Na początku września na polskim rynku odbyła się premiera najnowszego modelu Mitsubishi, miejskiego Space Stara. Klienci już odebrali pierwsze egzemplarze z salonów.
Mitsubishi Space Star cieszy się ogromnym zainteresowaniem z dwóch powodów: znajomo brzmiąca nazwa i wielkość samochodu. Jeśli myślicie o poprzednim Space Starze to od razu należą się wyjaśnienia. Nowy model nie jest jego następcą – odziedziczył jedynie nazwę. Jeśli mielibyśmy poszukać następcy, byłby nim Colt. Jednak nowy Space Star jest zupełnie inny.
Mitsubishi stworzyło klasyczne auto segmentu B, które musi się odnaleźć w licznym gronie konkurentów. Ma mu pomóc zupełnie nowe podejście Mitsubishi Motors do projektowania małych samochodów. Wzięto pod uwagę aspekty, które jeszcze kilka lat temu nie były istotne.
Jednym z nich jest konstrukcja nadwozia. Inżynierowie Mitsubishi stworzyli samochód o dużej sztywności i jednocześnie bardzo lekki. Gotowe do jazdy auto waży 845 kg, co przy zastosowaniu znacznie bardziej wytrzymałych materiałów jest sukcesem. Space Star jest średnio o 120 kg lżejszy od Colta. O 40 kg zredukowano masę elementów zawieszenia i podwozia, tyle samo straciło na wadze nadwozie, a kolejne 40 kg „urwano” z układu napędowego. Ponadto, dużą uwagę przyłożono do aerodynamiki, czego efektem jest współczynnik Cx 0,27 – najlepszy w klasie. W uzyskaniu takiego wyniku pomógł spojler dachowy, będący elementem standardowym oraz ostre zakończenia zderzaka tylnego. Nawet kształt kołpaków nie jest przypadkowy. Obniżają one opór Cx o 0,007.
Efektów redukcji masy jest kilka. Głównym celem było obniżenie zużycia paliwa i tym samym kosztów eksploatacji, czemu ostatnio Mitsubishi poświęca sporo uwagi. Ponadto można było zastosować do napędu niewielkie, lekkie silniki. Kolejnym efektem jest duża ładowność, sięgająca 495 kg.
Nadwozie nowego Space Stara jest stosunkowo krótkie jak na segment B (371 cm), ale ma duży rozstaw osi wynoszący 245 cm. Co ciekawe, choć auto w stosunku do Colta jest dużo mniejsze, to przestrzeń bagażowa wzrosła do 235 l (21 l więcej). Niewielka długość samochodu i nowa konstrukcja przedniego zawieszenia pozwoliły uzyskać rewelacyjny, najniższy w klasie promień zawracania 4,6 m. Natomiast dzięki regulacji wysokości siedziska kierowcy w standardzie i przyłożeniu dużej uwagi do projektowania szyb, kierujący pojazdem ma zapewnioną bardzo dobrą widoczność.
Poza wymienionymi cechami, konstrukcja nadwozia Space Stara sprawia, że jest to jedno z najbezpieczniejszych aut miejskich. Punktem wyjścia jest opatentowana przez Mitsubishi technologia RISE (Reinforced Impact Safety Evolution) pozwalającą na absorbowanie dużej ilości energii uderzenia z każdej strony. Warto wspomnieć o 6 poduszkach powietrznych i komplecie sytemów stabilizacji toru jazdy w standardzie.
Mitsubishi Space Star może być wyposażony w jeden z dwóch silników do wyboru. Oba benzynowe i trzycylindrowe. Mniejszy ma pojemność 1 l i moc 71 KM, większy 1,2 l osiąga 80 KM. Mocniejsza jednostka napędowa może współpracować z automatyczną skrzynią CVT o nowatorskiej konstrukcji. Dzięki szerokiemu zakresowi użytecznych obrotów, skrzynia podczas przyspieszania nie zmienia od razu przełożenia na najmniejsze, co wyeliminowało nielubianą przez klientów długotrwałą pracę silnika na wysokich obrotach. Poza tym, przekładnia rozłącza napęd podczas postoju realnie zmniejszając zużycie paliwa w mieście.
Obie jednostki napędowe są dużo lżejsze od poprzedników i bazują na sprawdzonych rozwiązaniach oraz najnowszych technologiach. Większa ma system elektronicznej regulacji czasu otwarcia zaworów MIVEC. Konstrukcja wewnętrzna sprzyja obniżeniu tarcia. Uzyskano to dzięki mniejszemu obciążeniu sprężyn zaworowych, asymetrycznym tłokom powlekanych żywicą i kompozytom w panewkach wału korbowego. Zużycie paliwa mocniejszej jednostki napędowej to 4,1 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 na poziomie 96 g/km.
Nowa technologia kontroli jakości Mitsubishi Motors ma podnieść i tak wysoką niezawodność samochodów spod znaku trzech diamentów. Poza tym, produkowany w Tajlandii Space Star przechodzi nie tylko przez system kontroli produkcyjnej, ale także przedspedycyjnej.
W polskich salonach Mitsubishi można już zamawiać nowego Space Stara. Cena wyjściowa to 38 990 zł. Tyle kosztuje samochód z litrowym silnikiem, systemem Auto Stop&Go, 6 poduszkami powietrznymi, układem stabilizacji toru jazdy, klimatyzacją, centralnym zamkiem, radioodtwarzaczem CD/MP3 i 4 głośnikami oraz elektrycznie regulowanymi szybami przednimi i lusterkami. Po dopłaceniu jedynie 2000 zł klient wyjedzie z salonu Space Starem z większym i mocniejszym silnikiem 1,2 MIVEC i dodatkowo z podgrzewanymi lusterkami, przyciemnionymi szybami z tyłu, reflektrami i wycieraczkami z czujnikiem deszczu i przeciwmgłowymi światłami. Za skrzynię automatyczną CVT trzeba dopłacić 4010 zł. Samochód jest dostępny w 8 kolorach nadwozia i z dodatkową gwarancją na układ napędowy, układ chłodzenia i układ kierowniczy do przebiegu 300 000 km.