Koszty użytkowania samochodów stale rosną, a producenci robią wszystko by je obniżyć, tworząc coraz bardziej ekonomiczne silniki. Jednak wielu użytkowników doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że w niektórych warunkach żaden silnik nie jest tak tani w eksploatacji jak benzynowy, zasilany gazem LPG. Sieć stacji tankowania tego paliwa jest w Polsce bardzo dobrze rozwinięta, a cena LPG to około 50% ceny benzyny. Kto potrafi liczyć i ma ku temu powody, ten decyduje się na zakup auta z fabryczną instalacją gazową. Nawet jeżeli dopłata jest spora.
Takie samochody mają w ofercie niektóre marki należące do grupy PGD. Obecnie są to: Hyundai, Kia oraz Opel. Największą ofertę ma Opel, który proponuje instalacje gazowe to niemal każdego ze swoich modeli. Od małego Adama po największą Insignię – prawie każdy Opel może być zasilany niemal dwukrotnie tańszym paliwem. Szczegółowe zestawienie znajdziecie w tabeli poniżej. Warto dodać, że Opel montuje instalacje gazowe już podczas procesu produkcji, a zatem nie jest przesadą stwierdzenie, że instalacja LPG jest fabrycznym podzespołem samochodu. To dlatego modele zasilane tym paliwem noszą oznaczenie LPGTEC. Są wyposażone w zespolony z fabrycznym przyciskiem na desce rozdzielczej przełącznik paliwa oraz wskaźnik na tablicy przyrządów, który wskazuje poziom wybranego przez kierowcę paliwa. Również wlew gazu znajduje się pod fabryczną klapką wlewu paliwa, a zatem od zewnątrz samochód z zasilaniem LPG jest nie do odróżnienia od wersji benzynowej.
Podobnie jest w samochodach koreańskich producentów Hyundai i Kia. Tu przełącznik rodzaju paliwa również znalazł się na desce rozdzielczej i jest to element fabryczny, ale poziom gazu pokazuje już oddzielny wskaźnik, montowany na panelu zegarów. Wygląda on dokładnie tak samo jak wskaźnik poziomu benzyny, więc jest bardzo estetyczny. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że tylko Hyundai i10 i Kia Picanto mają instalacje montowane fabrycznie. Do innych modeli Kii można zamówić instalacje gazowe, ale montowane już w sieci dilerskiej firmy BRC. O ile w i10 oraz Picanto instalacje są objęte takimi samymi zasadami gwarancji jak cały samochód, to w przypadku pozostałych modeli, gwarancji na samą instalację udziela już warsztat montujący. Gwarancja obejmuje wówczas okres 36 miesięcy z możliwością przedłużenia go do 48 miesięcy.
Do grona marek, które będą sprzedawały modele z fabryczną instalacją gazową dołączy w przyszłym roku również Seat. Na razie jeszcze nie ustalono cen instalacji gazowych, ale możemy zdradzić, że paliwem LPG będą zasilane modele Ibiza i Leon.
Zestawienie modeli dostępnych z fabryczną instalacją gazową*
marka/model | cena wersji LPG od |
różnica w cenie w stosunku do wersji benzynowej |
Hyundai | ||
i10 1.0 LPGI | 42 800 zł | 5000 zł |
KIA | ||
Picanto 1.0 LPGI | 37 700 zł | 4500 zł |
Rio LPG* | 48 690 zł | 4200 zł |
Venga LPG* | 53 540 zł | 4550 zł |
Opel | ||
Karl 1.0 LPG | 44 900 zł | 5000 zł |
Adam 1.4 LPGTEC | 55 500 zł | 5000 zł |
Corsa 1.4 LPGTEC | 49 950 zł | 3800 zł |
Astra Active 1.4 Turbo LPGTEC | 60 650 zł | 2000 zł |
Meriva 1.4 Turbo LPGTEC | 58 850 zł | 1100 zł |
Mokka 1,4 Turbo LPGTEC | 80 750 zł | 7500 zł |
Insignia 1,4 Turbo LPG Ecotec | 95 350 zł | 9600 zł |
Zafira Tourer 1,4 Turbo LPG | 86 750 zł | 7500 zł |
* instalacja LPG montowana poza siecią dilerską KIA do dowolnej wersji benzynowej |