto dostało okrągłe logo, którego nie używano od przełomu lat 20. i 30.

Fiat Punto II
Fiat Punto II

Punto II miało 20% części wspólnych z poprzednikiem. Fiat zastosował więc inną strategię niż w przypadku Cinquecento i Seicento. O tym, że takie działanie było właściwe, świadczą chociażby testy Euro NCAP. Stare Punto dostało tylko 2. gwiazdki. Nowe zgarnęło 4.

Fiat w standardzie miał m.in. poduszkę powietrzną kierowcy. Na niektórych rynkach seryjne wyposażenie obejmowało dodatkowo poduszkę dla pasażera i poduszki boczne. Punto II miało elektryczne wspomaganie kierownicy z funkcją City, ułatwiającą manewrowanie przy małych prędkościach. Do napędu Punto służyły benzynowe silniki o pojemnościach 1,2, 1,4 i 1,8 l, a także diesle 1,3 oraz 1,9.

W 2003 r. Punto II przeszło facelifting. Samochód stracił ostre rysy i stał się bardziej “nadmuchany”. W tym samym roku Fiat świętował wyprodukowanie 5-milionowego Punto (licząc obie generacje).

Fiat Punto po liftingu
Fiat Punto po liftingu

W 2005 r. Punto II zostało oficjalnie zastąpione przez Grande Punto. Nie oznaczało to jednak końca kariery modelu. Na niektórych rynkach, np. serbskim, samochód wciąż jest sprzedawany pod nazwą Punto Classic. Licencję na Punto II kupiła Zastava.

W ramach Projektu 178, czyli rodziny tzw. samochodów globalnych, powstał Fiat Albea. W Europie zastąpił on Sienę. Sedan zaprezentowany w 2002 r. był wytwarzany w Turcji i Brazylii oraz składany w Rosji. Auto wyróżniało się bagażnikiem o pojemności 515 l.

Fiat Albea

Chociaż Albeę zaprojektował Giorgetto Giugiaro, trudno było ukryć, że to tylko pojazd budżetowy przeznaczony na rynki wschodzące. Auto nie przyjęło się w Polsce i zostało wycofane ze sprzedaży w naszym kraju w 2007 r.

W tym samym roku z naszego rynku zniknął Fiat Idea, także z powodu niewielkiego zainteresowania. Mały van zadebiutował w 2003 r. Jego odpowiednikiem, bardziej luksusowym i ciekawszym pod względem designu, był model Lancia Musa.

Fiat Idea
Fiat Idea

Samochód bazujący na Punto II nie zdobył popularności w Europie. Na naszym kontynencie nie jest już produkowany, za to wciąż jest chętnie kupowany w Ameryce Łacińskiej. Niedawno Idea wytwarzana w Brazylii przeszła lifting.

W 2003 r. został pokazany bodaj najważniejszy dla Fiata samochód ostatniej dekady, czyli Panda II. Zastąpiła ona wysłużoną poprzedniczkę, wytwarzaną w latach 1980-2003.

Nowa Panda zdobyła tytuł Samochodu Roku 2004. Była produkowana wyłącznie w Tychach. Mierzące 3538 mm auto szybko zdobyło uznanie klientów. Było chwalone nie tylko ze względu na cenę i funkcjonalne, 5-drzwiowe nadwozie, ale także za niezawodność, co nie jest częste w przypadku Fiata.

Fiat Panda II 100 HP
Fiat Panda II 100 HP

Panda II była dostępna z benzynowymi jednostkami 1,1, 1,2 i 1,4 oraz dieslem 1,3. W ofercie figurowały odmiany 4×4 oraz usportowiona 100 HP o mocy, a jakże, 100 KM.

Niestety, względy polityczne spowodowały, że z końcem 2012 r. Tychy straciły Pandę. Trzecia generacja tego modelu powstaje we Włoszech.

W tyskim zakładzie Fiata wyprodukowano w sumie 2 168 491 Pand II. Samochody te były eksportowane do 84 krajów świata.

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/dawno-dawno-temu-w-motoryzacji-historia-fiata-czesc-1″]Dawno, dawno temu w motoryzacji – czyli historia Fiata [część 1][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/dawno-dawno-temu-w-motoryzacji-czyli-historii-fiata-ciag-dalszy-czesc-2″]Dawno, dawno temu w motoryzacji – czyli historii Fiata ciąg dalszy [część 2][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/od-nuova-500-do-dino-historia-fiata-cz-3″]Od Nuova 500 do Dino – historia Fiata [cz. 3][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/rozowe-lata-70-historia-fiata-cz-4″]Różowe lata 70. – historia Fiata [cz. 4][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/interesy-z-kaddafim-i-przejecie-alfy-romeo-historia-fiata-cz-4″]Interesy z Kaddafim i przejęcie Alfy Romeo – historia Fiata [cz. 5][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/punto-dla-mas-coupe-dla-pasjonatow-historia-fiata-cz-6″]Punto dla mas, Coupé dla pasjonatów – historia Fiata [cz. 6][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/miliardowe-straty-i-nietrafione-modele-historia-fiata-cz-7″]Miliardowe straty i nietrafione modele – historia Fiata [cz. 7][/blo-link-inner]

Poprzedni wpis Następny wpis