Mitsubishi Eclipse Cross PHEV to wersja hybrydowa, która oferuje coś więcej niż tylko niskie zużycie paliwa. Jest to model, który ma zalety mogące usatysfakcjonować wielu nabywców. Czy także ciebie?
Układ hybrydowy HEV (Hybrid Electric Vehicle) to napęd który wykorzystuje silnik elektryczny, spalinowy lub obydwa razem. Nad poprawnym rozdziałem, który napęd będzie korzystniejszy czuwa komputer. Specjalny algorytm sprawdza temperaturę zewnętrzną, stopień naładowania akumulatora, opory ruchu itd. Najistotniejsze jest przy tym to, że zawsze priorytetowy jest napęd elektryczny. Wersje te mają też atuty samochodów elektrycznych, czyli podczas zwalniania/hamowania następuje rekuperacja, czyli doładowanie baterii
Tym samym, dzięki temu przez połowę trasy przejechanej w mieście, silnik spalinowy nie pracuje, co wpływa na ekologię i ekonomię. Czy może być coś lepszego? Tak modele PHEV.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – kolejny krok w hybrydowej hierarchii
Hybrydy PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) to klasyczna hybryda wykorzystująca napęd spalinowy lub elektryczny, ale jej bateria akumulatorowa jest znacznie większa. Dzięki temu model może jechać jak klasyczna hybryda, ale ma też możliwość jazdy przez pewien czas wyłączenie z wykorzystaniem napędu elektrycznego.
Niestety w tym wypadku musimy akumulator naładować przez dodatkowe gniazdo, gdyż silnik spalinowy zapewnia jedynie uzupełnienie energii jak w klasycznej hybrydzie HEV.

PHEV – wersja dla tych którzy boją się elektryka
Dzięki zasięgowi ok 50 km, jaki można tym modelem pokonać w trybie elektrycznym, użytkownik odczuje wszystkie plusy wersji EV.
Będzie miał zatem fantastyczne liniowe przyspieszenie
W samochodzie będzie doskonały komfort akustyczny
Zwiększanie prędkości będzie jak w samochodzie sportowym
Najważniejsze jednak, że człowiek jest całkowicie pozbawiony problemów, gdzie jest najbliższa stacja ładowania. Jeżeli bateria akumulatora się wyczerpie, auto jedzie jako klasyczna hybryda, czyli wykorzystuje benzynę, która przecież można zatankować wszędzie.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – atuty ekonomiczne
W modelu jest bateria akumulatorowa o pojemności 13,8 kWh. Ładowanie jej trwa z domowego gniazdka 230V ok sześć godzin. Koszt takiego ładowania to 10,5 zł (przy dziennej taryfie 0,76 zł za 1 kWh) lub 5,2 zł (przy taryfie nocnej 0,38 zł za 1 kWh).
Ponieważ większość osób ładuje samochód w nocy i rano wyjeżdża samochodem do pracy, koszt eksploatacji wynosi tylko 10,4 zł/100 km. Jest to w chwili obecnej poniżej 1,5 l/100 km.
Oczywiście sytuacja taka ma miejsce gdy w ciągu dnia jedziemy na trasie dom-praca-dom tylko 50 km.
W czasie moich testów różnymi autami typu Plug-in, sprawdzałem też czy model spełnia moje potrzeby eksploatacyjne. Ponieważ pracuję w domu, ale w ciągu dnia trzy razy wykonuję trasę po ok 35 km, przyjąłem, że pierwszą drogę pokonuję na energii naładowanej w nocy (5,2 zł), a dwie kolejne po naładowaniu w dzień (koszt 70 km to ok 14,7 zł). Tym samym jeżdżąc samochodem tylko w mieście dziennie płacę za to 20 zł. Jest to obecnie równowartość 2,6 l benzyny
Biorąc pod uwagę, że jazda wersją benzynową to zużycie ok 8-10 l/100 km, a wersją hybrydową HEV – 5-6 l/100 km, eksploatacje jest bardzo oszczędna

Eclipse Cross PHEV – atut zasięgu
Tak więc w mieście mamy wszystkie atuty wersji elektrycznych (jeżeli tylko nie jeździmy non stop 100 km). Gdy jednak chcemy wyjechać na weekend, czy na wakacje, to zarysowuje się ogromna przewaga tego modelu nad wersją elektryczną.
– Jedziemy jak normalnym samochodem (elektrycznym jazda ponad 100 km/h to dramatyczny spadek zasięgu)
– Nie musimy martwić się, czy w pobliżu naszego pobytu jest ładowarka.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – atut dostępności
Niewątpliwą zaletą tego modelu jest też jego dostępność na rynku. Samochodem z naszego salonu wyjedziesz od ręki.
