Nowa Arona – Skąd się bierze jej szeroka popularność?

SEAT Arona został zwyciężył w Profesjonalnym Teście Flotowym Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych w kategorii „Crossover Mały”. Arona jest też procentowo najchętniej wybieranym modelem z gamy SEAT-a przez klientów indywidualnych. Te dwie z pozoru sprzeczne informacje potwierdzają, że ten crossover jest samochodem wyjątkowo uniwersalnym.

Arona przebiła swoją popularnością Ibizę, auto, które przez długie lata było wręcz ikoną marki. Można wskazać powód oczywisty – kierowcy w Europie pokochali crossovery. A w Polsce pokochaliśmy je szczególnie. Jednak sama wielkość i funkcjonalność sukcesu nie czyni. Arona musi mieć przyciągających uwagę magnesów więcej.

Nowa Arona - 3/4

Dynamiczna elegancja

I ma. Już na pierwsze spojrzenie – magnetyzujący styl. Konsultowałem się z żoną i zgodnie uznaliśmy, że zaletą stylu SEAT-a Arona jest wyjątkowe połącznie. Połączenie dynamiki, przez wszystkich docenianej, z elegancją, która z uwagi na swą dyskretność i nieoczywistość w przypadku crossovera, zdaję się być artykułowaną zbyt rzadko. To połączenie sprawia jednak, że samochód jest równie chętnie wybierany przez klientów młodych ciałem, jak i tych młodych bardziej duchem. I to bez względu na płeć. – Bo Arona ma w swoim dostojeństwie crossovera charakter – potwierdza nasze spojrzenie Sandra Roguska z warszawskiego salonu SEAT Euromotor.

Charakter Arona ma także w swoim uporządkowanym wnętrzu. A mogłoby się wydawać, że jak coś jest uporządkowane to musi być nudne. Nie tu  – dodaje. Przyznaje jednocześnie, że nie wie z czego to wynika, ale nawet żółte, mocno odznaczające się na desce rozdzielczej (w wersji Full LED) obwódki nawiewów powietrza nie budzą małżeńskich dyskusji.

Nowa Arona - kokpit

Wieloaspektowa funkcjonalność

Wśród wielu elementów funkcjonalności wnętrza, docenionych przez menadżerów flot w przywołanym na wstępie aż dziesięciomiesięcznym teście, klienci indywidualni szczególnie wysoko oceniają element pozostającym na wnętrza skraju – bagażnik. – Jest nie tylko liczbowo pojemny. Jest też funkcjonalnie kształtny, czyli pakowny – ocenia Krzysztof Bassa, doradca z salonu SEAT Euromotor Kraków. – Ma też dwupoziomową podłogę w standardzie, co nie jest rozwiązaniem powszechnym.

Inne ważne i cenne dla użytkowników aspekty funkcjonalności wiążą się z multimedialnym systemem infotainment.

– Każdy z pewnością doceni nawigację systemu Full Link, ale nie każdy ma świadomość możliwości aplikacji SEAT Connect. A wykraczają one zdecydowanie ponad cenową półkę w jakiej mieści się Arona – mówi Krzysztof Bassa. Faktycznie, niewiele jest samochodów w tej klasie, w których za pośrednictwem smartfona możemy włączyć ogrzewanie w samochodzie (w zimowe poranki bezcenne) albo otrzymywać na telefon alerty o przekroczeniu ustalonej prędkości albo zaprogramowanego obszaru. Ciekawostka? Nie dla bardzo opiekuńczego taty, od którego pożyczyła auto latorośl. A bardzo chce pożyczać, bo przecież mamy auto ponadpokoleniowe. Absolutnie nie skłaniamy się ku nadmiernej kontroli. Wszyscy wiemy, przecież sama świadomość takiej funkcji wystarczy, by dziecko z niewielkim doświadczeniem za kierownicą nie chciało sprawdzać dynamiki auta w nieodpowiednich warunkach.

Nowa Arona - SEAT Connect

Ponadstandardowa wygoda

Z bardziej oczywistych, choć wciąż ponadstandardowych funkcjonalności, ze względu na wygodę, szczególnie podobają nam się dwie. Pierwsza wiąże się z wygodą zaprogramowania trasy przy kawie przed wyjazdem z domu i przesłania jej do auta. Druga – z możliwością przeanalizowania stylu jazdy i historii spalania przy lampce wina, już po powrocie do domu. Rankingową ocenę kolejnych pozostawiamy Państwu, którzy zdecydują się podczas testów je poznać.

Tak jak profesjonaliści przyznali swój flotowy laur Aronie za (między innymi) koszty zakupu i serwisowania oraz wartość rezydualną, tak doceniają je klienci. – Znają oni już bowiem zalety pięcioletniej gwarancji z przebiegiem wydłużonym do 150 tysięcy kilometrów. Wiedzą, że taka gwarancja nie tylko zapewnia im spokój w drodze i wyeliminowanie niespodziewanych obciążeń portfela, ale także korzystniejszą cenę, jaką uzyskają przy odsprzedaży – mówi Sandra Roguska.

Ekonomiczne wyważenie

Skoro przy portfelu jesteśmy, to odnotujmy, że zdaniem doradczyni z warszawskiego Euromotoru, najatrakcyjniejszy stosunek wartości do ceny ma wersja Full LED. Z kolei więcej niż satysfakcjonujące parametry ekonomiki spalania przy zachowaniu sportowej przyjemności z jazdy zapewni silnik 1.0 TSI 115 KM. Ale przecież jeżeli ktoś po teście zakocha się w wersji 1.5 TSI o mocy 150 KM z pakietem FR… To może liczyć się dla niego już tylko ta jedyna Arona.

Władysław Adamczyk
Zdjęcia: Marzena Mysiak

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

17 lutego, 2025

Polacy lubią nowości i nowinki techniczne, ale w motoryzacji w większości preferują tradycyjne rozwiązania. Jednoznacznie na to wskazuje wciąż niesłabnące zainteresowanie samochodami napędzanymi silnikami spalinowymi. (...)

16 lutego, 2025

Dawno, dawno temu ( w roku 2012) miałem okazję uczestniczyć w konferencji w Stuttgarcie, gdzie premierę miał Mercedes Citan. Prowadzący wykład neurolog wyjaśniał wówczas pracę (...)

12 lutego, 2025

Salony OMODA & JAECOO, podobnie jak samochody tych marek, wciąż są nowymi w naszej motoryzacyjnej świadomości. Nawet mimo tego, że charakterystyczne auta dają się już (...)