Zgodnie z oczekiwaniami na początku 2021 roku Jeep pokazał następcę kultowego modelu Grand Cherokee, czyli zupełnie nową generację tego modelu. Co ciekawe, debiutuje najpierw wersja przedłużona, czyli 7-miejscowa. Na krótką jeszcze chwilę poczekamy.

Jeep Grand Cherokee L zaprezentowany w 2021 r. jest pierwszą generacją w historii z kabiną 7-miejscową. Zgodnie z przypuszczeniami wygląda bardzo podobnie do zaprezentowanego wcześniej koncepcyjnego modelu Grand Wagoneer, który koniec końców może okazać się po prostu jedną z wersji Grand Cherokee L. Jest podobny zarówno na zewnątrz, jak i w środku.

Projektanci Jeepa utrzymali koncepcję luksusowego SUV-a z dużymi możliwościami terenowymi, ale jest też kilka nowości. Nadwozie mierzy 5,2 metra długości, ponad 2 metry szerokości i 1,8 m wysokości. Nowa platforma ma 309-centymetrowy rozstaw osi. Dzięki temu zmieści się w jego wnętrzu 7 osób (w wersji Summit 6). Bagażnik w takiej konfiguracji nadal ma 484 litry pojemności – więcej niż niejeden SUV w odmianie 5-miejscowej. W takiej natomiast Grand Cherokee L oferuje kufer o pojemności 1328 l, a jeśli złożymy wszystkie fotele, to mamy ponad 2400 l.

Warto zwrócić uwagę na wysokiej klasy materiały, takie jak drewno i skóra, a także nowoczesną stylistykę wnętrza i kokpitu. Nie mogło zabraknąć na nim dużego ekranu (8,4 lub 10,1 cala), cyfrowych wskaźników, ale co najważniejsze – pozostawiono fizyczne przyciski. Na pokładzie jest łącznie aż 12 gniazd USB. Obsługę automatycznej przekładni realizuje duże pokrętło, a za wybór trybu jazdy czy wysokości pneumatycznego zawieszenia odpowiadają duże przyciski, w które nie da się nie trafić. Raczej nie każdemu przypadną do gustu połacie „fortepianowej czerni” na plastikach.

Znane określenia

Jeep kontynuuje tradycję, i pomimo budowy luksusowego SUV-a, pozostawia możliwość jazdy po bezdrożach. Tradycyjnie oferowane są trzy rodzaje napędu:

  • Quadra-Trac I zarezerwowany dla osób, które nie wybierają się w teren, a jedynie sporadycznie zjadą z utwardzonych szlaków. Nie oferuje przełożenia zredukowanego, ale dzięki 8-biegowej przekładni automatycznej, kierowca i tak ma do dyspozycji niski zakres prędkości.
  • Quadra-Trac II oferuje 2-biegową skrzynkę rozdzielczą z przełożeniem zredukowanym o przełożeniu 2:72, dla osób, które zamierzają ciągnąć ciężkie przyczepy i jeździć w trudniejszych warunkach terenowych.
  • Quadra-Drive II również oferuje 2-biegowy reduktor, ale dodatkowo tylną oś wyposażono w system eLSD, zapewniający lepszą trakcję.

Jest też znany od lat system pneumatycznego zawieszenia Quadra-Lift zapewniający stopniową regulację wysokości zawieszenia i optymalne tłumienie w każdych warunkach. Standardowe ustawienie sprawia, że podwozie samochodu znajduje się 212 mm nad drogą, natomiast najwyższe daje prześwit o 60 mm wyższy. Jest też tryb Aero obniżający auto na autostradzie o 21 mm względem najniższego ustawienia, a także tryb parkingowy obniżający je tylko na postoju o 46 mm.

No i oczywiście jest też system Selec-Terrain, czyli terenowy asystent pozwalający wybrać optymalny tryb pracy napędu i zawieszenia, zależnie od warunków, na jakich znajduje się pojazd. Możliwe ustawienia to: Auto, Sport, Rock, Snow, Mud/Sand.

Na razie dwa silniki do wyboru

Nowy Jeep Grand Cherokee L może być wyposażony w następujące jednostki napędowe na rynku amerykańskim:

  • Benzynowy 3,6 litra V6 o mocy 294 KM
  • Benzynowy 5,7 litra V8 o mocy 362 KM

We wszystkich dostępnych wersjach wyposażenia i silnikowych standardem jest napęd na cztery koła i automatyczna skrzynia biegów.

Systemy bezpieczeństwa

Nie ma być najmniejszych wątpliwości co do tego, że nowy Grand Cherokee jest autem bezpiecznym i komfortowym, co ma wyrażać lista asystentów jazdy. Składa się ona z takich systemów jak:

  • Full-Speed Collision Warning with Active Braking and Pedestrian/Cyclist Detection
  • Rear Cross Path detection
  • Adaptive Cruise Control with Stop and Go
  • Active Lane Management
  • LaneSense Lane Departure Warning with Lane Keep Assist
  • Advanced Brake Assist
  • Blind-spot Monitoring
  • ParkView rear back-up camera
  • ParkSense rear park assist sensors with stop
  • Switch-activated electric park brake
  • Tire-pressure monitoring

Jeep zaprezentował model przedłużony L w dwóch wersjach wyposażenia: Summit i Overland. Obie na razie dostępne wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. Nie znamy na razie daty premiery na Europę. Prawdopodobnie krótsza wersja będzie oferowana  w USA również w odmianie Trailhawk i SRT. Raczej to krótka wersja trafi w pierwszej kolejności na nasz kontynent.

Poprzedni wpis Następny wpis