Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Mitsubishi Model A – od niego się zaczęło

model_a_color

Gdy w Ameryce trwała już masowa produkcja legendarnego Forda T, Japończycy rozpoczynali swoją przygodę z motoryzacją, a pierwszą firmą, która uruchomiła produkcję seryjną aut było Mitsubishi. Wszystko zaczęło się od Modelu A.

Takie przynajmniej były plany, bo w rzeczywistości produkcję Modelu A zakończono po zbudowaniu 22 samochodów. Dwa prototypy pokazano na stoisku firmy Mitsubishi Internal Combustion Engine Co. Ltd na Wystawie Pokoju w Tokio. Jako pierwszy japoński samochód osobowy Mitsubishi Model A cieszył się ogromnym zainteresowaniem.

model_a_period_pix_1

Model A był w praktyce eksperymentem, który otworzył drogę japońskiej firmie Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd do świata motoryzacji. Pierwsze próby – przeprowadzane w pierwszym dziesięcioleciu XX w. – były wykonywane w iście prymitywnych warunkach. Konstruktorzy wspominają, że auto jeździło po terenie lokalnej szkoły i w międzyczasie wykonywano poprawki. I to z dzisiejszego punktu widzenia dość poważne, jak np. szlifowanie i regulację kół zębatych w przekładni.

Auto było wzorowane na europejskim Fiacie Zero z czterocylindrowym silnikiem 2.8 własnej konstrukcji o mocy około 35 KM. Zanim dopasowano wszystkie elementy, zużyto kilka jednostek napędowych. Wszystko było montowane na oko, inżynierowie polegali na własnym instynkcie. Aż trudno uwierzyć, że takie były początki producenta samochodów, który od kilkudziesięciu lat jest znany przede wszystkim z niezawodności i trwałości podzespołów.

model_a_period_pix_2

Tak na dobrą sprawę wszystko poszło źle. Kabina była przerobionym powozem konnym o długości 3,83 m i ponad 2 m wysokości, zbyt ciężka (ok. 1300 kg) do dość słabego silnika, który pozwalał na rozpędzenie tej bryczki do 30 km/h. Co więcej, spasowanie mechanizmów było tak kiepskie, że pojazd niewiarygodnie hałasował i zużywał się w okamgnieniu. Gdy wszystko już grało jak trzeba, przygotowano produkcję seryjną, którą uruchomiono w sierpniu 1917 roku.

Na miejsce produkcji wybrano fabrykę silników spalinowych Mitsubishi Shipbuilding Co. w stoczni Mitsubishi w Kobe, ale szybko przeniesiono ją do miasta Nagoja. Jednak nie była to produkcja na taką skalę jak Forda. Przez cztery lata powstało tylko 20 egzemplarzy, co w połączeniu z prototypami daje wspomnianą liczbę 22. Produkcję zakończono w 1921 roku, by rozpocząć wytwarzanie ciężarówek (Model T1) oraz samolotów (1MF).

Od tej pory Mitsubishi zasłynęło już z dobrej jakości wykonania swoich produktów. Przykładem niech będzie wspomniana ciężarówka, którą przetestowano na dystansie 1000 km. Dziś wydaje się to żadnym wynikiem, ale jak na owe czasy to bardzo dużo. Od tej pory koncern Mitsubishi stał się też pionierem przemysłu motoryzacyjnego w Japonii. Firma produkująca samochody została przekształcona w Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., by w 1970 roku znów się przekształcić w znane do dziś Mitsubishi Motors Corporation.



Wróć