Fiat Freemont
Fiat Freemont

W 2009 r. Fiat wszedł w nową erę, kiedy to przejął kontrolę nad amerykańskim Chryslerem.

W 2007 r. Daimler rozstał się z Chryslerem.
Mariaż firm zapoczątkowany w 1998 r. nie był zbyt owocny. Amerykanie mieli się wybić dzięki technologii pochodzącej od Niemców. Auta budowane na starszych podzespołach Mercedesa nie odniosły jednak spodziewanego sukcesu. Chrysler w 2006 r. zanotował straty w wysokości 1,5 mld dol.

Udziały w firmie zostały przejęte przez Cerberus Capital Management, a spółkę Chrysler Group przekształcono w Chrysler Holding LLC. Nowy inwestor nie był zainteresowany długoterminowym rozwojem Chryslera, tylko zyskiem ze sprzedaży jego aktywów.

Przedsiębiorstwo balansowało na granicy bankructwa. Mówiło się o przejęciu go przez General Motors lub TATA Motors. Ostatecznie stanęło na Fiacie.

Lancia Thema – owoc współpracy Fiata i Chryslera

Szefujący włoskiemu koncernowi Sergio Marchionne uznał, że połączenie z amerykańskim producentem pozwoli obu firmom pójść ścieżką wyznaczoną przez Renault i Nissana oraz ułatwi rywalizację z gigantami pokroju Toyoty i Volkswagen Group.

Pod nadzorem amerykańskiego rządu zostało w 2009 r. przeprowadzone kontrolowane bankructwo Chryslera. Najważniejsze aktywa przeniesiono do nowej firmy Chrysler Group LLC, na której czele stanął Marchionne. Fiat miał w przedsiębiorstwie początkowo 20% akcji. Z czasem udziały wzrosły do 35%. Dziś wynoszą 58,5%.

Fiat przejął dużą część Chryslera m.in. dzięki temu, że ta ostatnia firma spłaciła pożyczki udzielone jej w 2009 r. przez rządy USA i Kanady. Kwota wynosiła ponad 7 mld dol. Część pieniędzy na tę operację wyłożył Fiat, dzięki czemu stał się właścicielem kolejnej partii udziałów.

Fiat Freemont
Fiat Freemont

Obecnie trwa walka pomiędzy Fiatem a związkami zawodowymi, które kontrolują 41,5% Chryslera poprzez fundusz ochrony zdrowia VEBA (wartość ta została ujawniona we wrześniu w dokumentach sądowych i pozostaje w sprzeczności z informacjami o tym, że Fiat podwyższył niedawno udziały do 68,49%). Włosi chcą wykupić udziały VEBA, jednak związkowcy uważają, że należy im się więcej pieniędzy. Spór toczy się o kilka miliardów dolarów. VEBA grozi, że sprzeda po prostu swoje akcje na giełdzie, jeśli Fiat nie zgodzi się na nowe warunki.

Fiat ma się o co bić, ponieważ to Chrysler stał się motorem napędowym włosko-amerykańskiego koncernu. Korzystając z dobrej koniunktury w USA, przedsiębiorstwo zanotowało w 2012 r. zysk netto wynoszący 1,7 mld dol. Fiat w tym samym okresie zarobił ok. 470 mln dol., notując przy tym starty rzędu 1 mld dol. Popyt na auta Chryslera wzrósł w Stanach w stosunku do 2011 r. o 20%, a na pojazdy Fiata w Europie spadł o 14%.

Fiat Viaggio
Fiat Viaggio

Dzięki wykorzystaniu sieci Chryslera Fiat wrócił ze swoimi pojazdami na rynek amerykański. Wytwarzany w Meksyku model 500 sprzedaje się coraz lepiej. W tym roku wykupione zostały już wszystkie egzemplarze Abartha 500.

Na bazie Chryslera 300 powstała nowa Lancia Thema, na Chryslerze Town & Country/Voyager Lancia Voyager, a na Chryslerze 200 Lancia Flavia (kabriolet). Z kolei Dodge Dart został oparty na Alfie Romeo Giulietcie.

W europejskiej gamie Fiata pojawił się w 2011 r. model Freemont, który jest lekko zmienionym Dodge’em Journey. Pojazd ten zastąpił vana Ulysse i flagowy model Croma.

Freemont to mierzący 4,9 m crossover, który może przewozić do 7 osób. Samochód łączący w sobie cechy SUV-a i MPV zyskał uznanie w oczach klientów za sprawą przestronności, dobrego wyposażenia i umiarkowanej ceny. W ubiegłym roku popyt na Freemonta sięgnął niemal 26 000 egzemplarzy, co oznacza wzrost w stosunku do 2011 r. o ponad 10 000 sztuk.

Wróćmy do Dodge’a Darta. Samochód ten jest produkowany w Chinach pod nazwą Fiat Viaggio. Kompakt o długości 4,69 m jest na razie dostępny tylko w Państwie Środka. Miał trafić do Europy, gdzie zastąpiłby Bravo, jednak nie wiadomo, czy tak się stanie.

Viaggio sprzedaje się bowiem w Chinach kiepsko. W pierwszym półroczu 2013 r. popyt na auto ledwie przekroczył 15 000 egzemplarzy. Fiat zakładał, że ten ciekawie stylizowany samochód będzie się rocznie sprzedawał w liczbie 90 000 sztuk. Pojazd jest wytwarzany w mieście Changsha. Ostatnio jego władze zakupiły 60 Viaggio. Będą one służyć lokalnej policji. Ma to pomóc zyskać zaufanie klientów.

Fiat 500L
Fiat 500L

Fiat w 2012 r. rozszerzył gamę modelu 500 o vana 500L. Długi na 4,1 m samochód (standardowa pięćsetka ma 3,5 m długości) jest porównywany do klasycznego Fiata 600 Multipla. W czerwcu tego roku została zaprezentowana jego odmiana Living, która ma miejsca dla 7 osób. Od wakacji w ofercie Fiata jest także 500L Trekking, który ma zawieszenie podniesione o 10% w stosunku do wersji standardowej, ale nadaje się raczej do weekendowych wypadów za miasto niż do prawdziwej jazdy terenowej. Auto ma bowiem napęd tylko na przód.

Fiat 500L Living
Fiat 500L Living

W 2011 r. Fiat zaprezentował nową generację swojego sztandarowego modelu Panda. Produkcja tego samochodu nie odbywa się w Polsce, jak było w przypadku Pandy II, ale we włoskiej fabryce Pomigliano d’Arco. Auto urosło w stosunku do poprzednika (3,65 m długości zamiast 3,53 m). Dalej jest 5-drzwiowym hatchbackiem. Stylistyka uległa wyobleniu. Po raz kolejny Panda jest dostępna w wersji 4×4.

Fiat Panda III
Fiat Panda III

Chociaż Polska straciła Pandę, to dla fabryki Tychach wkrótce mogą nadejść lepsze czasy. Zakład, który produkuje Fiaty i Abarthy 500, Lancię Ypsilon i Ford Ka, musiał na początku 2013 r. zwolnić ponad 1400 osób. Niedługo zatrudnienie znów może wzrosnąć, ponieważ polski zakład ma być jedynym na świecie, w którym będzie wytwarzana nowa generacja modelu 500. Obecnie pojazd ten powstaje także w Meksyku.

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/dawno-dawno-temu-w-motoryzacji-historia-fiata-czesc-1″]Dawno, dawno temu w motoryzacji – czyli historia Fiata [część 1][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/dawno-dawno-temu-w-motoryzacji-czyli-historii-fiata-ciag-dalszy-czesc-2″]Dawno, dawno temu w motoryzacji – czyli historii Fiata ciąg dalszy [część 2][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/od-nuova-500-do-dino-historia-fiata-cz-3″]Od Nuova 500 do Dino – historia Fiata [cz. 3][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/rozowe-lata-70-historia-fiata-cz-4″]Różowe lata 70. – historia Fiata [cz. 4][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/interesy-z-kaddafim-i-przejecie-alfy-romeo-historia-fiata-cz-4″]Interesy z Kaddafim i przejęcie Alfy Romeo – historia Fiata [cz. 5][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/punto-dla-mas-coupe-dla-pasjonatow-historia-fiata-cz-6″]Punto dla mas, Coupé dla pasjonatów – historia Fiata [cz. 6][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/miliardowe-straty-i-nietrafione-modele-historia-fiata-cz-7″]Miliardowe straty i nietrafione modele – historia Fiata [cz. 7][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/maluchy-na-ratunek-historia-fiata-cz-8″]Maluchy na ratunek – historia Fiata [cz. 8][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/marchionne-walczy-z-kryzysem-historia-fiata-cz-9″]Marchionne walczy z kryzysem – historia Fiata [cz. 9][/blo-link-inner]

Poprzedni wpis Następny wpis