Podczas salonu samochodowego w Genewie, Mitsubishi zaprezentowało model Eclipse. Osobom, które interesują się motoryzacją, nazwa ta przypomina produkowane niegdyś sportowe coupé. Obecny Eclipse nie ma z poprzednikami nic wspólnego, ale warto przypomnieć historię tej nazwy.
Sama nazwa też niewiele mówi. Eclipse to z angielskiego zaćmienie i nie kojarzy się z niczym w obszarze motoryzacji. Warto jednak wiedzieć, że Mitsubishi Eclipse było produkowane i sprzedawane już w latach 80., choć w zupełnie innej formie niż ta, którą zobaczyliśmy w Genewie.
W latach 80. Mitsubishi postanowiło skorzystać z ogromnego potencjału rynku amerykańskiego, który przechodził co chwila kolejne kryzysy paliwowe i auta sportowe z dużymi silnikami były postrzeganie niezbyt dobrze. Amerykanie szukali czegoś, co mogłoby zastąpić ich potężne muscle car i pony car, a jednoczenie spalałoby mniej paliwa. Wówczas do głosu doszli Japończycy, którzy rozpoczęli intensywny eksport swoich sportowych pojazdów za Ocean.
Mitsubishi zrobiło nawet krok więcej i zaproponowało swój produkt pod amerykańską marką. Model Eclipse to tylko jedna z nazw. Samochód nie tylko sprzedawano, ale nawet produkowano w amerykańskiej fabryce, w Illinois. Można było go kupić jako Eagle’a Talona lub Plymoutha Lasera. Dostępne było także Mitsubishi Eclipse.
Jak przystało na japońską konstrukcję, model ten wyprzedzał o dekadę produkty amerykańskie. Miał zawsze czterocylindrowy silnik, ale o różnej mocy. Bazowa odmiana Eclipse GS była napędzana jednostką 1.8, generującą skromne 93 KM. Wersję tę, napędzaną na przednią oś, oferowano wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Godne uwagi były jednak tylko modele 2-litrowe DOHC. Podstawowy osiągał moc 137 KM i później 150 KM, natomiast doładowany od 180 do 197 KM. Najmocniejsza odmiana Eclipse GSX mogła być wyposażona w napęd na cztery koła – oznaczenie Eclipse GSX.
Na rynku pojawiła się bardzo krótka seria Mitsubishi Eclipse z nadwoziem targa, czyli zdejmowanym, sztywnym dachem, ale nieruchomym słupkiem za przednimi fotelami. Rynek amerykański potrzebował także automatycznej skrzyni biegów i oczywiście Mitsubishi zaproponowało taką opcję, ale modele wyposażone w automat były nieco słabsze od wersji z manualem i nie miały napędu 4WD.
Samochód produkowano do 1994 roku i bez cienia wątpliwości odniósł on spory, rynkowy sukces. Co więcej, amerykanom do gustu przypadła jego niezawodność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. Przyszedł więc czas na drugą generację, która choć mocno zmieniła formę, w rzeczywistości była oparta na tych samych mechanizmach co pierwsza.
Nowa generacja Eclipse 2G dała klientom bardzo ładnie stylizowany, sportowy wóz, wyglądający na niezwykle nowoczesny. Auto nieznacznie skrócono, ale też poszerzono, co wizualnie dodało mu sportowego charakteru. Mitsubishi widząc popularność wersji otwartych, od razu zaproponowało odmianę bez dachu nazwaną Spyder.
Zmiany zaszły również pod maską. Choć korzystano z tych samych motorów co wcześniej, każdy z nich wzmocniono. Japońskie jednostki osiągały 170, 210 i 212 KM. Dodano także podstawowy motor 2-litrowy, który zastąpił bardzo słaby silnik 1.8. Ta jednostka pochodziła z koncernu Chryslera, a rozwijała 140 KM. Jednak warto zaznaczyć, że Eclipse GS w Europie oferowano z japońskim motorem o mocy 147 KM. Auto wciąż było napędzane na przednią oś i nadal do mocniejszych, turbodoładowanych wersji oferowano napęd 4WD. Nie łączono go jednak ze Spiderem i automatyczną skrzynią biegów.
Druga generacja Eclipse zdobyła niezwykłą popularność w świecie tuningu. Rynek akcesoriów w USA do tego modelu był ogromny, a samochód nierzadko gościł na planach filmowych, m.in. w kultowej produkcji „Szybcy i wściekli”. Auta nie oferowano już pod marką Plymouth, zresztą firma w 2001 roku została zamknięta. Natomiast w USA wciąż sprzedawano Eagle’a Talona, jednak wraz z zakończeniem produkcji drugiej generacji w 1999 roku, również i tę markę zlikwidowano.
Trzecie wcielenie Mitsubishi Eclipse miało już więcej wspólnego ze Stanami Zjednoczonymi niż z Japonią. Co prawda wciąż było to auto japońskie, ale stworzone z myślą o rynku amerykańskim. Na przykład, płytę podłogową oparto na konstrukcji z Mitsubishi Galanta, jednak bliżej jej było do wersji amerykańskiej tego modelu. Zresztą niektóre źródła podają, że jest to płyta Chryslera. Auto stało się cięższe, ale też wyposażono je w większe silniki.
Nowe Eclipse 3G, sprzedawane już wyłącznie pod doskonale rozpoznawaną za Oceanem marką Mitsubishi, dostało nowe silniki 3.0 V6 o mocy 200 i 210 KM. 2-litrowe jednostki zostały zastąpione przez większe 2.4 o mocy 150 KM. Dla Amerykanów nie miało to większego znaczenia, ale na pozostałych rynkach, zaprzestanie produkcji wersji czteronapędowych było największym problemem. To dlatego, w Europie trzecia generacja zupełnie się nie przyjęła. Samochód produkowano do 2005 roku.
O kolejnej generacji Eclipse mówiono już w 2003 roku, choć nie było pewności, że powstanie. Ostatecznie Mitsubishi zrobiło nowy model, który oparto na nowej płycie podłogowej. Była technicznie bardzo bliska poprzednikowi. Zaoferowano odmianę coupé i spyder, a pod maskę trafił jeszcze większy silnik 3.8 V6 o mocy aż 267 KM. Niestety nie zaproponowano napędu na cztery koła, co przełożyło się na niezbyt sportowe właściwości jezdne.
W sprzedaży pozostawiono także wersję bazową GS z motorem 2.4 o mocy 165 KM. W planach firmy pojawił się nawet model 4WD z jednostką napędową pochodzącą z Mitsubishi Lancera Evolution, ale ostatecznie nie wykorzystano konceptu i nie wprowadzono go do oferty. Produkcji Eclipse’a zaprzestano w 2012 roku i ostatecznie zrezygnowano z następcy.
Przez kilka kolejnych lat Eclipse gościł jedynie na ekranach filmów. Świat zapomniał o tym modelu aż do tego roku, kiedy to Mitsubishi w Genewie pokazało nowego Eclipse’a. Nie jest to już coupé, ale stylizowany na sportowo SUV, blisko spokrewniony z oferowanymi do tej pory modelami Outlander i ASX. Ma zupełnie nowe wnętrze oraz silnik benzynowy z turbodoładowaniem. Nie ma natomiast nic wspólnego z poprzednikiem, dlatego zdecydowano się na nazwę Eclipse Cross.