
Targi samochodowe we Frankfurcie przyniosły liczne premiery. Jak co roku producenci z całego świata pokazali tutaj co przygotowali dla Europejczyków. Przedstawiamy przegląd nowości marek PGD.

Jednym z najciekawszych samochodów tegorocznych targów we Frankfurcie był bez wątpienia koncepcyjny Seat Leon Cross Sport. Jest to połączenie wersji Cupra oraz X-Perience. Innymi słowy hiszpańska marka przedstawiła uterenowionego hot hatcha.
Prześwit w trzydrzwiowym Leonie został zwiększony o 41 mm, co znacznie podniosło jego dzielność terenową. Pod maską natomiast pojawił się mocny silnik z wersji Cupra. Dwulitrowa jednostka została wzmocniona do poziomu 300 KM i 380 Nm. To w połączeniu z szybką przekładnią DSG oraz napędem na wszystkie koła pozwala osiągnąć 100 km/h w 4,9 s.
Na razie Seat Leon Cross Sport pozostaje konceptem. Jednak kto wie – być może Hiszpanie zdecydują się z czasem na wprowadzenie na rynek najbardziej oryginalnego hot hatcha, jakiego świat widział.

Koreański producent zaprezentował tuż przed targami we Frankfurcie nową generację swojego sedana. Na razie jest to model Avante, przeznaczony wyłącznie na rynek koreański. Jest to jednak bliźniak europejskiej Elantry, zatem wygląd nie powinien zanadto odbiegać od tego, co zobaczymy w salonach w Polsce.
W ojczyźnie tego samochodu będzie on oferowany z 1,6-litrowym turbodieslem o mocy 136 KM. Dostępny będzie także wolnossący silnik benzynowy 1.6 o mocy 132 KM. Topową wersją ma być odmiana z silnikiem 2.0, który ma oferować 149 KM. Dla szukających oszczędności Hyundai przygotował 120-konną wersję z motorem 1.6 z fabrycznym przygotowaniem do używania LPG.

Również Kia przygotowała nowość na targi samochodowe we Frankfurcie. Jest nią Optima GT w europejskiej specyfikacji. Pojazd zgodnie ze wcześniejszymi przypuszczeniami ma dysponować bardzo mocnym silnikiem. Turbodoładowany motor o pojemności skokowej wynoszącej 2 litry rozwija 245 KM i 353 Nm. To pozwala rozpędzić mocnego sedana do 100 km/h w 7,4 s.
Chociaż prędkość maksymalna tego wozu ma wynosić 240 km/h, jeśli będziemy obchodzić się z nim delikatnie, będzie on zużywał rozsądne ilości paliwa. Średnie spalanie ma katalogowo wynosić 8,2 l/100 km.

Ze stajni Nissana na targi samochodowe we Frankfurcie przyjechał niezwykły koncept. Nosi on nazwę Gripz. Jest on nowoczesną interpretacją crossovera, która w pewnym sensie nawiązuje do wyżej opisanego dzieła Seata. Ma on bowiem łączyć praktyczne aspekty posiadania SUV-a z atrybutami wozu sportowego.
Zgodnie ze współczesnymi trendami Nissan Gripz jest hybrydą. Jazda nim ma być nie tylko dynamiczna, ale także komfortowa i cicha. Moc koncepcyjnego wozu nie została podana. Wiemy jedynie, że jego nadwozie ma 4100 mm długości, 1890 mm szerokości oraz 1500 mm wysokości. Rozstaw osi jest równy 2580 mm.

Suzuki przed targami we Frankfurcie pokazało nową Vitarę w wersji S. Jest to debiut tego wozu w świecie benzynowych motorów turbodoładowanych. Vitarę S charakteryzuje 1,4-litrowy motor wyposażony w sprężarkę. Jest to silnik mocniejszy niż wolnossący 1.6 VVT. Najważniejsze jest jednak, że jest to jednostka bardziej ekologiczna.
Nowy turbodoładowany motor osiąga 140 KM i 220 Nm. Oznacza to przyrost parametrów o 20 KM i o 64 Nm. Zużycie paliwa będzie tu wynosić 6,3 l/100 km w mieście. Średnie spalanie w cyklu mieszanym ma być równe 5,4 l/100 km.
Ford Focus RS z cennikiem i osiągami

Wszyscy bardzo długo czekali na ten moment. Topowy wariant kompaktowego Focusa dostał wreszcie metkę z ceną. W Polsce będzie się ona zaczynać od 147 490 zł. Tym samym Focus RS chociaż piekielnie szybki, jest tańszy od konkurencyjnego Volkswagena Golfa R. Ford naprawdę dobrze skalkulował cenę topowej odmiany swojego kompaktu.
Jak szybki jest Focus RS? 2,3-litrowy silnik EcoBoost rozwija 350 KM i 440 Nm. Te parametry z pomocą napędu na cztery koła rozpędzają kompakt Forda do 100 km/h w 4,7 s. To wynik godny wozu sportowego z krwi i kości. Prędkość maksymalna wynosi 266 km/h.