Czasami tunerom wychodzą samochody, które są przerostem formy nad treścią. Tak właśnie jest z 205-konnym Seatem Ibizą Cupra przygotowanym przez przedsiębiorstwo SST.
Oczywiście nie można narzekać na silnik małego hiszpańskiego Seata. Fabryka to niewielkie auto segmentu B wyposaża w 1,4-litrową jednostkę napędową, która jest dobrze znana z innych modeli koncernu Volkswagena. Silnik ma nie tylko bezpośredni wtrysk paliwa, ale też doładowanie w postaci kompresora i turbosprężarki.
Ich współpraca ma pomóc wygenerować nie tylko wysoką moc w górnym zakresie obrotów, ale także zapewnić dobre osiągi autu przy niskich obrotach wału korbowego, a dodatkowo zagwarantować, że jednostka napędowa, choć mała, nie będzie pożerała paliwa w dużych ilościach.
Motor seryjnej Ibizy Cupra ma 180 KM mocy przy 6200 obr./min i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego w przedziale od 2000 do 4500 obr./min. Podobnie jak w Volkswagenie Polo GTI oraz Škodzie Fabii RS w Seacie napęd jest przenoszony na przednie koła z wykorzystaniem dwusprzęgłowej skrzyni DSG o siedmiu biegach.
W katalogu można odnaleźć informacje, że Ibiza Cupra potrzebuje 7,20 s na przyspieszenie do setki, a jej prędkość maksymalna to 225 km/h. Modyfikacje przeprowadzone przez techników SST sprawiły, że czas przyspieszania do 100 km/h skrócił się do 6,50 s. Prędkość maksymalna wozu po tuningu wynosi 219 km/h, czyli mniej niż seryjnego. Czyżby zmieniano przełożenia w skrzyni biegów? Odpowiedź znajdziecie dalej.
Poprawa osiągów była możliwa, bo SST zmodyfikowało program nadzorujący pracę silnika i jego osprzętu. To z kolei miało przełożenie na podniesienie do 205 KM mocy, która teraz swój szczyt zalicza przy 6000 obr./min, i wywindowanie momentu obrotowego do 290 Nm – ten jest dostępny przy 2400-4800 obr./min.
Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie koszmarny bodykit przygotowany przez tunera. Zestaw składa się z przedniego spojlera, nakładek na progi, tylnego fartucha i skrzydła nad tylną szybą. Brak mi słów, żeby opisać ten komplet, który wygląda tak, jakby został przełożony z zupełnie innego wozu.
Co więcej, całość jest tak „aerodynamiczna”, że skutecznie spowalnia samochód, dlatego SST Ibiza jest wolniejsza od seryjnej. Uzupełnieniem wszystkich „ulepszeń” wizualnych są koła z 17-calowymi felgami o wyglądzie jak z minionej epoki. Na szczęście dodatki wizualne nie są obowiązkowe.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4, Volkswagen
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1390 cm3
- Doładowanie: turbosprężarka i kompresor
- Moc maksymalna: 205 KM przy 6000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 147,48 KM/l (seryjny – 129,50 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 290 Nm przy 2400-4800 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 288 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, średnica 230 mm
- Koła przednie: 17”
- Koła tylne: 17”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1172 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,72 kg/KM (seryjny – 6,51 kg/KM)
- Długość: 4061 mm
- Szerokość: 1693 mm
- Rozstaw osi: 2469 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,50 s
- Czasu przejazdu ¼ mili ze startu stojącego: 14,80 s
- Prędkość maksymalna: 219 km/h