Jeszcze przed genewskim salonem samochodowym dochodzi do narodzin nowej marki motoryzacyjnej. Oznaczenie Cupra do tej pory oznaczało sportowe modele Seata i jednocześnie najlepiej wyposażone wersje. Od 2018 Cupra to oddzielna marka, a pierwszym jej modelem jest Cupra Ateca.
Cupra staje się oddzielną marką dokładnie 21 lutego, choć nadal pod skrzydłami Seata, a w szerszym rozumieniu Grupy VW. To kolejna nowa marka samochodów oddzielona od producenta popularnych modeli, z indywidualnym logo i charakterem, mająca na celu produkcję i sprzedaż ekskluzywnych aut. Od tej pory najszybsze hiszpańskie auta będą nosiły logo nawiązujące do plemiennych tradycji.
Pierwszy model jaki ujawniono jest Ateca. Znamienne, że SUV, a nie inny typ samochodu. Cupra Ateca jest wyposażona w silnik nowej generacji 2.0 TSI o mocy 300 KM, napęd na cztery koła 4Drive oraz nową przekładnię automatyczną z siedmioma biegami. Płynniejsze i bardziej precyzyjne zmiany przełożeń mają poprawić komfort, bo szybkości tej skrzyni nigdy nie brakowało. System 4Drive został zoptymalizowany pod kątem współpracy ze wszystkimi trybami jazdy: normalnym, sportowym, indywidualnym, śniegowym, terenowym i oczywiście z trybem Cupra. Najszybsza Ateca może rozwinąć prędkość maksymalną 245 km/h, a na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje zaledwie 5,4 sekundy.
Auto zostało wyposażone w elementy nadające mu sportowego charakteru, a 19-calowe obręcze kół ze sportowym ogumieniem jasno sugerują, że nie jest to SUV na bezdroża. Nadwozie będzie lakierowane w specjalnie przygotowane dla nowej marki odcienie Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey, Magic Black i Nevada White.
Wnętrze wykończono wysokiej jakości materiałami kojarzącymi się jednoznacznie ze sportem motorowym, takimi jak Alcantara czy aluminium. Sportowa kierownica i pedały, a także kubełkowe fotele o mocnym trzymaniu bocznym pomogą w wyczuciu pojazdu na zakrętach.
Dr Matthias Rabe, Wiceprezes Seata ds. badań i rozwoju: Cupra Ateca oferuje wszechstronność, jakiej nie proponuje żaden inny model. To wyjątkowe auto w swoim segmencie, wyposażone w silnik o mocy 300 KM, napęd na cztery koła oraz 7-biegową skrzynię DSG. Jest najlepszym przykładem równowagi pomiędzy sportowym charakterem, a przyjemnością za kierownicą i łatwością prowadzenia na co dzień.
Przyszłość? Już ją znamy
Cupra ma być jedną z najdynamiczniej rozwijających się marek motoryzacyjnych w Europie. Kolejne, nowe modele to Cupra Arona oraz Cupra Ibiza. Najpewniej zostaną pokazane w Genewie lub nieco wcześniej. Nie potwierdzono jeszcze rozpoczęcia produkcji. Spodziewam się także Cupry Leona, który może być jednocześnie najszybszym modelem marki.
Wayne Griffiths, Wiceprezes Seata ds. sprzedaży i marketingu: Ambitnym celem dla marki Cupra jest podwojenie sprzedaży w ciągu najbliższych 4-5 lat, przy koncentracji naszego modelu biznesowego na czterech głównych filarach: dystrybucji, partnerstwach, wyścigach i produktach.