
W 2009 r. Fiat wszedł w nową erę, kiedy to przejął kontrolę nad amerykańskim Chryslerem.
W 2007 r. Daimler rozstał się z Chryslerem. Mariaż firm zapoczątkowany w 1998 r. nie był zbyt owocny. Amerykanie mieli się wybić dzięki technologii pochodzącej od Niemców. Auta budowane na starszych podzespołach Mercedesa nie odniosły jednak spodziewanego sukcesu. Chrysler w 2006 r. zanotował straty w wysokości 1,5 mld dol.
Udziały w firmie zostały przejęte przez Cerberus Capital Management, a spółkę Chrysler Group przekształcono w Chrysler Holding LLC. Nowy inwestor nie był zainteresowany długoterminowym rozwojem Chryslera, tylko zyskiem ze sprzedaży jego aktywów.
Przedsiębiorstwo balansowało na granicy bankructwa. Mówiło się o przejęciu go przez General Motors lub TATA Motors. Ostatecznie stanęło na Fiacie.

Szefujący włoskiemu koncernowi Sergio Marchionne uznał, że połączenie z amerykańskim producentem pozwoli obu firmom pójść ścieżką wyznaczoną przez Renault i Nissana oraz ułatwi rywalizację z gigantami pokroju Toyoty i Volkswagen Group.
Pod nadzorem amerykańskiego rządu zostało w 2009 r. przeprowadzone kontrolowane bankructwo Chryslera. Najważniejsze aktywa przeniesiono do nowej firmy Chrysler Group LLC, na której czele stanął Marchionne. Fiat miał w przedsiębiorstwie początkowo 20% akcji. Z czasem udziały wzrosły do 35%. Dziś wynoszą 58,5%.
Fiat przejął dużą część Chryslera m.in. dzięki temu, że ta ostatnia firma spłaciła pożyczki udzielone jej w 2009 r. przez rządy USA i Kanady. Kwota wynosiła ponad 7 mld dol. Część pieniędzy na tę operację wyłożył Fiat, dzięki czemu stał się właścicielem kolejnej partii udziałów.

Obecnie trwa walka pomiędzy Fiatem a związkami zawodowymi, które kontrolują 41,5% Chryslera poprzez fundusz ochrony zdrowia VEBA (wartość ta została ujawniona we wrześniu w dokumentach sądowych i pozostaje w sprzeczności z informacjami o tym, że Fiat podwyższył niedawno udziały do 68,49%). Włosi chcą wykupić udziały VEBA, jednak związkowcy uważają, że należy im się więcej pieniędzy. Spór toczy się o kilka miliardów dolarów. VEBA grozi, że sprzeda po prostu swoje akcje na giełdzie, jeśli Fiat nie zgodzi się na nowe warunki.
Fiat ma się o co bić, ponieważ to Chrysler stał się motorem napędowym włosko-amerykańskiego koncernu. Korzystając z dobrej koniunktury w USA, przedsiębiorstwo zanotowało w 2012 r. zysk netto wynoszący 1,7 mld dol. Fiat w tym samym okresie zarobił ok. 470 mln dol., notując przy tym starty rzędu 1 mld dol. Popyt na auta Chryslera wzrósł w Stanach w stosunku do 2011 r. o 20%, a na pojazdy Fiata w Europie spadł o 14%.

Dzięki wykorzystaniu sieci Chryslera Fiat wrócił ze swoimi pojazdami na rynek amerykański. Wytwarzany w Meksyku model 500 sprzedaje się coraz lepiej. W tym roku wykupione zostały już wszystkie egzemplarze Abartha 500.
Na bazie Chryslera 300 powstała nowa Lancia Thema, na Chryslerze Town & Country/Voyager Lancia Voyager, a na Chryslerze 200 Lancia Flavia (kabriolet). Z kolei Dodge Dart został oparty na Alfie Romeo Giulietcie.
W europejskiej gamie Fiata pojawił się w 2011 r. model Freemont, który jest lekko zmienionym Dodge’em Journey. Pojazd ten zastąpił vana Ulysse i flagowy model Croma.
Freemont to mierzący 4,9 m crossover, który może przewozić do 7 osób. Samochód łączący w sobie cechy SUV-a i MPV zyskał uznanie w oczach klientów za sprawą przestronności, dobrego wyposażenia i umiarkowanej ceny. W ubiegłym roku popyt na Freemonta sięgnął niemal 26 000 egzemplarzy, co oznacza wzrost w stosunku do 2011 r. o ponad 10 000 sztuk.
Wróćmy do Dodge’a Darta. Samochód ten jest produkowany w Chinach pod nazwą Fiat Viaggio. Kompakt o długości 4,69 m jest na razie dostępny tylko w Państwie Środka. Miał trafić do Europy, gdzie zastąpiłby Bravo, jednak nie wiadomo, czy tak się stanie.
Viaggio sprzedaje się bowiem w Chinach kiepsko. W pierwszym półroczu 2013 r. popyt na auto ledwie przekroczył 15 000 egzemplarzy. Fiat zakładał, że ten ciekawie stylizowany samochód będzie się rocznie sprzedawał w liczbie 90 000 sztuk. Pojazd jest wytwarzany w mieście Changsha. Ostatnio jego władze zakupiły 60 Viaggio. Będą one służyć lokalnej policji. Ma to pomóc zyskać zaufanie klientów.

Fiat w 2012 r. rozszerzył gamę modelu 500 o vana 500L. Długi na 4,1 m samochód (standardowa pięćsetka ma 3,5 m długości) jest porównywany do klasycznego Fiata 600 Multipla. W czerwcu tego roku została zaprezentowana jego odmiana Living, która ma miejsca dla 7 osób. Od wakacji w ofercie Fiata jest także 500L Trekking, który ma zawieszenie podniesione o 10% w stosunku do wersji standardowej, ale nadaje się raczej do weekendowych wypadów za miasto niż do prawdziwej jazdy terenowej. Auto ma bowiem napęd tylko na przód.

W 2011 r. Fiat zaprezentował nową generację swojego sztandarowego modelu Panda. Produkcja tego samochodu nie odbywa się w Polsce, jak było w przypadku Pandy II, ale we włoskiej fabryce Pomigliano d’Arco. Auto urosło w stosunku do poprzednika (3,65 m długości zamiast 3,53 m). Dalej jest 5-drzwiowym hatchbackiem. Stylistyka uległa wyobleniu. Po raz kolejny Panda jest dostępna w wersji 4×4.

Chociaż Polska straciła Pandę, to dla fabryki Tychach wkrótce mogą nadejść lepsze czasy. Zakład, który produkuje Fiaty i Abarthy 500, Lancię Ypsilon i Ford Ka, musiał na początku 2013 r. zwolnić ponad 1400 osób. Niedługo zatrudnienie znów może wzrosnąć, ponieważ polski zakład ma być jedynym na świecie, w którym będzie wytwarzana nowa generacja modelu 500. Obecnie pojazd ten powstaje także w Meksyku.
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/dawno-dawno-temu-w-motoryzacji-historia-fiata-czesc-1″]Dawno, dawno temu w motoryzacji – czyli historia Fiata [część 1][/blo-link-inner]
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/dawno-dawno-temu-w-motoryzacji-czyli-historii-fiata-ciag-dalszy-czesc-2″]Dawno, dawno temu w motoryzacji – czyli historii Fiata ciąg dalszy [część 2][/blo-link-inner]
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/od-nuova-500-do-dino-historia-fiata-cz-3″]Od Nuova 500 do Dino – historia Fiata [cz. 3][/blo-link-inner]
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/rozowe-lata-70-historia-fiata-cz-4″]Różowe lata 70. – historia Fiata [cz. 4][/blo-link-inner]
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/interesy-z-kaddafim-i-przejecie-alfy-romeo-historia-fiata-cz-4″]Interesy z Kaddafim i przejęcie Alfy Romeo – historia Fiata [cz. 5][/blo-link-inner]
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/punto-dla-mas-coupe-dla-pasjonatow-historia-fiata-cz-6″]Punto dla mas, Coupé dla pasjonatów – historia Fiata [cz. 6][/blo-link-inner]
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/miliardowe-straty-i-nietrafione-modele-historia-fiata-cz-7″]Miliardowe straty i nietrafione modele – historia Fiata [cz. 7][/blo-link-inner]
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/maluchy-na-ratunek-historia-fiata-cz-8″]Maluchy na ratunek – historia Fiata [cz. 8][/blo-link-inner]
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/marchionne-walczy-z-kryzysem-historia-fiata-cz-9″]Marchionne walczy z kryzysem – historia Fiata [cz. 9][/blo-link-inner]