Wraz z występującymi obecnie zmianami temperatur i dużą wilgotnością powietrza, często słyszymy jak ruszające na skrzyżowaniu samochody wydają dziwne kwiki i piszczenia. To efekt ślizgającego się paska klinowego. Fachowcy z Japan Motors z serwisów Mitsubishi zwrócili uwagę, co może się zdarzyć, gdy zbagatelizujemy ten problem.

Obecnie w samochodach stosowane są dwa rodzaje pasków: klinowe – występujące w starszych modelach i wielorowkowe – oferowane we współczesnych konstrukcjach.
Pasek klinowy stosowany jest przy mniejszej liczbie napędzanych urządzeń. Ma on przekrój trapezowy i napęd przekazuje poprzez kontakt cierny bocznych ścianek, które stykają się z kołami pasowymi. Nowszym rozwiązaniem, pozwalającym na uzyskanie większej giętkości (to gwarantuje lepsze przyleganie do kół pasowych o małych średnicach) są „paski klinowe z uzębioną częścią wewnętrzną”,
Obecnie te rozwiązania coraz częściej zastępują paski wielorowkowe, które -w przeciwieństwie do klasycznego paska klinowego- pracują przylegając całą swoją powierzchnią do kół pasowych. Takie rozwiązanie zapewnia, że pasek pracuje efektywniej i ciszej. Dodatkowo paski wielorowkowe umożliwiającym stosowanie w silnikach o dużych prędkościach obrotowych, a ich atutem jest także możliwość wykorzystania do napędów serpentynowych w nowoczesnych silnikach (wykorzystanie jednego, długiego pasa wielorowkowego do napędu wielu urządzeń).
Jednakże bez względu na zastosowane rozwiązanie, paski ulegają zużyciu eksploatacyjnemu. Stąd też należy je regularnie kontrolować i wymieniać zgodnie z okresami zalecanymi przez producenta pojazdu.

Aby paski działały prawidłowo, muszą być wstępnie napięte. W przypadku paska klinowego właściwy naciąg należy ustawić ręcznie. Nie jest to czynność skomplikowana i w starszych samochodach kierowcy mogą to zrobić samodzielnie. Napięcie to mierzy się w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Prawidłowo napięty pasek powinien ugiąć się od 5 do 10 mm.

Większość pasków wielorowkowych jest natomiast wyposażonych w automatyczne napinacze, których zadaniem jest utrzymywanie prawidłowego naciągu. Teoretycznie są to zatem urządzenia bezobsługowe, ale napinacze mogą jednak ulec uszkodzeniu i także wymagają okresowego sprawdzenia, oraz ewentualnej wymiany.
Ponieważ dostęp do paska wielorowkowego jest zazwyczaj utrudniony, nie warto samodzielnie przeprowadzać ustawienia, ale należy jechać do mechanika. Wykonanie tego niefachowo i niedbale, oraz bez prawidłowej oceny jakości technicznej współpracujących elementów, może spowodować nie tylko szybsze zniszczenie paska, ale także uszkodzenie innych podzespołów. Stąd też wymianę warto zlecić autoryzowanym serwisom, których pracownicy mają odpowiednie kwalifikacje.

Użytkownik samochodu musi za to dbać o pasek i pamiętać

  • Brak zamontowanych osłon silnika, lub paska spowoduje możliwość uszkodzeń wynikających z dostania się na powierzchnię paska ciała obcego.
  • Uszkodzone koło pasowe prowadzące lub napinające, brak współpłaszczyznowości współpracujących kół pasowych, a także zbyt długi czas eksploatacji paska spowodują nierówne zużycie profilu paska, popękanie zewnętrznej powierzchni paska i w najgorszym razie zerwanie.
  • Także duże napięcie paska, zablokowanie kół pasowych napędzanego urządzenia, lub zniszczenie struktury paska wskutek jego nadmiernego zgięcia przed lub w trakcie montażu sprawią zerwanie paska
  • Nieodpowiedniego napięcia paska, przeciążenia układu pasowego, zanieczyszczenia paska, lub też brak współpłaszczyznowości ustawienia współpracujących kół pasowych, a także zużycia tych kół objawią się także głośniejszą pracą.

Warto pamiętać, że za każdym razem pisk świadczy o pewnych problemach współpracy pas – koła pasowe i zawsze jest zwiastunem konieczności napraw. Zaniechanie tego i smarowanie paska olejem, czy szlifowanie kół pasowych papierem ściernym nie rozwiąże problemu. Może zaś stać się przyczyną dalszych dużo poważniejszych uszkodzeń.

wcześniejsze porady Serwisu Mitsubishi to m.in

Olej Silnikowy – na co zwrócić uwagę

Fachowcy radzą jak przygotować się do zimy

 

Poprzedni wpis Następny wpis