Mitsubishi Eclipse Cross, który miał premierę w roku 2017, szybko zdobył przychylność klientów stając się rynkowym hitem. Równocześnie, prawdziwym hitem okazał się też Mitsubishi Outlander PHEV, za swoim innowacyjnym układem napędowym. W koncernie pojawił się więc pomysł połączenia tych dwóch sukcesów. Tak powstał Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.

Hit pierwszy…

Mitsubishi Eclipse Cross przekonał do siebie klientów stylistyką, wyposażeniem, wykończeniem wnętrza i obsługą serwisową. To co jednak najważniejsze. to fakt, iż ma on idealne wymiary. Nie jest to bowiem duży SUV, którym ciężko poruszać się na co dzień. Nie jest to także „miejski crossover”, który jest za mały podczas wakacyjnych podróży. Eclipse Cross jest wypośrodkowaniem potrzeb klientów. Jest zatem złotym środkiem wśród modeli SUV/crossover.

Hit drugi…

Równocześnie zebrano informacje zwrotne od klientów europejskich, użytkujących modele Outlander PHEV. Wskazywały one, że kierowcy cenią ten napęd za:

  • Płynną jazd, w tym nieodczuwalne przejście między trybami jazdy
  • Niskie koszty eksploatacji, w tym bardzo niskie zużycie paliwa
  • Przestronność/pakowność i bezpieczeństwo
  • Wszechstronność (dostępny stały napęd na 4 koła, duży zasięg, przestrzeń ładunkowa), dzięki której nadaje się zarówno do użytku prywatnego, jak i służbowego.

Postanowiono zatem połączyć te dwa projekty i tak powstał Eclipse Cross PHEV.

Aby zaakcentować, że jest to inny model niż klasyczny Eclipse Cross wersja PHEV posiada:

  • Ostrzejszą, czy wręcz nową, interpretację charakterystycznej konstrukcji przedniej partii samochodu. Powiększony jest zderzak przedni, reflektory LED są szersze, światła przeciwmgielne są osadzone głębiej, a dodatkowo wysoko umieszczone są szczelinowe światła do jazdy dziennej LED i kierunkowskazy.
  • Wydłużony jest także profil (+ 14 cm), który wzmacnia wrażenie smukłości sylwetki. Nieco większy jest zwis przedni (+ 3,5 cm), i zasadniczo większy jest zwis tylny (+ 10,5 cm), wynikający z całkowitego przeprojektowania tylnej części samochodu.
  • Wraz z delikatniej wyprofilowanym tylnym zderzakiem, nowa forma tylnej części nadwozia poprawia prezencję samochodu, przyczyniając się jednocześnie do zwiększenia pojemności bagażnika, która rośnie z 341 do 359 litrów (VDA / przy ustawieniu foteli dla 5 pasażerów).
  • Nowe są także 18-calowe aluminiowe obręcze kół

Jednakże to co najważniejsze to napęd PHEV.

Jego główne elementy składowe to:

  • Przedni silnik elektryczny (82 KM)
  • Tylny silnik elektryczny (95 KM)
  • Przedni silnik benzynowy 2,4-litra, pracujący w obiegu Atkinsona (98 KM)
  • Litowo-jonowy akumulator trakcyjny (300V, 13.8 kWh, 80 ogniw) umieszczony pod podłogą między osiami
  • Opatentowany system operacyjny PHEV firmy MMC

Podczas jazdy samochód jest napędzany głównie dwoma silnikami elektrycznymi. Napęd ten uzupełniony jest silnikiem benzynowym. Włącza się on automatycznie, gdy wymagają tego warunki jazdy lub jeśli wymaga tego stan naładowania.

Przy tym, dzięki prostocie konstrukcyjnej typowej dla pojazdów elektrycznych (brak skrzyni biegów, sterowanie układów napędowych by-wire), udało się zapewnić znaczące korzyści, zarówno pod względem nadwozia (niewielkie różnice w porównaniu z wariantem spalinowym, oszczędności masy), jak i wydajności.

W warunkach drogowych opracowany przez Mitsubishi Motors system PHEV oparty na architekturze pojazdów elektrycznych jest w pełni automatyczny, działa płynnie, bezproblemowo i z maksymalną niezawodnością.

Jedyny wybór, jakiego może dokonać kierowca, to:

  • Wybór Trybu EV gdziekolwiek i kiedykolwiek uzna to za stosowne
  • Aktywacja Trybu SAVE – preferowane rozwiązanie w celu zachowania minimalnej dawki energii z akumulatora na później,
  • Naciśnięcie przełącznika trybu CHARGE, aby wymusić ładowanie, gdy nie jest dostępne żadne źródło zasilania. System ten będzie miał kluczowe znaczenie dla nowych przepisów w niektórych miastach, które pozwolą na wjazd do czystych stref jedynie pojazdów o zerowej emisji.

Właściciel ma do wyboru wiele możliwości ładowania baterii napędowej jako wyposażenie standardowe:

  • Regularne ładowanie: ok. 4 godzin prądem zmiennym o napięciu 230 V i mocy 16A lub 6 godzin prądem zmiennym o napięciu 230 V i mocy 10A
  • Szybkie ładowanie (standard CHAdeMO – ok. 25 min do poziomu naładowania 80%)
  • Tryb CHARGE (ok. 30 min do 80% pojemności akumulatora)
  • Hamowanie regeneracyjne (5 poziomów)
  • Tryb SAVE pozwalający zachować aktualny poziom naładowania baterii

Tak jak w przypadku Outladera PHEV kierowca może pokonać w trybie elektrycznym ok. 50 km. Jest to standardowa trasa dzienna większości kierowców. Po powrocie do domu, kierowca podłącza więc samochód do domowego gniazdka 230 V. Po sześciu godzinach, znowu może jechać jako wersja elektryczna. Tym samym koszt codziennego użytkowania (wynoszącego ok 50km) to zaledwie pięć złotych i pięćdziesiąt groszy. W obliczeniu przyjęto zużycie energii 20 kWh/100 km i koszt 1kWh = 55 groszy.

Co ważne w przypadku wyjazdu na wakacje, dłuższe podróże itp., model jest w pełni użyteczny, ze względu na silnik spalinowy. Tyle tylko, że benzyna jest w tym wypadku wykorzystywana jako źródło napędu generatora produkującego prąd dla silników elektrycznych.
No i oczywiście zarówno w mieście, jak i na trasie, model to klasyczny Eclipse Crooss, czyli… złoty środek
Z dziennikarskiego obowiązku podaję też, że maksymalna prędkość to ok 165 km/h, maks prędkość w trybie elektrycznym, to ok 135 km/h, a przyspieszanie do 100 km/h trwa 10,9 sekundy,
Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis