W salonach Mitsubishi Japan Motors zadebiutował właśnie nowy model Eclipse Cross PHEV. Ten SUV posiada unikatowy napęd elektryczny i hybrydowy z możliwością szybkiego ładowania. Oto tajemnice tej technologii.

Napęd 4×4 – elektryczny i hybrydowy, jednobiegowa przekładnia, 3 tryby, S-AWC

Napęd modelu Eclipse Cross PHEV to system hybrydowy z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła zasilania, czyli plug –in. Do napędu służą 2 silniki elektryczne umieszczone przy przedniej i tylnej osi. Silnik spalinowy służy głównie do ładowania baterii oraz wsparcia napędu elektrycznego.

Napęd ma łączną moc 188 KM i pojemną baterię 13,8 kW

Eclipse Cross PHEV wyróżnia możliwość jazdy w 3 trybach: elektrycznym, hybrydowym szeregowym oraz hybrydowym równoległym – to jakby 3 auta w jednym.

  • Tryb całkowicie elektryczny – EV, w którym energia czerpana jest z akumulatora napędowego a pojazd napędzają 2 silniki elektryczne, zapewnia bezszelestną jazdę i zasięg do 55 km w mieście według normy WLTP km oraz umożliwia rozpędzenie auta aż do 135 km/h.
  • W trybie szeregowym, którym wyróżnia się Eclipse Cross PHEV, pojazd nadal napędzają 2 silniki elektryczne a wysokowydajny silnik spalinowy, pracujący w cyklu Atkinsona napędza generator, a nie koła. Produkuje on energię ładującą baterię. Ta zaś zasila oba silniki elektryczne, oferujące wysoki moment obrotowy już od samego startu. Dla kierowców oznacza to, że po wciśnięciu pedału przyspieszenia auto bez zwłoki rusza z miejsca z dynamiką wyższą, niż typowe auta w tej klasie. Dzięki temu manewry stają się szybsze i bezpieczniejsze.
  • W trybie hybrydowym równoległym napęd realizują oba silniki elektryczne oraz silnik spalinowy. Napędza on przednią oś przez 1-biegową przekładnię. Silnik spalinowy ładuje też akumulator napędowy przez generator. Przedni silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego a tylny napędza tylną oś. Tryb ten aktywowany jest przy spokojnej stałej jeździe nawet już od ok. 70 km/h oraz podczas jazdy autostradowej. Wtedy silnik benzynowy pracuje w optymalnych warunkach, które zapewniają wyższą prędkość i niskie spalanie.

Inteligentny napęd nowego Eclipse Cross PHEV dostosowuje w ułamku sekundy tryb jazdy do aktualnej sytuacji. Przełączanie przebiega niezauważalnie i można je obserwować na wyświetlaczu ekranu SDA.

Co ważne – system operacyjny Mitsubishi Eclipse Cross PHEV zawsze dąży do powrotu do oszczędnego trybu EV lub szeregowego hybrydowego.

Skrzynia biegów… niepotrzebna

Tak samo, jak samochody elektryczne, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV nie ma skrzyni biegów a jednobiegową przekładnię, co zapewnia płynne przyspieszanie bez szarpnięć wywoływanych zmianą przełożeń. Auto w przeważającej części jeździ na samym prądzie oferując komfort i ciszę w środku. Jest dynamiczne, a kierowca może liczyć na spokój, w czym pomogą mu liczne systemy wsparcia.

Wyposażenie

W wyposażeniu znajdziemy system monitorujący martwe pole w lusterkach oraz ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu. Jest też adaptacyjny tempomat, system awaryjnego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, czy system nadzoru nad pasem ruchu. W parkowaniu pomoże system kamer 360”.
System napędu

O bezpieczeństwo dba także seryjny napęd na wszystkie koła S-AWC. Ten zaawansowany system, który działa także w trybie elektrycznym EV pozwala zachować trakcję nie tylko na zaśnieżonych i śliskich drogach. System S-AWC – konstrukcja opracowana przez inżynierów na bazie doświadczeń w rajdach – rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednie i tylne koła za pośrednictwem dwóch silników elektrycznych. Poprawia to zdolności samochodu do podążania wytyczonym przez kierowcę torem jazdy w zakrętach i podczas utraty przyczepności na śliskich nawierzchniach.

Ładowanie baterii – zwykłe gniazdko i rekuperacja

Aby oszczędnie użytkować nowe Mitsubishi Eclipse Cross PHEV auto musi być ładowane z zewnętrznego źródła. Do tego służy standardowa ładowarka dodawana do auta, którą podłączamy do zwykłego gniazdka 230V. To pozwoli na naładowanie rozładowanej baterii trakcyjnej do pełna w około 6-7 godzin.
Bateria ładuje się także energią pozyskaną z procesu hamowania w procesie rekuperacji. Eclipse Cross PHEV naładuje się też z publicznej szybkiej ładowarki DC prądu stałego do 80% w ciągu 25 min. Oznacza to, że ładując auto np. z ładowarki w galerii handlowej – po zrobieniu szybkich zakupów będzie już w stanie odzyskać swój pełny zasięg. Auto oferuje dwa gniazda CHaDeMo oraz typ 2.

Warto wiedzieć, że przejazd 50 km w ciągu dnia (a jest to przeciętnie pokonywany w ciągu dnia  dystans w Polsce) kosztuje – w przypadku energii elektrycznej ładowanej z gniazdka – 5 złotych 50 groszy (cena 1 kW = 55 groszy, zużycie 20 kWh/100 km)

Jednakże nie tylko skrywana tajemnica wyróżnia ten model

Nowe Eclipse Cross PHEV wyróżnia się z przodu supernowoczesną stylistyką reflektorów, zderzaka i wlotu powietrza. Na górze umieszczono wąskie i designerskie lampy LED-owe do jazdy dziennej. LED-owe światła mijania i drogowe wraz ze światłami przeciwmgielnymi są ulokowane poniżej. Nowy model jest dłuższy – aż o 14 cm i ma charakterystyczne linie odcięcia na drzwiach oraz wznoszącą się, dynamiczną linię okien. Z tyłu widać całkowicie przeprojektowaną tylną szybę i pokrywę bagażnika.

Mamy nadzieję, że ta krótka prezentacja zachęci Państwa do bliższego poznania modelu. Zapraszamy na jazdy testowe

Poprzedni wpis Następny wpis