Mitsubishi Colt Galant Sedan (1969–73)

Mitsubishi wkroczyło do świata samochodów ze swoim małym modelem 500 w 1960 roku. Kierownictwo firmy widząc potencjał w produkcji aut rozpoczęło intensywną ofensywę.

W ostatniej części historii Mitsubishi opowiedzieliśmy Wam o tym, jak na przełomie lat rozwinął się Lancer. Wcześniej mogliście przeczytać o tym, co poprzedzało epokę tej klasycznej już maszyny. Lancer przez kilka dekad obecności na rynku i aż 10 sportowych ewolucji oferowanych w wielu wersjach mocowych stał się czymś na kształt ikony marki. Lancer Evolution jest tak zwanym samochodem halo, który skutecznie przyciąga uwagę potencjalnych klientów. Chociaż jest to ważny model, nie oznacza to, że Mitsubishi nie ma w swojej historii innych, wartych poświęcenia uwagi pojazdów.

Gdy Lancer pojawił się w ofercie japońskiego producenta, ten miał już dosyć bogate samochodowe portfolio. Mitsubishi miało na swoim koncie kei cary Minica, oferowana jako mały sedan oraz jako van. Długo przed Lancerem, bo już w 1962 roku pojawił się pierwszy członek nowej, dużej rodziny. Model 500 ewoluował wtedy w Colta 600. Rok później pojawił się większy Colt 1000. Nie trzeba było długo czekać by na rynek weszły inne wariacje tego modelu: 800, 1000F i wiele innych.

Mitsubishi Colt 800 (1965–69)

Ostatecznie Colt przerodził się w 1969 roku w Galanta. Początkowo określany był mianem Colt Galant. Pierwsza z pięciu generacji tego samochodu oznaczana była kodem A50. Już wtedy było widać zamiłowanie Mitsubishi do ewolucji, którą później nazywana była po imieniu w sportowych wersjach Lancera. Galant przerodził się w różne wersje nadwoziowe, a w pewnym momencie ta rodzina nieco wymieszała się z Lancerem – od 1976 roku Mitsubishi sprzedawało to auto w USA właśnie pod nazwą Lancer.

Takich zawirowań pośrodku gamy japońskiego producenta nie brakowało. Nieco spokojniej było w niższej, albo raczej mniejszej klasie. W kategorii kei carów od początku lat 60. królowała Minica. Gdy do produkcji wprowadzany był Lancer, na rynku zadomawiała się już trzecia generacja tego malucha – Minica F4. Jednocześnie swój nieco ponad 3-letni żywot kończyła Minica Skipper – bazujące na wersji sedan tego modelu, 2-drzwiowe coupe w iście miniaturowych rozmiarach.

Mitsubishi Minica 5 (1976–1977)
Mitsubishi Minica 5 (1976–1977)

Do końca lat 70. Minica doczekała się kolejnej generacji. Nowa Ami 55 nie była szersza od poprzednika, ale urosła wzdłuż. Było to spowodowane przede wszystkim wprowadzeniem większego silnika. Równolegle powstawała bliźniacza Minica 55 Van, która w 1977 przeszła szereg modyfikacji. Mimo to była niemal nie do odróżnienia w porównaniu ze swoją poprzedniczką, Minicą 5 Van.

Tymczasem na drugim końcu cennika, nawet ponad Lancerami i Galantami, w tym sportowym Galantem GTO, dostojnie ewoluował luksusowy Debonair. Samochód ten został powołany do życia w 1964 roku. Był to duży sedan przeznaczony na japoński rynek. Miał konkurować między innymi z Nissanem Cedrikiem, Toyotą Crown i Princem Glorią. Auto pozostawało na rynku bardzo długo, bo aż do 1986 roku. W tym czasie ewoluowało, a kolejne jego wersje nosiły oznaczenia A30, A31, A32 oraz finalna A33, która została przedstawiona w 1978 roku.

Mitsubishi Debonair (A30) 1964
Mitsubishi Debonair (A30) 1964

W przedstawianym dzisiaj okresie firmą zarządzali Yuji Sato (w latach 1970-1973), Tomio Kubo (1973-1979), a pod koniec lat 70. na około dwa lata władzę nad firmą przejął Yoshitoshi Sone.

Złoty okres był wtedy jeszcze przed Mitsubishi. W latach 80. firma miała przeprowadzić ogromną ekspansję. W kolejnej części zajmiemy się historią Mitsubishi obejmującą właśnie ten gorący okres lat 80.

Przeczytaj pozostałe części historii Mitsubishi: część 1, część 2, część 3.

Odwiedź stronę Mitsubishi Japan Motors aby zapoznać się z ofertą najnowszych modeli.

 

Poprzedni wpis Następny wpis