W internetowych serwisach aukcyjnych i komisach aż roi się od różnej maści SUV-ów. Nawet najbardziej wybredni znajdą coś dla siebie. Jedną z wartych uwagi propozycji jest Mitsubishi Outlander II, który urzeka atrakcyjnym designem i bogatą ofertą diesli. Co ciekawe, na rynku jest wiele egzemplarzy kupionych i serwisowanych w Polsce, dzięki czemu bardzo łatwo znaleźć zadbane auto.
Pierwsza generacja kompaktowego SUV-a spod znaku trzech diamentów zadebiutowała w 2003 roku i była produkowana przez 3 lata. W 2005 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie Mitsubishi zaprezentowało światu drugą odsłonę Outlandera o znacznie ciekawszej i bardziej wyrazistej stylizacji. Dodatkowym magnesem na klientów miały być silniki wysokoprężne.
Sprzedaż samochodu ruszyła w 2006 roku, a 4 lata później konstrukcja przeszła modernizację.
Zmiany widać przede wszystkim z przodu – stonowany pas przedni został zastąpiony bardziej agresywnym, nawiązującym wyraźnie do Mitsubishi Lancera Evo X. Podczas zeszłorocznych targów motoryzacyjnych w Genewie pokazano trzecią już generację Outlandera, dzięki czemu dwójkę można dostać za dużo atrakcyjniejszą cenę.
Mitsubishi Outlander po raz trzeci – rozwój w ciągu lat
W ofercie silnikowej japońskiego SUV-a są trzy silniki benzynowe z systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC: 2,0 (147 KM), 2,4 (170 KM) i 3,0 (220 KM), oraz trzy diesle: 2,0 DI-D (140 KM), 2,2 DI-D (156 KM) i 2,2 DI-D MIVEC (177 KM). Który wybrać? Motory benzynowe to bardzo trwałe konstrukcje, więc nie powinny sprawiać żadnych problemów w czasie eksploatacji. Wybór nie jest jednak łatwy, ponieważ silnik 2,0 l jest trochę za słaby do auta o takich gabarytach, a jednostka 2,2 l, choć dynamiczna, spala 12-13 l/100 km w ruchu miejskim. Kierowcy preferujący spokojny styl jazdy powinni jednak zadowolić się silnikiem bazowym. Topowa odmiana V6 o pojemności 3,0 l to propozycja dla najbardziej wymagających, którym nie przeszkadza wysokie zużycie paliwa.
W ofercie są jeszcze motory wysokoprężne, które wydają się bardziej atrakcyjne. Niewiele palą, a dzięki wysokiemu maksymalnemu momentowi obrotowemu charakteryzują się bardzo dobrą elastycznością. Najlepszy z nich jest 2,2 DI-D MIVEC ze względu na bezawaryjność, niewielkie spalanie i przyzwoite osiągi. Można też rozważyć zakup trochę słabszej jednostki o tej samej mocy, konstrukcji PSA. Nie warto natomiast decydować się na 140-konny motor DI-D (TDI) produkcji Volkswagena z powodu częstych przypadków uszkodzenia głowicy, turbosprężarki oraz ponadprzeciętnego zużycia oleju silnikowego.
Przed zakupem Mitsubishi Outlandera drugiej generacji należy sprawdzić, czy elektronicznie dołączany napęd działa tak, jak powinien. Jeśli ktoś traktował auto jak prawdziwą terenówkę, w czasie jazdy po bezdrożach mógł coś uszkodzić. Lepiej wystrzegać się tak eksploatowanych egzemplarzy, bo ich naprawa z pewnością nie będzie tania.
Mitsubishi L200 2,5 DI-D Double Cab Intense Plus – ostoja męskości [test]
Decydując się na diesla, koniecznie trzeba ocenić stan sprzęgła. Jeśli kwalifikuje się już do wymiany, to sprzedawca powinien trochę obniżyć cenę auta. Najsłabszymi punktami Mitsubishi Outlandera II są zbyt delikatna karoseria i nietrwały lakier. Nietrudno o drobne wgniecenia czy zarysowania. Sporadycznie zdarzają się też przypadki uszkodzenia radioodtwarzacza czy systemu regulacji reflektorów ksenonowych. Jak widać, usterek naprawdę nie ma wiele.
Podsumowując, Mitsubishi Outlander II to auto adresowane do osób szukających komfortowego, pojemnego SUV-a z dynamicznym silnikiem i napędem 4×4 o ciekawym designie. Ci, którzy wybiorą ten model, będą mile zaskoczeni całkiem przyzwoitym wyposażeniem i możliwością zabrania na pokład siedmiu pasażerów. Ceny japońskiego SUV-a na rynku aut wtórnych wahają się od 35 000 do około 80 000 zł.