W ramach porad, jakie udzielają nam fachowcy z serwisów Mitsubishi, dzisiaj skupiliśmy się na oleju silnikowym i jego doborze. Oto najważniejsze fakty…


1. Nie tylko smarowanie
Oprócz podstawowego zadania środka smarnego, czyli stworzenie filmu olejowego, zapewniającego poślizg ruchomych elementów silnika, olej ma również kilka innych zalet:

  • Ochrona pracujących elementów – olej to jedyny czynnikiem stykający się z ruchomymi częściami silnika. Tym samym ma on także za zadanie neutralizować zjawiska powstałe w czasie procesu spalania jak nagar i szlam. W tym celu w oleju stosowane są dodatki uszlachetniające, które rozpuszczają osady. Im olej lepszy tym dodatki skuteczniejsze i szlachetniejsze.
  • Czyszczenie silnika – wspomniane usunięcie szlamów i nagarów, jest dodatkowo przez olej neutralizowane i poprzez stały obieg czynnika w silniku, zatrzymywane w filtrze oleju
  • Chłodzenie wewnętrznych elementów silnika – trzeba też pamiętać, ze elementy układu korbowo-tłokowego, czy układu rozrządu nie są chłodzone, a jedynym czynnikiem pozwalającym absorbować ciepło jest olej (temperatura oleju w misce olejowej osiąga przez to około 90-130 stopni, a w wielu samochodach o sportowych aspiracjach jest wskaźnik tej temperatury). Im lepszy olej tym bardziej odprowadza ciepło, nie tracąc przy tym własności smarnych.
  • Doszczelnianie komory spalania – ważne też, że film olejowy na powierzchni ścianek cylindra z pierścieniami, nie tylko smaruje, ale także uszczelnia – zmniejszając przedmuchy spalin do skrzyni korbowej. Jest to szczególnie odczuwalne w starszych samochodach po wymianie oleju.
  • Wytłumia hałas podczas pracy – dodatkowo olej tłumi hałas pracy, a różnicę pracy wyraźnie słyszymy w chwili uruchomieniu zimnego silnika i po jego nagrzaniu.

Nic wiec dziwnego, że tak ważne jest aby w określonym przez producenta czasie dopilnować wymiany oleju. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie oleju?

2. Rodzaj oleju, czyli mineralny i syntetyczny

Oleje mineralne – rafinowane z ropy naftowej – są najpopularniejszym rodzajem środków smarnych. To efekt ceny, niższej w porównaniu do olejów syntetycznych. Mankamentem ich jest jednak niemożność wyeliminowania podczas rafinacji wszystkich cząstek siarki czy reaktywnych węglowodorów. W efekcie cząstki te mają wpływ na zużycie części silnika. Im olej lepszy gatunkowo, tym proces rafinacji i usunięcia tych cząstek jest skuteczniejszy.

Na przeciwnym biegunie znajdują się zapewniające najwyższy stopień wydajności, syntetyczne oleje silnikowe (Synthetic). W pełni syntetyczne oleje silnikowe są opracowywane przy użyciu syntetycznych olejów bazowych, które powstają podczas syntezy chemicznej, surowej rafinacji lub innych złożonych reakcji chemicznych. Ich jednorodność cząsteczkowa i stopień czystości są nieosiągalne w tradycyjnym procesie rafinacji. Dlatego lepiej znoszą one cięższe warunki pracy. Zwykłe oleje mineralne pod wpływem wysokiej temperatury mogą utracić swoje właściwości, czego skutkiem będzie pojawienie się niepożądanego osadu i szlamu w silniku. Stąd tak ważna jest okresowa wymiana oleju.

Poza mineralnymi i w pełni syntetycznymi olejami istnieją też oleje półsyntetyczne (Semisynthetic). Składają się one z wysokowydajnych mieszanek syntetycznych połączonych z tradycyjnym olejem mineralnym, co przynosi wzrost wydajności w porównaniu ze zwykłymi olejami mineralnymi.

„Syntetyki” zapewniają lepszą ochronę w niskich temperaturach ułatwiając rozruch silnika w zimne dni (w pełni syntetyczne oleje silnikowe tolerują temperatury sięgające nawet poniżej -40°C). Większa jest też tolerancja wysokich temperatur, co wpływa na redukcję utleniania i zużycia części silnika (najlepsze produkty zabezpieczają silnik nawet w temperaturach rzędu 200°C). Ponadto w przypadku oleju syntetycznego jest mniejsza konsumpcja oleju (oczywiście w nowym sprawnym silniku), lepsza ochrona silnika pod dużymi obciążeniami, zwiększona stabilność termiczna i lepsza czystość silnika.

Jak wynika z powyższych danych, oleje syntetyczne są idealne dla nowych samochodów pracujących pod dużym obciążeniem. W większości samochodów w zupełności wystarczy olej mineralny. Zatem zamiast zastanawiać się nad wyborem oleju mineralnego, czy syntetycznego warto większą uwagę poświecić klasyfikacjom jakościowym i lepkościowym kupowanego oleju. Te zaś doskonale do Waszego samochodu zaleca producent.

Poprzedni wpis Następny wpis