Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Napędy AllGrip Suzuki w trzech wersjach – czym się różnią?

dsc0143-234c76cea6b861d2fe3ba2fe,0,750,0,0

Suzuki jest marką, która od 1970 roku oferuje samochody z napędem na cztery koła, a klienci chętnie wybierają tę opcję do zamawianych, nowych modeli. 40 proc. sprzedaży stanowią crossovery właśnie z takim rodzajem napędu. Nie każdy jednak wie, że są aż trzy wersje proponowane przez japońskiego producenta.

Trzy rodzaje układów napędowych do trzech różnych klas samochodów marki Suzuki. Inaczej zaprojektowano system w tanim, miejskim crossoverze niż w większym modelu, w którym ma on zapewnić maksimum przyczepności i bezpieczeństwa. Natomiast zupełnie odrębnym tematem jest układ napędowy w terenowym modelu Jimny, który choć na razie nie jest już sprzedawany, to niebawem pojawi się jego nowa generacja z takim samym rozwiązaniem.

Przyczepność w razie potrzeby

System o nazwie AllGrip Auto jest oparty na sprzęgle wiskotycznym, które dołącza tylną oś bez udziału elektroniki. Dzieje się to całkowicie automatycznie poprzez różnicę prędkości obrotowej pomiędzy kołami przednimi a tylnymi.

Gdy jest bardzo ślisko, pomaga system AllGrip Auto

Gdy jest bardzo ślisko, pomaga system AllGrip Auto

Ta prosta zasada działania, znana od wielu lat, wskazuje na fakt, że jest to rozwiązanie dedykowane klientom, którzy potrzebują napędu na cztery koła tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. podczas podjazdu pod śliskie wzniesienie lub przejazdu przez zaspę. Na szosie o dobrej przyczepności napęd Auto praktycznie nie działa – samochód jest napędzany na przednią oś. Nawet w przypadku poślizgu w zakręcie raczej nie ma co liczyć na wspomaganie tylnej osi.

Napęd na cztery koła Auto jest oferowany do modelu Ignis w specyfikacji Elegance i Premium za 7000 zł.

Umów się na jazdę testową Suzuki Ignisem

Przyczepność dla poprawy bezpieczeństwa

Nie od dziś wiadomo, że napęd na cztery koła poprawia bezpieczeństwo czynne, czyli pozwala łatwiej wyjść z trudnych sytuacji, jak poślizg. W tym celu stworzono bardziej zaawansowane rozwiązanie o nazwie AllGrip Select.

AllGrip Selec pomaga podczas jazdy w zakręcie i ma ułatwiać wyprowadzanie auta z poślizgu

AllGrip Select pomaga podczas jazdy w zakręcie i ma ułatwiać wyprowadzanie auta z poślizgu

Za dystrybucję napędu na tylną oś odpowiada elektromagnetyczne sprzęgło wielopłytkowe o dużej szybkości i precyzji działania. Różnica pomiędzy nim, a wiskotycznym polega na tym, że sprzęgłem elektromagnetycznym zarządza moduł sterujący i to on decyduje o tym kiedy oraz ile napędu trafi na tylną oś. Dzięki sygnałom z kół, czujnika skrętu oraz przepustnicy może włączyć napęd na cztery koła zanim jeszcze będzie potrzebny, przewidując w ten sposób ryzyko poślizgu i eliminując go zanim powstanie. Gdy poślizg się pojawi, tylna oś aktywnie wspomaga kierowcę w wyprowadzeniu auta na prostą.

IMG_5208

Kierowca ma do wyboru kilka trybów jazdy. Może też całkowicie zaufać elektronice włączając tryb Auto. Jeżeli wybierze tryb Sport, to zmienia się nie tylko rozdział napędu, ale także reakcje silnika i automatycznej skrzyni biegów na dodanie gazu. To samo dzieje się w trybie Snow, ale w drugą stronę – silnik jest bardziej ospały. Istnieje także możliwość zablokowania sprzęgła przy niskiej prędkości, co pozwoli pokonać trudniejsze przeszkody terenowe.

Napęd AllGrip Select jest stosowany w modelu Vitara w specyfikacjach Comfort za 8000 zł, a także Elegance,  XLED i S za 10 000 zł. W modelu SX4 S-cross, niezależnie od wersji – Premium i Elegance – kosztuje dodatkowe 7000 zł.

Umów się na jazdę testową Suzuki Vitarą lub Suzuki SX4 S-cross 

Dla profesjonalistów

Napęd na cztery koła w modelu Jimny ma prostą konstrukcję, ale zapewnia najlepsze właściwości terenowe

Napęd na cztery koła w modelu Jimny ma prostą konstrukcję, ale zapewnia najlepsze właściwości terenowe

AllGrip Pro to układ napędowy stosowany wyłącznie w modelu Jimny i bez dopłaty. Jest to napęd tylny z dołączaną pneumatycznie przednią osią bez centralnego mechanizmu różnicowego, za to z reduktorem. Włączany nie automatycznie, lecz manualnie przez kierowcę w sytuacjach, kiedy jest to niezbędne. Od systemu Auto różni się nie tylko tym, ale także brakiem możliwości jazdy pod drogach utwardzonych w trybie 4WD.



Wróć