Mitsubishi Starion

W czwartej części opowiedzieliśmy Wam o rozwoju Mitsubishi w latach 60. i 70. Tym razem czas przyjrzeć się złotej erze tej marki, czyli latom 80.

Wielki przełom wróżył już rok 1980. To wtedy Mitsubishi przekroczyło ze swoją produkcją milion wytworzonych samochodów. Nie oznaczało to jednak, że wszystko idzie zgodnie z planem. Mitsubishi stojąc u wrót dynamicznego okresu, borykało się także z problemami. Chrysler musiał sprzedać australijski oddział. Ostatecznie ten przetrwał i został przemianowany na Mitsubishi Motors Australia Limited.

Początek lat 80. był wstępem do niezwykle płodnego okresu. We wspomnianym już roku 1980 Mitsubishi sprzedawało ponad 10 modeli, w tym Minicę, Mirage, Lancera, Galanta w różnych wersjach nadwoziowych, Debonaira i inne. Ta liczba miała się jeszcze zwiększyć.

Mitsubishi Tredia

Punktem zwrotnym był rok 1982. Wtedy Mitsubishi weszło na rynek amerykański bez pośrednictwa Chryslera. Początkowo Japończycy sprzedawali na tym kontynencie trzy modele. Były to Tredia, Cordia i Starion. Na start rozdzielono między 70 salonów sprzedaży 30 tys. samochodów.

W tym samym roku do gry wkroczył jeden z największych sukcesów Mitsubishi – Pajero. Samochód ten był w przygotowaniu już od blisko dekady. Pierwszy raz jego prototyp zaprezentowano w 1973 roku podczas targów samochodowych w Tokio. Kolejną wczesną ewolucję Mitsubishi pokazało w 1978 roku. Ostateczna wersja została zaprezentowana w Tokio w październiku 1982 roku i trafiła do produkcji w maju 1982. Auto oferowane było z silnikami o pojemności od 2 do 3 litrów. Większość z nich stanowiły jednostki benzynowe. Mitsubishi oferowało także wolnossącego diesla o pojemności 2,3 l, jego turbodoładowaną wersję i ostatecznie 2,5-litrowy wysokoprężny motor z turbo.

Mitsubishi Pajero

Wróćmy na rynek amerykański. Tutaj debiutowały wspomniane modele Tredia, Cordia i Starion. Wszystkie trzy samochody weszły do produkcji w roku 1982. Tredia była sedanem, który Mitsubishi pozycjonowało między Galantem a Lancerem, co miało uelastycznić gamę modelową tego producenta.

Pozostałe dwa samochody sprzedawane przez Mitsubishi w Ameryce miały nadwozia typu coupé. Cordia nie była szczególnie zgrabnym wozem sportowym. Należała do popularnego w latach 80. gatunku kanciastych kompaktowych coupé, które miały oferować niezły wygląd i w miarę przyzwoite osiągi po niewygórowanej cenie.

Starion był nieco wyższą półką niż Cordia. Tylnonapędowy wóz dysponował mocniejszymi silnikami i dużo lepiej wyglądał. Jego jednostki napędowe osiągały nawet do 200 KM.

Tymczasem w pozostałych segmentach Mitsubishi wciąż się rozwijało. Kolejnej generacji w 1986 roku doczekał się luksusowy Debonair. Auto zostało upodobnione do wozów amerykańskich. Co ciekawe, by możliwie niskim kosztem powiększyć ilość przestrzeni wewnątrz, Japończycy zdecydowali się zastosować w nowej generacji swojej limuzyny napęd na przednią oś.

Mitsubishi Debonair II

Wcześniej, bo w 1983 roku Mitsubishi wprowadziło na rynek swoje pierwsze kompaktowe MPV. Był nim model Chariot, znany także jako Nimbus, Dodge Colt Vista oraz Eagle Vista Wagon. Trzy lata później do gry weszła trzecia generacja popularnego, niedużego vana Delica. Jednocześnie cały czas rozwijany był Lancer, któremu poświęciliśmy oddzielną część historii Mitsubishi.

W drugiej połowie lat 80., a dokładniej w 1986 roku, japoński koncern zawarł umowę z Liuzhou Automobile. Na jej mocy Mitsubishi miało montować model Minicab w Chinach. Dzięki temu marka z trzema diamentami w logo stała się trzecim producentem z Japonii, który przystąpił do wytwarzania samochodów w Państwie Środka.

Przez niecałą dekadę, bo już w 1989 roku globalna produkcja samochodów Mitsubishi Motors wzrosła o 0,5 mln. To 50% liczby wszystkich samochodów wytworzonych przez japońskiego producenta do początku lat 80. Kolejna dekada miała przynieść narodziny nowych, wspaniałych modeli. Przeczytacie o nich w kolejnej części historii Mitsubishi.

Przeczytaj pozostałe części historii Mitsubishi: część 1część 2część 3, część 4.

Odwiedź stronę Mitsubishi Japan Motors aby zapoznać się z ofertą najnowszych modeli.

Poprzedni wpis Następny wpis