Tak nowoczesnego i odważnego samochodu Mitsubishi już dawno nie było. Eclipse Cross to nowe spojrzenie na crossovera z zupełnie nową techniką. Jak prezentuje się na tle swoich braci – mniejszego ASX i większego Outlandera?
Mitsubishi Eclipse Cross bliżej ma to modelu ASX pod względem rozmiarów, ale technicznie do Outlandera. Nadwozie jest dłuższe od tego pierwszego o 5 cm, wyższe o 4,5 cm i szersze o 3,5 cm, ale rozstaw osi zostawiono ten sam. Czyli jednocześnie ten sam co w Outlanderze, ale płyta podłogowa bardziej przypomina właśnie tę z większego modelu. To samo można powiedzieć o rozmiarach wnętrza, choć Outlander jest dłuższy o całe 30 cm.
Kabina Eclipse Cross jest ponadprzeciętnie przestronna, choć najbardziej odczują to pasażerowie siedzący z tyłu. Mają bardzo dużo swobody i wygodną kanapę z regulacją wzdłużną oraz regulacją kąta pochylenia oparcia. Długie siedzisko i szeroki podłokietnik pozwalają poczuć się dwóm osobom bardzo wygodnie, a trzem dość swobodnie.
Przeczytaj i obejrzyj nasz test Mitsubishi Outlandera!
Z przodu jest niemal dokładnie tak samo jak w Outlanderze, poza jednym – zupełnie nową stylistyką kokpitu. Ten jest nowocześniejszy, ma inny kształt, ale co do funkcji jest taki sam. Ma kilka dużych schowków i nie ma niczego trudnego w jego obsłudze. Jakość wykonania czy materiały, a nawet niektóre przyciski czy choćby kształt kierownicy wskazują na wyraźne pokrewieństwo z innymi modelami marki. Kierowca może cieszyć się dużą przejrzystością wnętrza. Szyby są poprowadzone dość nisko, a z tyłu dzięki sprytnemu zabiegowi i dodaniu niedużej szybki poniżej spojlera, widoczność jest wyjątkowo dobra.
Co do obsługi kokpitu, trzeba się chwilę przyzwyczaić jeżeli wybierzecie wersję z touchpadem umieszczonym na konsoli środkowej. To przy jego pomocy będziecie się poruszać w nieskomplikowanym menu nowego systemu multimedialnego, który niestety nawet w opcji nie ma nawigacji. Mitsubishi postawiło na łączność ze smartfonem.
Przeczytaj i obejrzyj nasz test Mitsubishi ASX!
Kierowca i pasażer siedzący z przodu, gdyby zamknęli oczy, poczuli by się jak w Outlanderze. Pozycja foteli w stosunku do pedałów i kierownicy jest dokładnie taka sama. Trochę ograniczony zakres regulacji nie pozwala odnaleźć każdemu idealnych ustawień, ale ogólnie auto jest wygodne. Zwłaszcza fotele o zmodyfikowanym kształcie, nie męczą w dłuższych podróżach.
Największą, funkcjonalną wadą samochodu jest jego skromny bagażnik o pojemności 341 l. Niewielkie wymiary to efekt zastosowania sportowego stylu nadwozia. Nisko opadająca tylna szyba, krótki tył, duża przestrzeń w kabinie i umieszczenie pod podwoziem wielowahaczowego zawieszenia z napędem sprawiają, że mamy do czynienia z kufrem na poziomie tradycyjnego kompaktu. A i w tym segmencie uznałbym go za zbyt mały. To jednak coś, na co trzeba się zgodzić wybierając bądź co bądź sportową odmianę Outlandera.
Czy sportowe są również wrażenia z jazdy? Tego się nie spodziewajcie, ponieważ Eclipse Cross został stworzony według nieco innych założeń. Daje przyjemność podczas podróży, ale zupełnie innego rodzaju. Zawieszenie, silnik oraz skrzynia biegów mają za zadanie dać jak najwięcej komfortu oraz płynności. Kierowca i pasażerowie mają być zrelaksowani, a nie zaangażowani.
Nowy silnik benzynowy 1.5 Turbo Mitsubishi o mocy 163 KM ma za zadanie oddać przede wszystkim dużą dawkę momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. I oddaje, bo 250 Nm przy 1800-4500 obr./min wystarcza do płynnego i dynamicznego przyspieszania w niemal całym zakresie pracy jednostki. Dla porównania, 2-litrowy motor Outlandera rozwija 195 Nm przy 4200 obr./min i wymaga znacznie mocniejszego wciśnięcia pedału gazu by wydobyć z siebie tyle dynamiki, co 1.5 Turbo pracujące na pół gwizdka. Niezależnie od tego jak się jeździ i jaką macie prędkość, zawsze możecie liczyć na sprawne przyspieszenie.
Połączenie tej jednostki z automatyczną skrzynią CVT to strzał w dziesiątkę. Jest to inaczej zaprogramowana przekładnia bezstopniowa niż ta, znana z benzynowego Outlandera. Ma ustalone osiem wirtualnych przełożeń, które zmieniają się przy dynamicznej jeździe. Dzięki temu można liczyć na szybką reakcję na wciśnięcie pedału gazu oraz naturalne uczucie rozpędzania poprzez kolejne biegi. Nie ma już efektu wycia na wysokich obrotach aż do osiągnięcia żądanej prędkości.
Automat pracuje w trybie bezstopniowym tylko przy łagodnym traktowaniu pedału gazu. Wówczas Eclipse Cross rozpędza się bez zmiany obrotów – te pozostają na poziomie ok. 2000-2500 – w sposób płynny, kulturalny i po cichu. W każdej chwili można jednak liczyć na ”redukcję” wirtualnego przełożenia – wystarczy mocniej nacisnąć gaz.
1.5 Turbo CVT to w porównaniu z zestawem 2.0 CVT znanym z Outlnadera zupełnie nowa jakość jazdy. Nie tylko jest dynamiczniej, ale przede wszystkim płynniej, bardziej komfortowo. Pytanie: czy również bardziej ekonomicznie? To zależy od warunków jazdy, bo ku mojemu zaskoczeniu napęd Eclipse Cross okazał się bardziej paliwożerny w teście na drodze krajowej – spalił 7,0 l/100 km w stosunku do 6,5 l Outlandera. Z drugiej jednak strony, w mieście wystarczyło mu 9,5 l/100 km, co jest wynikiem lepszym o litr. Na autostradzie wyniki są niemal identyczne, zatem średnio Eclipse Cross jest samochodem oszczędniejszym, a im więcej jazdy miejskiej, tym większa różnica na korzyść nowego modelu.
Warto jeszcze wspomnieć kilka słów o zmodyfikowanym w stosunku do Outlandera napędzie na cztery koła o nazwie S-AWC. Ma szybsze sprzęgło, które odpowiada za stałe przekazywanie napędu na tylną oś. Przycisk na konsoli środkowej zmienia rozkład siły pomiędzy osie w zakresie 80/20 – 40/60 proc. ESP działa w taki sposób, że bardziej aktywnie steruje pojazdem, a tylna oś ma układ kontroli znoszenia. Ogólnie S-AWC Eclipse jest bardziej sprawny i daje wyższe poczucie bezpieczeństwa.
Poczucie to powiększa również pakiet systemów bezpieczeństwa, które do tej pory nie były dostępne w innych modelach Mitsubishi. Asystent pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, wyświetlacz head-up czy układ przeciwkolizyjny to już niemal standard w tym segmencie. Dodatkowo mamy na pokładzie bardzo dobry system kamer 360 stopni oraz układ ostrzegający o ruchu poprzecznym za pojazdem. Na uwagę zasługują również bardzo skutecznie oświetlające drogę reflektory diodowe.
Podstawowa wersja Eclipse Cross kosztuje w salonach PGD od 93 990 zł. Porównanie z modelem ASX nie ma sensu, za to Outlander w zbliżonej konfiguracji, ale z 2-litrowym silnikiem benzynowym kosztuje o 3000 zł… mniej. Mowa tu jednak o modelach 2017 – roczniki modelowe 2018 jeszcze nie są dostępne w sprzedaży. Eclipse Cross z napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią biegów kosztuje 133 990 zł i jest dostępny od specyfikacji Intense Plus. Dla porównania, w podobnej specyfikacji Outlandera 2017 kupicie za 128 790 zł. Warto jednak dokładnie przejrzeć listę wyposażenia, ponieważ Eclipse jest samochodem nieco bogatszym pod tym względem.
Umów się na jazdę testową nowym Mitsubishi Eclipse Cross!
Silnik i napęd: |
||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R4, turbo | |
Rodzaj paliwa: | benzyna | |
Ustawienie: | poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC | |
Objętość skokowa: | 1499 cm3 | |
Moc maksymalna: | 163 KM przy 5500 rpm | |
Moment maksymalny: | 250 Nm przy 1800-4500 rpm | |
Skrzynia biegów: | bezstopniowa CVT | |
Typ napędu: | Stały na cztery koła | |
Hamulce przednie: | tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | kolumny McPhersona | |
Zawieszenie tylne: | wielowahaczowe | |
Koła, ogumienie przednie: | 225/55 R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | 225/55 R18 | |
Masy i wymiary: |
||
Typ nadwozia: | SUV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1550 kg | |
Ładowność: | 500 kg | |
Długość: | 4405 mm | |
Szerokość: | 1805 mm | |
Wysokość: | 1685 mm | |
Rozstaw osi: | 2670 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 60 l | |
Pojemność bagażnika: | 341 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 9,8 s | |
Prędkość maksymalna: | 187 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 8,2 l/100 km | 9,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 6,2 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 7,0 l/100 km | 8,3 l/100 km |
Emisja CO2: | 159 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena: | ||
Model od: | 93 990 zł | |
Diesel od: | brak w ofercie | |
Samochód testowy od: | 133 990 zł |