Wybierz markę

W ramach porad, jakie udzielają nam fachowcy z serwisów Mitsubishi, dzisiaj skupiliśmy się na oleju silnikowym i jego doborze. Zapraszamy do poznania najważniejszych faktów.


1. Nie tylko smarowanie
Oprócz podstawowego zadania środka smarnego, czyli stworzenie filmu olejowego, zapewniającego poślizg ruchomych elementów silnika, olej ma również kilka innych zalet:

  • Ochrona pracujących elementów – olej to jedyny czynnikiem stykający się z ruchomymi częściami silnika. Tym samym ma on także za zadanie neutralizować zjawiska powstałe w czasie procesu spalania jak nagar i szlam. W tym celu w oleju stosowane są dodatki uszlachetniające, które rozpuszczają osady. Im olej lepszy tym dodatki skuteczniejsze i szlachetniejsze.
  • Czyszczenie silnika – wspomniane usunięcie szlamów i nagarów, jest dodatkowo przez olej neutralizowane i poprzez stały obieg czynnika w silniku, zatrzymywane w filtrze oleju
  • Chłodzenie wewnętrznych elementów silnika – trzeba też pamiętać, ze elementy układu korbowo-tłokowego, czy układu rozrządu nie są chłodzone, a jedynym czynnikiem pozwalającym absorbować ciepło jest olej (temperatura oleju w misce olejowej osiąga przez to około 90-130 stopni, a w wielu samochodach o sportowych aspiracjach jest wskaźnik tej temperatury). Im lepszy olej tym bardziej odprowadza ciepło, nie tracąc przy tym własności smarnych.
  • Doszczelnianie komory spalania – ważne też, że film olejowy na powierzchni ścianek cylindra z pierścieniami, nie tylko smaruje, ale także uszczelnia – zmniejszając przedmuchy spalin do skrzyni korbowej. Jest to szczególnie odczuwalne w starszych samochodach po wymianie oleju.
  • Wytłumia hałas podczas pracy – dodatkowo olej tłumi hałas pracy, a różnicę pracy wyraźnie słyszymy w chwili uruchomieniu zimnego silnika i po jego nagrzaniu.

Nic wiec dziwnego, że tak ważne jest aby w określonym przez producenta czasie dopilnować wymiany oleju. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie oleju?

2. Rodzaj oleju, czyli mineralny i syntetyczny

Oleje mineralne – rafinowane z ropy naftowej – są najpopularniejszym rodzajem środków smarnych. To efekt ceny, niższej w porównaniu do olejów syntetycznych. Mankamentem ich jest jednak niemożność wyeliminowania podczas rafinacji wszystkich cząstek siarki czy reaktywnych węglowodorów. W efekcie cząstki te mają wpływ na zużycie części silnika. Im olej lepszy gatunkowo, tym proces rafinacji i usunięcia tych cząstek jest skuteczniejszy.

Na przeciwnym biegunie znajdują się zapewniające najwyższy stopień wydajności, syntetyczne oleje silnikowe (Synthetic). W pełni syntetyczne oleje silnikowe są opracowywane przy użyciu syntetycznych olejów bazowych, które powstają podczas syntezy chemicznej, surowej rafinacji lub innych złożonych reakcji chemicznych. Ich jednorodność cząsteczkowa i stopień czystości są nieosiągalne w tradycyjnym procesie rafinacji. Dlatego lepiej znoszą one cięższe warunki pracy. Zwykłe oleje mineralne pod wpływem wysokiej temperatury mogą utracić swoje właściwości, czego skutkiem będzie pojawienie się niepożądanego osadu i szlamu w silniku. Stąd tak ważna jest okresowa wymiana oleju.

Poza mineralnymi i w pełni syntetycznymi olejami istnieją też oleje półsyntetyczne (Semisynthetic). Składają się one z wysokowydajnych mieszanek syntetycznych połączonych z tradycyjnym olejem mineralnym, co przynosi wzrost wydajności w porównaniu ze zwykłymi olejami mineralnymi.

„Syntetyki” zapewniają lepszą ochronę w niskich temperaturach ułatwiając rozruch silnika w zimne dni (w pełni syntetyczne oleje silnikowe tolerują temperatury sięgające nawet poniżej -40°C). Większa jest też tolerancja wysokich temperatur, co wpływa na redukcję utleniania i zużycia części silnika (najlepsze produkty zabezpieczają silnik nawet w temperaturach rzędu 200°C). Ponadto w przypadku oleju syntetycznego jest mniejsza konsumpcja oleju (oczywiście w nowym sprawnym silniku), lepsza ochrona silnika pod dużymi obciążeniami, zwiększona stabilność termiczna i lepsza czystość silnika.

Jak wynika z powyższych danych, oleje syntetyczne są idealne dla nowych samochodów pracujących pod dużym obciążeniem. W większości samochodów w zupełności wystarczy olej mineralny. Zatem zamiast zastanawiać się nad wyborem oleju mineralnego, czy syntetycznego warto większą uwagę poświecić klasyfikacjom jakościowym i lepkościowym kupowanego oleju. Te zaś doskonale do Waszego samochodu zaleca producent.

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!