Opel już był pionierem w segmencie kompaktów wprowadzając po raz pierwszy do samochodu tej klasy biksenonowe reflektory adaptacyjne. Nowy Opel Astra, który lada dzień zadebiutuje na światowej scenie również zostanie pionierem. Będzie pierwszym kompaktem wyposażonym w oświetlenie diodowe w technologii Matrix LED.

Rozwiązanie nosi nazwę IntelliLux i jest to w pełni diodowa matryca reflektora, korzystająca na co dzień ze świateł drogowych nieoślepiających kierowców jadących z naprzeciwka. Do tej pory z takiego rozwiązania korzystano tylko w samochodach klasy wyższej i premium. Nowy system Opla składa się z 16 segmentów diodowych — po 8 dla jednego reflektora — automatycznie i nieustannie dostosowujących długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. Aby rozpoznać sytuację przed samochodem, reflektory współpracują z kamerą Opel Eye. Dzięki niej, rozpoznawane są pojazdy na drodze, odróżnia się czy auto jedzie z naprzeciwka w naszym kierunku czy to my jedziemy w tym samym kierunku co rozpoznany przed nami pojazd. Po analizie danych, system segmentów wybiera odpowiednie diody do oświetlenia drogi w taki sposób, by kierowca widział jak najwięcej, a kierowca w innym pojeździe nie był oślepiany. Mówiąc kolokwialnie, strumień światła reflektora układany jest tak, by dynamicznie wyciąć ciemną przestrzeń dla innych użytkowników drogi.

Warto dadać, że wszystko opiera się o światła drogowe, czyli kierowca Opla wyposażonego w reflektory IntelliLux nie musi zmieniać świateł na mijania. Te włączają się automatycznie przy większym oświetleniu przestrzeni wokół auta, czyli na przykład w oświetlonym obszarze zabudowanym. Ponadto system sam rozpozna czy auto znajduje się na zwykłej drodze krajowej czy na autostradzie oraz dostosuje do tych warunków strumień światła i to bez udziału systemu nawigacji satelitarnej.

Badania wykazały, że reflektory Opla IntelliLux dają przy prędkości 80 km/h oświetloną drogę o długości większej o 30-40 metrów. Tym samym kierowca ma około 1,5 s więcej czasu na reakcję w przypadku wystąpienia zagrożenia. W czym jeszcze nowe oświetlenie diodowe IntelliLux jest lepsze od stosowanych już w obecnej generacji Astry adaptacyjnych reflektorów ksenonowych? Przede wszystkim jaśniejsze światło, bliższe światłu dziennemu, mniej męczące wzrok kierowcy i pozwalające lepiej rozpoznać kształty. Ponadto diody mają wyższą trwałość, a dzięki zastosowaniu systemu matryc, wyeliminowano elementy ruchome z reflektora, co przełoży się również na wyższą trwałość samych reflektorów. Inna sprawa to niższy pobór energii przez diody w stosunku do tradycyjnego oświetlenia jak i oświetlenia ksenonowego. Opel zaprojektował system IntelliLux po to, by przenieść tę technologię do niższych segmentów i udostępnić ją szerszemu gronu klientów.

Poprzedni wpis Następny wpis