Właśnie upływa dziesięć lat od światowej premiery układu Mitsubishi PHEV w samochodzie seryjnym. W roku 2012, na Salonie Samochodowym w Paryżu zaprezentowano Mitsubishi Outlandera PHEV. Auto zbudowano na platformie pojazdu elektrycznego. Napędzała je hybryda typu plug-In, z dwoma silnikami elektrycznymi, zapewniającymi napęd na cztery koła. Silnik spalinowy służył głównie do ładowania baterii oraz wsparcia napędu elektrycznego. To był przełom

Przez dziesięć lat motoryzacyjnego życia, ten innowacyjny układ był stale rozwijany. W efekcie, wprowadzono na rynek Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, czyli drugi model z takim napędem. Stale wprowadzano też unowocześnienia systemu i obecny układ jest już trzecią generację tego rozwiązania.

Ponieważ obecnie systemy PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) są oferowane w wielu firmach warto przypomnieć na czym polega innowacja systemu Mitsubishi PHEV.

Mitsubishi PHEV

Oto technika oferowanego obecnie Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Najważniejszym wyróżnikiem nowego modelu Mitsubishi Eclipse Cross PHEV jest jego unikatowy napęd – elektryczny i hybrydowy. Zastosowano w nim możliwość szybkiego ładowania (z ładowarek DC) nawet w 25 minut do 80% pojemności baterii).

Do napędu auta służą 2 silniki elektryczne umieszczone przy przedniej i tylnej osi.

Silnik spalinowy służy głównie do ładowania baterii oraz wsparcia napędu elektrycznego.

Tak samo, jak samochody elektryczne, Eclipse Cross PHEV nie ma skrzyni biegów. Zamiast niej zastosowano przekładnię jednobiegową, co zapewnia płynne przyspieszanie bez szarpnięć wywoływanych zmianą przełożeń.

Bateria pozwala na pokonanie do 45 km w trybie elektrycznym EV, który jest zeroemisyjny.

Pełen zasięg auta to około 600 km a koszt przejechania standardowych 100 km może zaś być nawet 3 krotnie niższy w porównaniu z wersją spalinową.

Napęd na 4 koła S-AWC jest dostępny także w trybie EV i – w odróżnieniu od konkurencji – napęd 4×4 może działać bez włączonego silnika spalinowego. To innowacyjne rozwiązanie bezpośredniego napędu obu osi głównie przez silniki elektryczne, które oddają swój pełny moment obrotowy na koła bez zwłoki zapewniają szybki start i bezpieczeństwo.

Mitsubishi PHEV – który silnik pracuje?

Auto oferuje 3 tryby jazdy automatycznie aktywowane przez system operacyjny PHEV i wszystkie oferujące stały elektryczny napęd na 4 koła:

  • EV – tryb całkowicie elektryczny (do 135 km/h) – samochód jest wtedy napędzany przednim i tylnym silnikiem elektrycznym a energia pozyskiwana z akumulatora napędowego
  • Szeregowy tryb hybrydowy – samochód napędzany nadal przednim i tylnym silnikiem elektrycznym. Silnik spalinowy napędza wówczas generator, aby ładować akumulator napędowy podczas jazdy. To tryb aktywowany podczas nagłego przyspieszenia lub jazdy pod górę. Również, gdy zbyt niski jest stan naładowania akumulatora. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do trybu całkowicie elektrycznego (Pure EV). Silnik jest również uruchamiany automatycznie w określonych odstępach, aby utrzymać go w optymalnym stanie, a także po 89 dniach jazdy wyłącznie elektrycznej w celu konserwacji układu paliwowego.
  • Równoległy tryb hybrydowy – w tym trybie silnik napędza przednie koła, przedni silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego a tylny silnik elektryczny napędza tylne koła. To tryb aktywowany przy dużej prędkości. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do szeregowego trybu hybrydowego (lub trybu całkowicie elektrycznego poniżej 135 km/h). Silnik spalinowy, wykorzystując nadwyżkę momentu obrotowego, używany jest także do ładowania akumulatora napędowego przez generator.

Warto też przypomnieć Kamienie milowe elektryfikacji Mitsubishi Motors:

– 1966: Rozpoczęcie badań nad pojazdami elektrycznymi
– 1971: Pierwszy bateryjny pojazd elektryczny Mitsubishi (Minica EV)
– 1994: Pierwszy demonstracyjny pojazd PHEV Mitsubishi, bazujący na założeniach bateryjnego pojazdu elektrycznego
– 2009: i-MiEV – pierwszy w branży produkowany seryjnie, sprzedawany na całym świecie pojazd elektryczny
– 2009 i 2011: Modele koncepcyjne Concept PX-MiEV i Concept PX-MiEV II
– 2012: Światowa premiera Outlandera PHEV (Paris Motor Show)
– 2013: Rozpoczęcie sprzedaży Outlandera PHEV (Japonia i Europa)
– 2013 do 2019: Outlander PHEV najlepiej sprzedającym się pojazdem hybrydowym typu plug-in w Europie
– 2019: Outlander PHEV najlepiej sprzedającym się hybrydowym pojazdem typu plug-in na świecie.
– 2020: Outlander PHEV najlepiej sprzedającym się hybrydowym SUV-em plug-in w Europie
– 2021: Premiera Eclipse Cross PHEV.
– 2021: Wrzesień: 200 000 modeli PHEV sprzedanych w Europie

Na koniec przygotowaliśmy jeszcze jedną informację:
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV jest do dostępne w naszych salonach OD RĘKI – SPRAWDŹ

 

Mitsubishi PHEV
Poprzedni wpis Następny wpis