Najnowszy film
Nissan wprowadza nowy system napędu wszystkich kół

story-200604_02_1100x549-source

Nowa, rewolucyjna technologia sterowania napędem na wszystkie koła e-4ORCE kierowców niezależnie od poziomu ich umiejętności. Układ zapewnia natychmiastowe przekazanie momentu obrotowego na wszystkie koła oraz dostarczenie odpowiedniej mocy w zrównoważony i przewidywalny sposób w każdej sytuacji.

Litera „e” w nazwie systemu oznacza, że jest to technologia oparta w 100% na napędzie elektrycznym. „4ORCE” (ang: force) odnosi się do fizycznej mocy i energii pojazdu, natomiast „4” wskazuje na sterowanie napędem na wszystkie koła.

Technologia sterowania napędem na wszystkie koła e-4ORCE, nad którą prace właśnie dobiegają końca, oferuje równowagę między dynamicznymi osiągami a niespotykanym wcześniej poziomem kontroli. Wciśnięcie pedału przyspieszenia zapewnia solidną dawkę emocji bez uszczerbku dla komfortu kierowcy i pasażerów. Zarządzając przekazaniem mocy oraz charakterystyką hamowania pod kątem maksymalnej płynności i stabilności jazdy, e‑4ORCE zwiększa poczucie pewności za kierownicą. Samochód precyzyjnie utrzymuje żądany tor jazdy na różnych nawierzchniach, a kierowca nie musi zmieniać swojego stylu ani sposobu prowadzenia pojazdu.

1. W pełni elektryczny system

W uproszczeniu e-4ORCE to zaawansowany system oparty na układzie dwóch silników elektrycznych. Dotychczas wszystkie samochody elektryczne Nissana były wyposażane w jeden silnik elektryczny, napędzający zazwyczaj przednie koła. Wprowadzenie napędu na obie osie jest logiczną konsekwencją dywersyfikacji oferty elektrycznych samochodów marki Nissan. Przyszłość elektrycznych crossoverów wskazuje w szczególności model Ariya Concept.

Dzięki technologii sterowania elektrycznym zespołem napędowym samochód wyposażony w system e-4ORCE reaguje na polecenia kierowcy z najwyższą precyzją, w czasie trzykrotnie krótszym niż mrugnięcie okiem. Nie tylko błyskawicznie i płynnie przyspiesza, ale także jest łatwiejszy do opanowania w różnych sytuacjach drogowych. Imponująca dynamika przy ruszaniu z miejsca jest oczywistością, natomiast pełnię swoich zalet e-4ORCE ujawnia przede wszystkim w trakcie nagłych manewrów, gdy kierowca musi wyminąć na przykład zwierzę lub inną niespodziewaną przeszkodę na drodze. System płynnie i sprawnie odczytuje i realizuje zamiary i oczekiwania kierowcy.

story-200604_01_1100x549-sourceInżynierowie Nissana wykorzystali doświadczenia zgromadzone zarówno dzięki systemowi podziału momentu obrotowego ATTESA E-TS w modelu GT-R, jak i zastosowanemu w modelu Patrol inteligentnemu napędowi 4×4, który maksymalizuje efektywność sterowania mocą, hamowaniem i pracą zawieszenia. Długie tradycje firmy w rozwijaniu zarówno samochodów elektrycznych, jak i zaawansowanego napędu na wszystkie koła gwarantują, że e-4ORCE należy do najbardziej dopracowanych systemów na rynku.

„Technologia e-4ORCE oferuje nowy poziom kontroli” — powiedział Ryozo Hiraku, szef zespołu ekspertów z działu zespołów napędowych i projektowania technicznego samochodów elektrycznych Nissana. „To nowość dla Nissana i nowość w samochodach elektrycznych. Technologia sterowania napędem e-4ORCE jest połączeniem naszych doświadczeń z zakresu napędu na wszystkie koła, sterowania pracą zawieszenia, a także konstruowania samochodów elektrycznych. e-4ORCE nie jest następcą jednego systemu, ale ewolucją wielu rozwiązań”.

2. Znakomite właściwości jezdne

Technologia e-4ORCE umożliwia zrównoważone sterowanie zawieszeniem, utrzymywanie kierunku jazdy oraz precyzyjną pracę układu kierowniczego. Dzięki temu charakterystyka pojazdu jest przewidywalna nawet w trakcie gwałtownych manewrów. System nieustannie koryguje moc każdego z dwóch silników elektrycznych oraz hamowanie poszczególnych kół, pozwalając kierowcy w pełni zapanować nad pojazdem.

story-200604_03_1100x549-source„Technologia e-4ORCE wyróżnia się na tle innych dostępnych dziś systemów napędu na wszystkie koła w samochodach elektrycznych” — powiedział Hiraku. „Przeprowadziliśmy regulację charakterystyki jej działania w wielu aspektach, aby uzyskać precyzyjne właściwości, które pomagają kierowcy czerpać radość z jazdy w różnych warunkach”.

W trakcie przyspieszania na zakręcie samochód ma zwykle tendencję do „uciekania” na zewnątrz łuku, co zmusza kierowcę do zacieśnienia toru jazdy poprzez zwiększenie kąta skrętu kierownicy lub zmniejszenie prędkości (podsterowność). e-4ORCE rozdziela moment obrotowy na przednie i tylne koła w celu maksymalizacji przyczepności opon, z uwzględnieniem charakterystyki nawierzchni i położenia pojazdu. Domyślnie moc jest rozdzielana między przednią i tylną oś w proporcji 50/50, ale e-4ORCE może skierować nawet 100% mocy na przednie lub tylne koła, lub zmieniać te proporcje w pełnym zakresie w zależności od rodzaju drogi i warunków jazdy. Siła hamowania jest optymalnie regulowana dla każdego z czterech kół poprzez połączenie hamowania regeneracyjnego oraz hydraulicznego, co przekłada się na poprawę zarówno właściwości jezdnych w zakręcie, jak i skuteczności hamowania.

Kierowca odbiera to jako lepsze panowanie nad samochodem, zwłaszcza na łukach drogi, dzięki przyjemnej, płynnej i przewidywalnej charakterystyce oraz ograniczeniu potrzeby korygowania toru jazdy.

3. Niezawodny komfort dla wszystkich

Zespół inżynierów odpowiedzialnych za opracowanie e-4ORCE od początku przyjął komfort za nadrzędny priorytet. Zadanie polegało na uzyskaniu imponującej dynamiki samochodu elektrycznego bez uszczerbku dla wrażeń wynikających z płynności jazdy dla wszystkich osób na pokładzie, niezależnie od warunków jazdy.

Hamowanie regeneracyjne jest jednym z typowych rozwiązań stosowanych w samochodach elektrycznych. Technologia ta pozwala odzyskać energię w trakcie wytracania prędkości, a następnie wykorzystać ją do podładowania akumulatora. System e-4ORCE zarządza hamowaniem i napędzaniem każdego koła, więc w hamowaniu regeneracyjnym uczestniczą silniki elektryczne napędzające przednie i tylne koła, ograniczając unoszenie i opadanie przodu samochodu. Pomaga to zmniejszyć kołysanie, które szczególnie w ruchu wymagającym częstego zatrzymywania się i ruszania może być przyczyną złego samopoczucia.

story-200604_05_1100x549-source„Elastyczność silnika elektrycznego może zapewnić znakomite przyspieszenie, ale nie to było naszym głównym celem” — powiedział Hiraku. „Wykorzystując precyzyjne sterowanie reakcjami silnika poprzez system e-4ORCE, możemy kontrolować reakcje pojazdu podczas hamowania, co przekłada się na odczucie stabilnej i płynnej jazdy przez podróżujących”.

4. Zwiększone poczucie pewności na drodze

Jazda w trudnych warunkach, na przykład po mokrej, oblodzonej lub zaśnieżonej nawierzchni, bywa stresująca nawet dla najbardziej wprawnego kierowcy. Precyzja sterowania elektrycznym zespołem napędowym i układem hamulcowym, jaką zapewnia e-4ORCE, sprawia, że moc jest przekazywana na koła mające w danej chwili najlepszą przyczepność oraz stabilizuje ruch pojazdu, przyczyniając się do poprawy właściwości jezdnych i ułatwiając utrzymanie toru jazdy. Gdy kierowca zbyt mocno naciśnie pedał przyspieszenia, system rozdzieli moc w taki sposób, aby można było opanować pojazd i utrzymać tor jazdy nawet na śliskiej nawierzchni.

„Zaprojektowaliśmy tę technologię tak, by pracowała w tle i nie przeszkadzała kierowcy” — podsumowuje Hiraku. „Chcemy, aby nawet osoby, które pierwszy raz siadają za kierownicą, miały poczucie komfortu wynikające z faktu, że samochód reaguje w sposób maksymalnie naturalny i zgodnie z ich intencjami. Gdy ktoś przyzwyczai się do samochodu wyposażonego w e-4ORCE, trudno mu będzie wyobrazić sobie jazdę autem bez takiego systemu”.

Więcej na temat aktualnych technologii Nissana przekażemy w salonach

Zapraszamy

Japan Motors, ul. Wyzwolenia 95, 43-300 Bielsko-Biała, telefon: (33) 827 00 10

Japan Motors, ul. Jasnogórska 60, 31-358 Kraków, telefon: (12) 662 00 10

Japan Motors, ul. Zielony Zaułek 2 (obok Wesołego Miasteczka), 41-500 Chorzów, telefon: (32) 200 99 10

Japan Motors, al. Powstańców Śląskich 22, 30-570 Kraków, telefon: (12) 252 00 10

Japan Motors, ul. Krasnobrodzka 5, (Trasa Toruńska przy rondzie Łabiszyńska), 03-214 Warszawa, telefon: (22) 510 00 10

Japan Motors, ul. Sobieskiego 10, 41-300 Dąbrowa Górnicza, telefon: (32) 200 99 20

Japan Motors, ul. Stawowa 2, 41-200 Sosnowiec, telefon: (32) 200 99 30

Japan Motors, ul. Głogowska 444, 60-266 Poznań, telefon: (61) 610 41 7



Wróć