Hybryda Plug-in (PHEV) to ideale rozwiązanie w codziennej eksploatacji. Na co dzień możemy jeździć bez emisji spalin, ale podczas dalszych wyjazdów, nie jesteśmy ograniczeni zasięgiem…

Hybrydy typu Plug-in to rodzaj hybryd, które posiadają większe baterie akumulatorowe niż zwykła hybryda. Dzięki temu, po naładowaniu baterii z zewnętrznego źródła, samochód można eksploatować jako bezemisyjną wersję elektryczną do wyładowania baterii. W chwili gdy baterie są wyczerpane, model staje się tradycyjną hybrydą w której wykorzystywane są silniki elektryczny i spalinowy.

W Mitsubishi opracowano jednak hybrydę PHEV inaczej…

Mitsubishi Motors zrezygnowało z prostego montażu napędów elektrycznych w tradycyjnych modelach spalinowych i zdecydowało się na opracowanie własnych pojazdów hybrydowych typu plug-in od podstaw.

Wg konstrukcji firmy, Mitsubishi Outlander PHEV i Eclipse Cross PHEV to auta elektryczne, poruszane głównie przez dwa silniki elektryczne pracujące w układzie stałego napędu 4WD. Silnik spalinowy pełni rolę wspomagającą, albo napędzając generator zasilający akumulator trakcyjny, bądź też napędzając bezpośrednio przednie koła samochodu,. Odbywa się to jednak zawsze przy pracujących silnikach elektrycznych z przodu i z tyłu.

Taka konstrukcja daje właścicielom wiele możliwości ładowania baterii napędowej i pozwala na korzystanie z auta w każdych warunkach, poczynając od spokojnej jazdy po mieście w trybie bezemisyjnym (zasięg 57 km, maksymalna prędkość do 135 km/h), przez podróże nawet ponad 600 km, a kończąc na aktywnej jeździe w terenie.

Jak odbywa się ładowanie baterii?

  • Ładowanie ze standardowego gniazdka 230V: ok. 5,5-7 godzin prądem zmiennym o napięciu 230V ?o natężeniu 8-10 A
  • Szybkie ładowanie (standard CHAdeMO – 25 min dla ładowania do 80%*)
  • Tryb CHARGE
  • Hamowanie regeneracyjne (6 poziomów)
    *80% – w celu umożliwienia magazynowania energii z hamowania rekuperacyjnego o pozostałe 20%

W trasę, czyli trzy tryby jazdy

Warto podkreślić, że wszystkie tryby są automatycznie aktywowane przez system operacyjny PHEV i wszystkie oferujące stały elektryczny napęd na 4 koła. W czasie jazdy układ reguluje jazdę wykorzystując tryby::

  • EV – tryb całkowicie elektryczny (do 135 km/h) – samochód jest wtedy napędzany przednim i tylnym silnikiem elektrycznym a energia pozyskiwana z akumulatora napędowego
  • Szeregowy tryb hybrydowy – samochód napędzany nadal przednim i tylnym silnikiem elektrycznym, silnik spalinowy napędza generator, aby ładować akumulator napędowy podczas jazdy. To tryb aktywowany podczas nagłego przyspieszenia lub jazdy pod górę. Również, gdy zbyt niski jest stan naładowania akumulatora. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do trybu całkowicie elektrycznego (Pure EV). Silnik jest również uruchamiany automatycznie w określonych odstępach, aby utrzymać go w optymalnym stanie, a także po 89 dniach jazdy wyłącznie elektrycznej w celu konserwacji układu paliwowego.
  • Równoległy tryb hybrydowy – w tym trybie silnik napędza przednie koła, przedni silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego a tylny silnik elektryczny napędza tylne koła. To tryb aktywowany przy dużej prędkości. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do szeregowego trybu hybrydowego (lub trybu całkowicie elektrycznego poniżej 135 km/h). Silnik spalinowy, wykorzystując nadwyżkę momentu obrotowego, używany jest także do ładowania akumulatora napędowego przez generator.

Tryb całkowicie elektryczny (EV) jest trybem domyślnym zaraz po uruchomieniu pojazdu i zapewnia zasięg jazdy bezemisyjnej do 57 km, ale nigdy nie oznacza to maksymalnego zasięgu tego trybu w sekwencji, zatem sytuacja, której obawiają się kierowcy aut z silnikami spalinowymi, w której auto po przejechaniu maksymalnego zasięgu w trybie elektrycznym dalej nie pojedzie, nie będzie miała miejsca. System PHEV jest w pełni automatyczny i będzie się przełączał się między jazdą a ładowaniem, aby zachować minimalną dawkę energii z akumulatora na później (np. do jazdy w strefie zeroemisyjnej).

Tak więc jest to model, który zadowoli chcących jeździć ekologicznie, chcących jeździć oszczędnie (cena przejazdu 50 km to około 11 zł), chcących jechać dynamicznie, lubiących jazdę poza utartymi szlakami i… szukających samochodu od ręki.

W przeciwieństwie do wielu konkurentów, samochody Mitsubishi PHEV możemy bowiem zakupić w Japan Motors bez oczekiwania aż je wyprodukują i aż dotrą do Polski.

Jeżeli chcesz sprawdzić dynamikę takiego modelu, umów się na jazdę testową

Poprzedni wpis Następny wpis