Auta segmentu B od lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Są tańsze w porównaniu z autami innych segmentów, koszty ich serwisowania są niższe. Kolejne atuty to niewielki rozmiar i coraz ciekawszy design.
Ile zapłacimy za nowego Nissana Micrę?
Potentatami w produkcji małych aut są Włosi, Francuzi, Japończycy oraz Niemcy. Do wirtualnego porównania wybrałem niszowe modele ze skrajnych miejsc na ziemi. Pierwszy pochodzi z Hiszpanii, choć w dużym stopniu oparty jest na Volkswagenie Polo, drugi natomiast to japończyk z krwi i kości. Jakie to auta? Nazwy pierwszego nietrudno się domyślić – to oczywiście Seat Ibiza, a jego rywalem jest Nissan Micra.
Różnice między tymi autami dotyczą nie tylko stylizacji, ale również palety silnikowej. W przypadku Seata klient ma do wyboru aż 7 jednostek napędowych, w Micrze niestety jednostka jest tylko jedna o dwóch wariantach mocy.
Pod maskę hiszpana może trafić jeden z czterech silników benzynowych:
- 1,2 MPI (70 KM)
- 1,4 MPI (85 KM)
- 1,2 TSI (105 KM)
- 1,4 TSI (150-180 KM).
W ofercie są dostępne również trzy diesle o czterech wariantach mocy:
- 1,2 TDI CR (75 KM)
- 1,6 TDI CR (90-105 KM).
- 2,0 TDI CR (143 KM)
Silnik, który pracuje w Micrze, to tylko 1,2-litrowa jednostka benzynowa o mocy 80 lub 98 KM. Moc zależy od tego, czy jest to odmiana wolnossąca, czy wersja z bezpośrednim wtryskiem paliwa i kompresorem, oznaczona skrótem DIG-S.
Na jakie przekładnie można się zdecydować? W tej kategorii również wygrywa Seat, występujący albo z 5-biegową skrzynią ręczną, albo z rewelacyjną, niezwykle szybką, zautomatyzowaną skrzynią DSG. W Nissanie dostępny jest również 5-biegowy manual, a jako alternatywę dla niego producent proponuje bezstopniową przekładnię CVT.
Seat Ibiza może być skonfigurowany w dwóch wersjach wyposażenia: Reference i Style. Ceny tej pierwszej wahają się od 43 190 zł do 56 546 zł, druga – w zależności od silnika – kosztuje od 49 477 zł do 63 356 zł (ze względu na odmienny charakter nie wziąłem pod uwagę cen wersji usportowionych).
W standardzie klient otrzymuje: 14-calowe stalowe felgi, koło dojazdowe, obrotomierz, klimatyzację manualną i drobne dodatki oraz systemy bezpieczeństwa, które i tak powinny być w standardzie. Pakiet Style jest bogatszy: komputer pokładowy, tempomat, 15-calowe stalowe felgi, elektrycznie składane zewnętrzne lusterka, radio CD/MP3. O takich elementach wyposażenia w tej klasie aut jeszcze kilka lat temu klienci mogli tylko pomarzyć – teraz nie dziwią już nikogo.
Opcje wyposażenia nie ograniczają się do wersji Reference i Style, bo Seat ma w zanadrzu jeszcze wiele ciekawych, płatnych ekstra dodatków, takich jak:
- Bluetooth ze złączem USB (1530 zł);
- 16-calowe aluminiowe felgi (2115 zł);
- skórzane sportowe fotele (4330 zł);
- podgrzewane przednie siedzenia wraz z podgrzewaniem płynu do spryskiwaczy (4330 zł);
- klimatyzacja Climatronic (990 zł);
- szyberdach (2500 zł);
i wiele innych, dodatkowo płatnych gadżetów.
Producent Micry oferuje 3 wersje wyposażenia: Visia (39 990-51 890 zł), Accenta (45 390-58 690 zł) i Tekna (53 390-66 690 zł). W podstawie znajdują się m.in.: 14-calowe stalowe felgi z kołpakami, dojazdowe koło zapasowe oraz komputer pokładowy, którego Seat nie oferował w standardzie.
Niestety w wersji Visia nie ma klimatyzacji, nawet manualnej. Aby doposażyć w nią Micrę, trzeba dopłacić 4400 zł za pakiet Comfort, w którego skład wchodzi jeszcze odtwarzacz CD. W folderach prasowych można wyczytać, że manualna klimatyzacja występuje w wersji Visia tylko wtedy, gdy wybierze się mocniejszy silnik.
Wyposażenie Accenta obejmuje: 15-calowe stalowe felgi z kołpakami, elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterka (nieskładane), podłokietnik kierowcy, skórzaną kierownicę oraz 4-głośnikowy system audio z odtwarzaczem CD.
Seat Leon I – hiszpański toreador z niemieckimi korzeniami
W najbogatszej wersji Nissan Micra ma już na pokładzie wiele ciekawych gadżetów:
- 15-calowe felgi ze stopów lekkich;
- elektrycznie składane i podgrzewane lusterka zewnętrzne;
- klimatyzację automatyczną;
- system Nissan Connect (radio, Bluetooth, złącze do odtwarzaczy iPod, złącze USB i Aux-in, odtwarzacz CD/MP3, nawigacja, 6 głośników);
- czujniki parkowania wraz z system wspomagania parkowania;
- tempomat;
- czujniki zmierzchu i deszczu.
Za dodatkową opłatą 2500 zł w ramach pakietu Premium samochód zostanie wyposażony w panoramiczny dach, wnętrze w unikatowym kolorze i podgrzewane przednie siedzenia.