Najnowszy film
Mitsubishi Space Star 1.2 Intense: miejski samuraj powraca [wideotest]

_DSC0024

Czy Mitsubishi Space Star pod swoją nieobecność na polskim rynku dojrzał? Na pewno zmienił się wygląd, ale co jeszcze? To właśnie sprawdziłem dla was.

Ostrzejsze rysy niekoniecznie świadczą o większej dojrzałości, ale faktem jest, że Space Star po liftingu, jaki miał miejsce w 2016 roku – akurat wtedy go wycofano z Polski – wygląda na bardziej dopracowany i właśnie dojrzały model. Na uwagę zasługuje przede wszystkim gruntownie zmieniony przedni pas z nowym zderzakiem i większym grillem pomiędzy reflektorami. Mogą być one biksenonowe, natomiast tylne lampy świecą już w technologii LED. Pojawiły się także nowe wzory obręczy kół oraz kilka lakierów, w tym prezentowany na aucie testowym burgundowy za 1900 zł.

_DSC0009

Co ciekawe, samochód po tak przeprowadzonych zmianach wydłużył się o 85 mm, co jednak pozostało bez wpływu na pojemność wnętrza. Wszak rozstaw osi wynoszący 2450 mm zachowano. Zachowano także to samo rozplanowanie kabiny pasażerskiej, która oferuje z przodu i z tyłu sporo przestrzeni. Kierowca ma dość wygodną pozycję, pomimo tylko pionowej regulacji kierownicy oraz regulacji wysokości samego siedziska, a nie całego fotela. Jest to o tyle ciekawe rozwiązanie, że nie ma wpływu na wygodę siedzenia. Czytelność kokpitu jest taka sama – panuje tu prostota i wysoka ergonomia.

Niestety nie wyeliminowano pewnych rzeczy, które można było poprawić. Na przykład widoczne tu i ówdzie wkręty mocowania tapicerki można było ukryć, a jakość montażu w zasadzie pozostała na tym samym poziomie. Schowek na smartfona, umieszczony głęboko za uchwytami na kubki ma wciąż ten sam rozmiar, a jednak w międzyczasie smartfony nieco urosły. Ładowanie z przewodu i umieszczenie tam urządzenia nie idą razem w parze.

_DSC0076

Co gorsza, samo podłączenie smartfona do zestawu bluetooth wciąż jest kłopotliwe. W testowym aucie nie udało mi się tego dokonać. A jest to skomplikowane i czasochłonne, ponieważ dostępne wyłącznie głosowo, w języku angielskim i trzeba przejść dość długą ścieżkę komend.

Po lifcie jedyną ważną zmianą wnętrza na plus jest możliwość zamówienia zestawu multimedialnego z nawigacją, ale kosztuje to sporo, bo 5925 zł. Moim zdaniem jednak wart swojej ceny, bo miałem z tym urządzeniem do czynienia i uważam, że działa znakomicie.

_DSC0052

W tylnej części zmieniono siedzisko kanapy na lepiej wyprofilowane dla dwójki pasażerów. Wcześniej mieliśmy tu zupełnie płaską powierzchnię. Najbardziej zmodyfikowanym obszarem auta jest jednak bagażnik. Jego pojemność 235 litrów co prawda nie uległa powiększeniu, ale funkcjonalność już tak. Zyskał podwójną podłogę oraz szereg schowków w wyciąganej szufladzie.

Swoją drogą, pod względem schowków ogólnie kabina Space Stara wypada nieźle. Jeden jest przed pasażerem powyżej klasycznego, zamykanego. Nie brakuje ich na tunelu środkowym, w drzwiach bocznych, a na napoje wygospodarowano trzy uchwyty, w tym z jednego mogą korzystać osoby siedzące z tyłu.

_DSC0047

Jeździ bez zmian, ale…

… usztywniono pracę układu kierowniczego, drążka zmiany biegów i pedału sprzęgła. Nie uważam, żeby dało to jakiekolwiek korzyści, natomiast szybki ruch kierownicy jest teraz poprzedzony krótkotrwałym, wyraźnym oporem. Natomiast dźwignia zmiany biegów nie pracuje już tak precyzyjnie.

_DSC0067

Producent deklaruje, że zmodyfikował strojenie zawieszenia, ale według mnie Mitsubishi Space Star jest wciąż miękkim, bujającym się w zakrętach, ale za to dość komfortowym autem, raczej do niskich prędkości. Choć ku mojemu zaskoczeniu, przy 140 km/h na autostradzie prowadzi się nad wyraz pewnie. Nie zmienia to faktu, że układ jezdny nie przepada za szybkimi zmianami kierunku, a do tego na nierównościach jest dość hałaśliwy.

Dobrze, że taki nie jest silnik 1.2 o mocy 80 KM, który dynamiką zdecydowanie przewyższa możliwości zawieszenia. Ważące niespełna 900 kg autko chętnie nabiera prędkości, a motor sprawnie przyspiesza od ok. 1200 do 6000 obr./min, dając w tej klasie rzadko spotykaną elastyczność.

_DSC0071

Trzycylindrowa jednostka jest też oszczędna. W mieście spalanie nie powinno przekroczyć 6 l/100 km, w trasie na drodze krajowej 4,5 l/100 km, przy czym łatwo zejść jeszcze poniżej tej wartości, pokonując drogi wytyczone przez miejscowości lub mające ograniczenia prędkości. W samochodzie jest w miarę cicho, a pierwsze co słuchać to szum powietrza. Silnika nie słychać nawet przy prędkościach autostradowych.

_DSC0018

Podsumowując, Mitsubishi Space Star poza zmianami wizualnymi oferuje więcej niż wcześniejsza wersja tylko w obszarze bagażnika – pakiet schowków i podwójna podłoga – a także w dziedzinie wyposażenia. Niestety nie dostosowano go do obecnych trendów czy choćby minimalnych wymagań. Podniesiono natomiast cenę o 3000 zł, przy czym warto podkreślić, że na ten model są korzystne rabaty, więc można przyjść, że cena startowa to wciąż 39 990 zł.

Niestety już nie za wersję z klimatyzacją, bo takie auto po rabacie kosztuje 43 490 zł i na pokładzie ma także elektrycznie regulowane szyby i lusterka boczne, regulację wysokości siedziska kierowcy, radioodtwarzacz z USB czy centralny zamek. Testowe auto w specyfikacji Intense ma już praktycznie wszystko poza nawigacją, ale kosztuje 54 490 zł. To sporo jak na samochód tej klasy. Dlatego powinniście odwiedzić salon Japan Motors Grupy PGD, by zapytać o najlepszą ofertę.

Mitsubishi Space Star 1.2 Intense – dane techniczne

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:  R3
Rodzaj paliwa:  benzyna
Ustawienie:  poprzeczne
Rozrząd:  DOHC
Objętość skokowa:  1193 cm3
Moc maksymalna:  80 KM przy 6000 obr./min
Moment maksymalny:  106 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów:  5-biegowa, manualna
Typ napędu:  przedni
Hamulce przednie:  tarczowe wentylowane
Hamulce tylne:  bębnowe
Zawieszenie przednie:  kolumna MacPhersona
Zawieszenie tylne:  belka skrętna
Koła, ogumienie przednie: 175/55 R15
Koła, ogumienie tylne: 175/55 R15

Masy i wymiary:

Typ nadwozia: hatchback
Liczba drzwi:  5
Masa własna:  845 kg
Ładowność:  495 kg
Długość:  3795 mm
Szerokość:  1665 mm
Wysokość:  1505 mm
Rozstaw osi:  2450 mm
Pojemność zbiornika paliwa:  35 l
Pojemność bagażnika:  235 l
Osiągi:
Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:  11,7 s
Prędkość maksymalna:  180 km/h
Zużycie paliwa (miasto):  5,1 l/100 km  5,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):  3,9 l/100 km  4,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):  4,3 l/100 km  5,0 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada):
Emisja CO2:  100 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:  4 gwiazdki
Cena:
Model od:  39 990 zł
Diesel od:  brak w ofercie
Samochód testowy od:  52 490 zł


Wróć