Najnowszy film
Mitsubishi stawia na zdrowy tryb życia i… oferuje hak holowniczy?

Zrzut ekranu (39)

Coraz więcej osób w Polsce dba o prawidłową równowagę między pracą i wypoczynkiem, co widać po ilości osób uprawiających amatorsko różne sporty. Niestety przejażdżki rowerowe poza miastem wymagają najpierw dowiezienia rowerów, a zapakowanie ich na dach samochodu, to często spory problem. Stąd też oferta w salonach Japan Motors…
Chyba każdy spotkał się w problem „zapakowania” roweru na bagażnik umieszczony na dachu. O ile jest to rower szosowy lub wyścigowy, który waży ok 8-9 kg, problem jest mało istotny. Gorzej gdy rower waży 14-15-17 kg. W tym wypadku uniesienie roweru ponad głowę, wsadzenie kół w rynienkę bagażnika oraz jednoczesne uniesienie ramion blokujących ramę roweru jest problemem nie tylko dla kobiet, ale nawet dla mężczyzn. Pewnym ułatwieniem są specjalne bagażniki rowerowe, w których najpierw podnosimy ramię mocujące, potem unosimy rower, wkładamy koła w rynienki, a cały rower opieramy wówczas na ramieniu. Następnie wystarczy przesunąć zacisk na ramieniu i w ten sposób mamy zablokowany uchwyt na ramie roweru.

Zrzut ekranu (37)
Pozostaje jednak uniesienie roweru….

Wyjściem z tej sytuacji jest przewóz rowerów na bagażniku, nałożonym na hak holowniczy. W tym wypadku znika bowiem problem unoszenia roweru powyżej swojego pasa i w efekcie nawet drobna osoba bezproblemowo „zapakuje” rower z siodełkiem dla dziecka (a to wzrost masy o ok 3-5 kg), czy nawet rower elektryczny (obecnie coraz popularniejszy wśród osób 50+). Pozostaje tylko posiadanie haka holowniczego.
Jeżeli decydujemy się na montaż haka holowniczego we własnym zakresie pamiętajmy o tym, że musi być on dopasowany do konkretnego modelu samochodu. Jest to efekt różnych konstrukcji podwozi i związanych z tym systemów mocowań. Bardzo ważne jest prawidłowe zamontowanie wsporników, które właśnie mocują cały zestaw do naszego samochodu i zapewniają prawidłową jazdę z ciągniętą przyczepą. Kolejny ważny element to wiązka elektryczna i gniazdo elektryczne, odpowiadające za oświetlenie przyczepy. Do montażu całego zestawu haka służą specjalne śruby, które w gotowych zestawach oferują producenci.

Zrzut ekranu (38)
Jeżeli już zamontujemy hak to powinniśmy udać się do Stacji Kontroli Pojazdów, gdzie diagnosta musi wystawić zaświadczenie o poprawności montażu oraz spełnieniu wymogów homologacyjnych przez hak. Z uzyskanym zaświadczeniem musimy się następnie udać do odpowiedniego Wydziału Komunikacji. Dopiero dam uzyskujemy stosowny wpis w dowodzie rejestracyjnym uprawniający nas do poruszania się po drogach publicznych autem wyposażonym w hak oraz korzystania z niego.

Warto tu zauważyć ważny przepis obowiązujący w Polsce. W Prawie Drogowym obowiązującym w Polsce nie ma bowiem zapisu o obowiązku demontażu kuli haka, gdy nie jest ona używana. Stąd na naszych drogach często można spotkać wystający za samochodem hak holowniczy, gdy kierowca nie korzysta się z niego. W Niemczech taka sytuacja jest zabroniona, ale… funkcjonariusz Policji nie powinien nakładać mandatu kierowcy w Niemczech za niezdemontowanie kuli haka holowniczego, jeśli samochód jest zarejestrowany w Polsce, a przejeżdża tylko przez Niemcy. Reguluje to Konwencja Wiedeńska wskazująca, że policja nie ma prawa nakładania mandatu na kierowców samochodów zagranicznych, wyposażonych zgodnie z wykazem wynikającym z rodzimego prawa o ruchu drogowym, ale niewystarczająco z punktu widzenia kraju, przez który przejeżdżają.

Zrzut ekranu (35)
Jednakże aby nie przejmować się doborem haka do naszego samochodu, jego prawidłowym montażem i skompletowaniem dokumentów, firma Mitsubishi zaproponował wszystkim właścicielom aut tej marki 15% zniżki przy zakupie haka holowniczego. Co więcej, proponowane są z reguły dwa rodzaje haka: stały i z odpinaną kulą (warunki jak w Niemczech). Gdy mamy już zamontowany hak, trzeba tylko zakupić bagażnik i można śmiało ruszać na podmiejskie trasy, aby w lesie, w górach czy nad jeziorami rozkoszować się jazdą na dwóch kółkach.

Co zyskamy?

  • swobodne umieszczenie rowerów na bagażniku
  • możliwość załadunku także cięższych rowerów (fotelik dla dziecka, rower elektryczny)
  • bagażnik montowany na hak pozwala dostać się do bagażnika bez zdejmowania z niego rowerów (problem bagażnika na klapę tylną)
  • bezstresowy wjazd na parking np. galerii handlowej
  • Dodatkowo zaś mamy hak i w razie potrzeby wynajmujemy przyczepkę na sacji benzynowej i przewozimy wszystkie niezbędne elementy.

Więcej informacji na ten temat i dokładne dane o poszczególnych ofertach można znaleźć:

  • Japan Motors, ul. Wyzwolenia 95, 43-300 Bielsko-Biała, telefon: (33) 827 00 30
  • Japan Motors, ul. Krasnobrodzka 5, (Trasa Toruńska przy rondzie Łabiszyńska), 03-214 Warszawa, telefon: (22) 510 00 30
  • Japan Motors, ul. Stawowa 2, 41-214 Sosnowiec, telefon: (32) 200 99 36


Wróć