Samochody elektryczne to szczyt ekologii i ekonomii. Jednakże pozostaje problem „zasięgu i ładowania”. Czy ideałem są zatem hybrydy tak lansowane np. przez Toyotę? Z pewnością nie. Ideałem są hybrydy plug in jak Mitsubishi PHEV.

Samochód elektryczny to cichy, bezemisyjny model idealny do miasta, ale na wakacje byłby raczej utrapieniem, ze względu na zasięg, ładowanie baterii i walory jezdne (na trasie przekraczanie 110 km/h, to znaczne skrócenie zasięgu). NASZ TEST SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO …TUTAJ

Kilka lat temu wiele tysięcy kilometrów rocznie testowałem Hybrydy Toyoty i jeżdżąc zazwyczaj na trasie dostrzegałem jedynie „wyjącą skrzynię CVT” i za słaby silnik spalinowy do jazdy na trasie, Do tego, oszczędności na trasie są prawie żadne ze względu na za mały silnik spalinowy, który musi pracować na zwiększonych obrotach. Jednakże w mieście faktycznie jest to samochód oszczędny i ekologiczny, a mały silnik spalinowy jest perfekcyjnie wspomagany elektrycznym, ale… jest to wersja spalinowa, która emituje mniej, ale jednak zanieczyszcza atmosferę.
Tym samym jest to półśrodek – model do codziennego, miejskiego użytkowania z niską (ale jednak) emisją spalin, ale pozwalający na bezstresowe pod względem zasięgu, chociaż kiepskie ze względu na kulturę jazdy, wakacyjne wyjazdy. Czy zatem mamy do wyboru tylko elektryczny ideał, albo „zdychającego na trasie” hybrydowego oszczędzacza?
Nie. Jest jeszcze hybryda, o walorach elektryków i zasięgu wersji spalinowych. Model ten jest klasyfikowany jako elektryczny.

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), pod koniec sierpnia 2020 r. po polskich drogach jeździło 13 798 elektrycznych samochodów osobowych, z których 55% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 7 612 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 6 186 szt.

Patrząc na bieżące wyniki należy podkreślić, że w Polsce popyt na samochody bateryjne i hybrydy typu plug-in jest w miarę równo rozłożony. Zapewne na decyzje o zakupie samochodu elektrycznego wpływa rosnąca liczba stacji ładowania, natomiast do nabycia hybryd typu plug-in skłania fakt, że pojazd ten w mieście ma wszystkie walory samochodu elektrycznego, zaś w dłuższych trasach daje komfort znacznie większego zasięgu i łatwo dostępnego tankowania paliwa – powiedział Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Prześledźmy zalety modelu plug in na przykładzie modelu SUV z rodziny Mitsubishi
Aktualnie oferowany model Mitsubishi Outlander PHEV, dysponuje wyjątkowym, nie wymagającym skrzyni biegów, zespołem napędowym, składającym się z silnika elektrycznego napędzającego przednią oś i silnika elektrycznego dla osi tylnej. Takie rozwiązanie gwarantuje energetyczną wydajność, płynność jazdy i oszczędność paliwa. Mitsubishi Outlander PHEV 2020 wykorzystuje innowacyjny, usprawniony mechanicznie układ napędowy o mocy 224 KM, wspierany przez nowy, wysokowydajny silnik benzynowy o pojemności 2,4 litra. Inne ulepszenia obejmują obecnie m.in. akumulator o zwiększonej o 15% pojemności i o 10% większej mocy, wzmocniony o 17% tylny silnik, co skutkuje lepszą dynamiką jazdy.
Warto zatem podkreślić wyjątkową wszechstronność Outlandera PHEV – kiedy chcemy, pojazd jest napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi – np. w strefie bezemisyjnej zaś napęd hybrydowy umożliwi nam dłuższą podróż.

A koszty eksploatacji?
Ponieważ przeciętnie samochodem pokonujemy dziennie ok 50 km, w przypadku Outlandera PHEV możemy jechać wyłącznie na silniku elektrycznym. W związku z możliwością ładowania baterii z domowego gniazdka 230V (koszt ok 55 gr za 1kWh) i zużycia na 100 km ok 19-20 kWh, możemy przyjąć, że koszt przejazdu 100 km to ok 10-11 zł. Po powrocie do domu znowu podłączamy model do prądu i… rano ponownie jedziemy jak modelem zużywającym ok 2-2,5 litra benzyny na 100 km. Jeżeli zaś chcemy jechać na wakacje, czy na narty, samochód bezproblemowo dojedzie wszędzie jak klasyczna wersja spalinowa.

Na koniec zostawiliśmy najlepsze… Outlander PHEV MY2020 jest obecnie z rabatem 35 000 zł.
Kupując innowacyjne, debiutujące niedawno na polskim rynku, najnowsze Mitsubishi Outlander PHEV 2020 klienci zapłacą obecnie 152 990 zł za wersję INTENSE PLUS PHEV (wersja INTENSE PHEV została już wyprzedana). Klienci mogą też skorzystać z promocyjnego leasingu z niskimi ratami.

Więcej informacji na ten temat i dokładne dane o poszczególnych ofertach można znaleźć:

  • Japan Motors, ul. Wyzwolenia 95, 43-300 Bielsko-Biała, telefon: (33) 827 00 30
  • Japan Motors, ul. Krasnobrodzka 5, (Trasa Toruńska przy rondzie Łabiszyńska), 03-214 Warszawa, telefon: (22) 510 00 30
  • Japan Motors, ul. Stawowa 2, 41-214 Sosnowiec, telefon: (32) 200 99 36

 

Poprzedni wpis Następny wpis