Nowy Nissan Qashqai zdobył ***** (słownie: pięć gwiazdek) w testach Euro NCAP. Pisaliśmy o tym półtora miesiąca temu. Teraz okazało się, że pięć gwiazdek dla niego to za mało i obok tego znaku jakości, może pochwalić się drugim. To znak jeszcze ważniejszy, ba – najważniejszy – „Euro NCAP Best in Class 2021”. Niezależna organizacja Euro NCAP (Europejski Program Oceny Nowych Samochodów) co rok publikuje listę samochodów, które uzyskały najlepsze wyniki w swoich kategoriach i pokazuje, jakie modele wypadły lepiej od konkurencji. W kategorii małych samochodów terenowych najlepszy okazał się nowy Nissan Qashqai.
O otrzymaniu tytułu najlepszego auta w klasie decyduje suma ważona wyników w kluczowych aspektach bezpieczeństwa. Zalicza się do nich ochronę dorosłych pasażerów, dzieci, przechodniów oraz efektywność systemów wspomagających bezpieczeństwo.
Poduszka i fotelik na mocnej płycie
W zakresie ochrony pasażerów dorosłych oraz dzieci nowy Nissan Qashqai uzyskał wynik 91%. Fundamentalna w tym zasługa zaawansowanej konstrukcji płyty podłogowej CMF-C, zbudowanej w najbardziej newralgicznych partiach z ultrawytrzymałej stali. Ta zwiększa sztywność, a jednocześnie pochłaniając część siły uderzenia, zmniejsza ją zanim dotrze ona do kabiny pasażerskiej.
Nissan po raz pierwszy w swoim modelu przeznaczonym na rynek europejski zastosował środkową poduszkę powietrzną. Poduszka ma za zadanie zapobiegać zderzeniu głów kierowcy i podróżującego z przodu pasażera w przypadku kolizji bocznej. W efekcie nowy Qashqai uzyskał maksymalną ocenę (16 punktów) w teście uderzenia w bok pojazdu.
Niemal maksymalny wynik, czyli 23,8 z 24 możliwych punktów, samochód otrzymał za ochronę przewożonych dzieci, a najwyższą notę 12 punktów – za jakość i łatwość montażu fotelika dziecięcego.
Niechronieni użytkownicy dróg jednak chronieni
Wiadomo, że „niechronieni użytkownicy dróg” to kategoria uczestników ruchu drogowego, do których zaliczamy rowerzystów i pieszych. Nowy Qashqai uzyskał wynik 70% w testach ich bezpieczeństwa. Na pewno wpływ na ten wynik miała gama systemów bezpieczeństwa aktywnego. Standardowym wyposażeniem wszystkich nowych Nissanów Qashqai, nie tylko tych w najwyższych wersjach, jest m.in. układ inteligentnego hamowania awaryjnego. Jego „inteligencja” polega na tym, że ostrzega kierowcę i uruchamia hamulce, gdy algorytm przewidzi możliwość zderzenia z pieszym lub rowerzystą.
Gama czynników, które zaowocowały tytułem Euro NCAP Best in Class 2021
W motoryzacji, jak w medycynie – lepiej zapobiegać niż leczyć. Wiedzą o tym w Nissanie, docenia to Euro NCAP. W związku z tym organizacja przyznaje punkty za technologie, które pomagają kierowcom uniknąć kolizji. Przede wszystkim za technologię Nissan Intelligent Mobility Qashqai uzyskał w tym obszarze bardzo wysoką ocenę 95%.
HUD, czyli wyświetlacz przezierny (nowość w europejskiej ofercie Nissana) trudno przecenić. Umożliwia on kierowcy monitorowanie prędkości, wskazówek nawigacji oraz obowiązujących ograniczeń bez odrywania wzroku od drogi, czyli ewidentnie wpływa na bezpieczeństwo.
Nowy Qashqai jest również wyposażony w funkcję likwidacji martwego pola. Pod słowem „likwidacja” mamy dwie funkcje. Po pierwsze to ostrzeganie o pojazdach znajdujących się w martwym polu. A po drugie – działanie: skierowanie samochodu na właściwy pas ruchu w celu zapobieżenia niebezpiecznym sytuacjom. Z kolei ostrzeżenia o ruchu poprzecznym z tyłu pozwolą zapobiec stłuczkom podczas cofania z miejsca parkingowego.
Stopniowanie wsparcia wyjaśniał David Moss, starszy wiceprezes Nissan Technical Centre Europe odpowiadający za badania i rozwój w regionie. Powiedział on: „Opracowując nowego crossovera Qashqai, postanowiliśmy zastanowić się, jak technologia może lepiej wspierać kierowcę podczas jazdy. Proces interwencji przebiega stopniowo. Pierwszym krokiem jest informacja, następnie ostrzeżenie i wreszcie interwencja w przypadku, gdy kierowca nie podejmie działań korygujących”.
„Zastosowanie w konstrukcji nadwozia zaawansowanych materiałów, w tym stali o wysokiej wytrzymałości, a także wykorzystanie pasywnej i aktywnej technologii Nissan Intelligent Mobility oznacza, że jesteśmy w stanie zaoferować dopracowane, dynamiczne wrażenia z jazdy, zapewniając jednocześnie zwiększony poziom bezpieczeństwa. Jesteśmy naprawdę dumni z osiągnięcia tego doskonałego wyniku” – dodał David Moss.
Coraz bardziej rygorystyczne wymagania klientów i Euro NCAP
Musimy jeszcze odnotować, że Euro NCAP prowadzi niezależne testy samochodów od 1997 roku. Bada większość nowych modeli, które wchodzą do sprzedaży, w oparciu o nieustannie ewoluujące kryteria. I tak nowy pięciogwiazdkowy Qashqai był testowany zgodnie z nową, bardziej rygorystyczną procedurą obowiązującą na lata 2020-2022. Organizacja nie ogranicza się do testów rzeczywistej wytrzymałości fizycznej samochodów w różnego rodzaju kolizjach. Testuje i ocenia także technologie zapobiegania wypadkom. I te także były mocnymi (jak płyta podłogowa) argumentami Qashqai’a dla zdobycia przez niego tytułu Euro NCAP Best in Class 2021.
Jeśli ktoś jeszcze nie poznał pełnej oceny bezpieczeństwa nowego Nissana Qashqai’a, a chciałby, to zapraszamy na stronę Euro NCAP, o tutaj.
Władysław Adamczyk