Znaczne spadki temperatur i… znowu problem z uruchomieniem diesla. Teoretycznie paliwa oferowane na stacjach benzynowych są dobrej jakości, a jeżeli ktoś dodatkowo tankuje paliwo na stacji dużego koncernu nie powinien się niczego obawiać. Czy tak jest w istocie opowiada szef serwisu Mitsubishi JapanMotors..

Zatankowanie paliwa w którym są cząstki stałe, to zjawisko które obecnie jest tak sporadyczne, że możemy zaryzykować stwierdzenie, iż jest już niespotykane. Obecne układy wtryskowe, które dostarczają paliwo do listwy pod ciśnieniem nawet 2500 atm, a stamtąd mikroskopijnymi otworami poprzez wtryskiwacz/rozpylacz wtryskują je do cylindra, są jednak bardziej narażone i muszą być bardziej zabezpieczone. Ochrona układu wtryskowego silnika przed wszelkimi cząstkami, wodą i innymi zanieczyszczeniami w paliwie ma ogromne znaczenie, ponieważ w nowoczesnych układach wtryskowych pasowania podzespołów mają rząd wielkości mikronów. Nie można dopuścić, aby do elementów wtykowych dopłynęło jakiekolwiek zabrudzenie. Tylko wysokiej klasy filtr zatrzyma wszystkie zanieczyszczenia i ochroni silnik przed zanieczyszczeniami.”Oszczędność” na wymianie filtrów może skutkować uszkodzeniem silnika lub układu wtryskowego. Koszt takiej naprawy wielokrotnie przekracza cenę zakupu filtra.

Ponadto badania filtrów wykonane w jednej z firm zajmujących się produkcją tych urządzeń wykazały, że wykryto w nich takie składniki jak: rdza, woda, substancje organiczne, oraz składniki mineralne (pył, piasek). Zanieczyszczenia te pojawiają się w paliwie na skutek uszkodzeń zbiorników paliwowych (zarówno na stacji benzynowej jak i w samochodzie), oraz ze względu na miejsce eksploatacji samochodu (droga utwardzona, jazda w terenie, droga nie utwardzona, przejazd przez okolice budów itp).

Aby nie dopuścić do przedostania się zabrudzonego paliwa do układu wtryskowego, w przewód paliwowy jest wpięty filtr, który powinniśmy okresowo wymieniać wg wskazań instrukcji obsługi. Warto jednak zauważyć, że w przypadku samochodu który ma ponad pięć lat, bez względu na jego przebieg zaleca się wymianę filtra co roku (wynika to z możliwości osadzenia w baku cząstek, które zanieczyszczają paliwo)

Każdy filtr ulega zużyciu, a jego efektem będzie ograniczenie przepływu paliwa. Zabrudzenie filtra polega na zmniejszaniu otworów perforacji w membranie, przez co paliwo nie może w wymaganej ilości dopłynąć do układu wtryskowego. Efektem tego może być:

  • wzrost zużycia paliwa

  • spadek mocy silnika

  • zaburzenie lub przerwanie dopływu paliwa

  • pogorszenie wydajności pompy paliwa łącznie z możliwością jej zatarcia

  • w skrajnych przypadkach uszkodzenie układu zasilania.

Filtr paliwa charakteryzuje się dużo dłuższym okresem eksploatacji w stosunku do innych filtrów (np. oleju). Nie należy jednak zapominać o konieczności regularnej wymiany filtra, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

W związku z tym, że olej napędowy jest bardziej zanieczyszczony, a jego ciśnienie wtrysku jest znacząco wyższe w porównaniu do benzyny, warto skupić się głównie na filtrach do samochodów z silnikiem wysokoprężnym, gdyż spełnienie ich warunków pracy, zapewni dobrą jakość pracy filtrów w wersjach benzynowych.

Warto zastanowić się skąd biorą się w paliwie niepożądane składniki i w jaki sposób ograniczyć ich występowanie.

Skąd bierze się woda w paliwie

Woda powstaje w zbiorniku paliwa wskutek zmian temperatury otoczenia (temperatura punktu rosy i skraplanie). Jej główną przyczyną powstawania jest pozostawienie -w okresie dużych zmian temperatury otoczenia- pustej przestrzeni w zbiorniku paliwa, czyli jeżdżenie lub pozostawienie samochodu z „pustym bakiem”. W przypadku dostania się wody do układu wtryskowego, może to spowodować uszkodzenia korozyjne. Aby temu zapobiec w układach filtracyjnych następuje gromadzenie się cząsteczek wody w porach wkładu filtrującego, skąd wytrąca się czysta woda. Dzięki gęstości większej niż olej napędowy opada ona na dno osadnika, skąd może zostać odprowadzona.

Warto jednak pamiętać, aby w okresie jesienno/zimowym, w samochodzie pozostawionym na mrozie nigdy (!!!) nie dopuszczać do poziomu paliwa poniżej połowy baku

Zimowy Diesel

Jednym ze składników oleju napędowego jest parafina, której właściwości fizyczne sprawiają, że przy temperaturze 0°C zamienia się w kryształki. Są one najczęstszą przyczyną zatkania filtra w okresie zimowym. Z tego powodu, jeszcze w rafinerii, dodaje się odpowiednie dodatki, które ograniczają rozrost kryształków, a paliwo takie jest określane jako zimowe. Stosowanym obecnie przez kierowców „uszlachetniaczem” mogą być depresatory. Ich zadaniem jest -po zmieszaniu z paliwem- uniemożliwić wydzielenia parafiny. Przydają się one przede wszystkim, gdy mamy do czynienia z silnym mrozem lub wozimy w baku letni olej napędowy.

Ważne jednak, że środki te działają tylko zapobiegając tworzeniu się kryształków, ale istniejących nie rozpuszczają. Stąd też wlewanie depresatora po wystąpieniu krystalizacji parafiny w złym paliwie mija się z celem.

Krystalizacja parafiny jest powodem dla którego warto w Dieslu wymieniać filtr przed każdą zimą. Pory membrany filtra, ulegając zabrudzeniu, zmniejszają swą średnicę. W zimie kryształki parafiny dodatkowo je zapychają i może zdarzyć się sytuacja, że drobiny parafiny przepłyną przez nowy układ filtrujący, ale zabrudzony okaże się niedrożny i paliwo nie popłynie przez filtr.

Na zakończenie warto wspomnieć o wymianie filtra.

W celu wymiany należy jedynie zacisnąć gumowe zakończenia przewodów (aby nie wypłynęło z nich paliwo), zdjąć opaski z przewodów, ściągnąć przewody z króćców, następnie wyciągnąć stary filtr, włożyć nowy i odpowiednio zamocować przewody dokładnie tak, jak były zamontowane w filtrze wymontowanym. Ważne tylko, aby założyć filtr zgodnie z zaznaczonym kierunkiem przepływu paliwa.

Gdy zamontujemy nowy filtr, należy go „napełnić paliwem”. W tym celu w autach z silnikiem benzynowym z wtryskiem paliwa oraz w wersjach wysooprężnych z systemem common raill, przed uruchomieniem jednostki napędowej musimy kilkakrotnie przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycję zapłonu po to, aby pompa paliwa (pracująca po włączeniu zapłonu) napełniła układ pod odpowiednim ciśnieniem.

W samochodach starszego typu z silnikami diesel, znajduje się pompka, którą należy odpowietrzyć układ paliwowy. Pompka to gumowe zgrubienie na przewodach lub przycisk w obudowie filtra, którą należy przyciskać do momentu napełnienia całego układu.

Poprzedni wpis Następny wpis