Wraz z dużymi mrozami, jakie mieliśmy ostatnio, wielu kierowców miało problem uruchomieniem samochodu. Powodem tego był słaby akumulator, który wraz z niższymi temperaturami prawie całkiem stracił pojemność. Specjaliści z serwisu Mitsubishi odpowiadają na najczęściej zadawane pytania dotyczące akumulatora…

Aby zachować poprawne działanie jak najdłużej ważna jest poprawna eksploatacja w zimie.

  • W chwili rozruchu, prąd do zasilania rozrusznika jest dostarczany z akumulatora. Zatem dodatkowe włączenie świateł, systemu odszraniania przedniej szyby, czy ogrzewania tylnej uszczupla zmagazynowaną w akumulatorze energię.
  • Jeżdżąc na krótkich odcinkach przy włączonych licznych urządzaniach nie pozwalamy naszemu akumulatorowi właściwie się naładować. Możliwa jest wówczas sytuacja, że rano samochód odmawia posłuszeństwa. Aby tego uniknąć, pokonując krótkie trasy, powinniśmy zrezygnować z używania dodatkowych odbiorników prądu, takich jak systemy audio, radio CB, czy ładowarek do telefonów komórkowych. Te urządzenia mają wprawdzie niewielki indywidualny pobór prądu, ale włączenie kilku urządzeń może być dużym obciążeniem dla akumulatora .

Częste pytanie dotyczy czy można ładować akumulator będący podpięty w samochodzie

O tym decyduje producent samochodu i problem ten jest zazwyczaj opisany w instrukcji obsługi. Musimy jednak pamiętać, że klasyczne prostowniki podają podwyższone napięcie. W efekcie możliwe będzie uszkodzenie bardzo czułych na zakłócenia elementów elektronicznych samochodu (np poduszki powietrzne, urządzenia sterujące pracą silnika, alternator, telefon samochodowy, odtwarzacz płyt kompaktowych). Urządzenie te muszą być szczególnie chronione przed przepięciami występującymi podczas ładowania akumulatora.

Z reguły zalecane jest odpięcie jednej klemy, ale w nowych samochodach często spowoduje to rozkodowanie komputera (w instrukcji obsługi auta powinien być opis ponownego zaprogramowania komputera w przypadku, gdy parametry kasują się po odłączeniu akumulatora).

Zazwyczaj producent dopuszcza też ładowanie akumulatora małym prądem bez konieczności odpinania klem. Najkorzystniej jest stosować w takim przypadku elektroniczne ładowarki miktroprocesorowe.

Są też sytuacje, gdy to nie akumulator jest problemem

Na zakończenie warto wspomnieć o sytuacjach, kiedy sprawny akumulator „nie zakręci rozrusznikiem”. Najczęstsze przyczyny tego za zjawiska to nie wadliwy akumulator, ale :

  • brak połączenia na klemach (zaoksydowanie).

Należy wówczas bolce akumulatora i wewnętrzne części klemy przeczyścić z nalotu. Czyścimy zawsze szczotką metalową lub pilnikiem, nigdy papierem ściernym. Po wyczyszczeni jeszcze raz spasujemy elementy ze sobą. Warto tez używać specjalnych smarów przewodzących.

  • odkręcone połączenie przy rozruszniku lub przewód łączący silnik z masą.

Należy skontrolować prawidłowość połączeń kabli dochodzących do rozrusznika i dokręcenie miedzianej plecionki łączącej silnik i karoserię. Poluzowanie styku plecionki (odpowiedzialnej za połączenie z masą odizolowanego przez gumowe poduszki silnika) bardzo często daje chwilowe zaniki napięcia i raz samochód uruchomimy bez problemu, a innym razem prąd nie dopływa do rozrusznika.

Poprzedni wpis Następny wpis