Od momentu aliansu z Volkswagenem popularność Seata szybko rosła. Tak naprawdę to już fiatowski model pod szyldem Seata rozpoczął złoty okres firmy.
Seat Panda nosił tę nazwę na początku swojego istnienia. Auto cieszyło się tak dużym zainteresowaniem i powodzeniem, że Seat postanowił mocno je promować. Wprowadzono niewielkie zmiany w nadwoziu i zmieniono nazwę na Marbella. Samochód produkowano nieustannie przez 18 lat. Nadwozie zaprojektował Giorgetto Giugiaro.
Auto występowało również w wersji dostawczej pod nazwą Seat Terra (bagażnik miał 1000 litrów pojemności). Marbellę napędzały silniki małolitrażowe od 0,7 litra do 1,2 litra o mocy od 30 do 50 KM. We wnętrzu zastosowano proste i praktyczne rozwiązania, takie jak łatwa do utrzymania w czystości, zdejmowana tapicerka foteli. W tym samym roku powołano także dział firmy zajmujący się sportem samochodowym – Seat Sport.
Umowa z Volkswagenem została podpisana w 1982 roku, ale jeszcze przez kilka lat Hiszpanie produkowali samochody, które jedynie czerpały techniczne rozwiązania od Volkswagena, a stanowiły efekty hiszpańskiej myśli technologicznej i w części były jeszcze oparte na Fiatach. W 1983 roku Seat wprowadził na rynek Rondę (bazującą na Fiacie Ritmo) – pierwszy model wyposażony w elektroniczny moduł sterowania pracą silnika, zaprojektowany pod kątem obniżenia zużycia paliwa i opatentowany pod nazwą Econotronic. To też pierwszy samochód w oficjalnym eksporcie, dostępny w nowo utworzonej międzynarodowej sieci dealerskiej.
27 kwietnia 1984 roku linię montażową w Zona Franca opuściła pierwsza Ibiza. Była ona efektem współpracy Seata z włoskim projektantem Giugiaro, niemiecką firmą konstrukcyjną Karmann i producentem samochodów prestiżowej niemieckiej sportowej marki Porsche. Ibiza zrewolucjonizowała ofertę Seata. W późniejszych latach stała się najbardziej rozpoznawalnym modelem w historii firmy. Był to pierwszy Seat, w którym nie użyto części karoserii z modelu Fiata. Nadwozie zaprojektował Giugiaro. Auto było napędzane silnikami o pojemności od 0,9 do 1,7 litra.
Seata Ibizę drugiej generacji (oznaczenie 6K) zaprezentowano w 1993 r. na salonie samochodowym we Frankfurcie. Model opierał się już na technologii Volkswagena – na bazie platformy Volkswagena A03, czyli tej samej, której użyto w VW Polo 6N. Model typu 6K w roku 1996 przeszedł face lifting, a produkowany był nieprzerwanie do 1999 roku, w którym to zastąpił go typ 6K GP01 stworzony na platformie nowego VW Polo 6N2. Ibiza III jest nadal produkowana w małoseryjnym nakładzie.
W 1986 roku Volkswagen kupuje 51% akcji Seata, a pod koniec roku zwiększa pakiet udziałów do 75%. Jednym ze średnioterminowych celów Volkswagena było również zbudowanie nowoczesnej fabryki w sąsiedztwie Centrum Technicznego w Martorell. W 1989 rozpoczyna się budowa zakładów w Martorell. Rok później Volkswagen staje się właścicielem 99,99% akcji Seata. Firma zmienia nazwę z Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo S.A. na SEAT S.A.