Ma Renault w swojej gamie samochody chętniej kupowane, wręcz przeboje rynkowe. Ma też modele najmocniej tchnące duchem czasów, bo w pełni elektryczne, które zatem należy uznać za nowocześniejsze. Jest też oczywiście marka ze swoimi modelami w trendzie niezmiennej, bardzo wysokiej od kilkunastu lat, popularności crossoverów. I w tym segmencie, dokładniej – w segmencie crossover coupé ma model szczególny – Renault Arkana. Szczególny, bo mimo crossoverowych tradycji marki nie zastąpił on żadnego wcześniejszego.
Renault to producent, którego zasługi dla motoryzacji często są zapominane. Mało kto pamięta, że to dzięki Renault mamy nadwozie z unoszoną klapą tylną. Że to właśnie Renault za sprawą modelu Espace wprowadziło do Europy ( w roku 1984) samochody typu VAN. Prekursorskim pomysłem marki był minivan ze swoją alternatywą w postaci crossovera. Scenic przebojem rynku bez wątpienia był. Renault Arkana jest kolejną odsłoną tej układanki.
Crossovery zdobyły ładny kawałek rynku, miedzy innymi dlatego, że zapewniają wysoką pozycję siedzących, dzięki czemu są idealnymi samochodami do podróży. Szczególnie do dłuższych podróży, jeśli zważyć na powszechne przy naszym trybie życia problemy z kręgosłupem. Większy prześwit i większe koła crossoverów dodają im (i kierowcom) niezależności. W związku z czym łatwiej nimi dotrzeć bliżej natury i oddać się aktywnemu wypoczynkowi. Także sylwetka odbiega od zachowawczej bryły minivanów, a bardziej przypomina wersje SUV.Przez kilkanaście ostatnich lat linia stylistyczna crossoverów ustabilizowała się. Są to zatem modele z wysoką partią przednią, poziomą maską i klasyczną formą tyłu jak w modelach SUV. Sytuację w klasie trochę pogmatwało BMW X6, ze swoją formą modelu SUV coupé. Popularne modele crossover pozostały jednak wierne dotychczasowej formie nadwozia. Okazało się jednocześnie, że styl nadwozia SUV Coupé cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. W efekcie marki Premium zaczęły oferowanie dwóch rodzajów nadwozia SUV – tradycyjnego i o obliczu coupé. Było tak jednak tylko w przypadku modeli SUV klasy Premium. Sytuację zmienił w roku 2021 Renault Arkana.
Renault Arkana znowu łamie zasady
Model Arkana to typowy przykład stylu crossovera coupé. Duży prześwit, wynoszący 199 mm, oraz atletyczna linia dolnej części nadwozia idealnie wpisują się w stylistykę SUV. Wrażenie to wzmacniają także mocno zarysowane nadkola oraz osłony zderzaków z przodu i z tyłu nadwozia. Za to opadająca linia dachu i oszklona powierzchnia, sięgająca aż po tylną klapę, współtworzy dynamiczną, smukłą sylwetkę. Podkreśla to dynamikę, typową dla stylu SUV-ów coupé.
Stylistycznym majstersztykiem crossovera coupé Renault jest też tylna partia. Widzimy bowiem zarys wskazujący, że klapa to jedynie uchylana metalowa część bagażnika (zatem jak we wzorcowym coupé). Tymczasem uchylana jest cała klapa, dzięki czemu mamy bajecznie wygodny dostęp do przestrzeni bagażowej. A mamy do czego „dostępować”, ponieważ bagażnik ma 513 litrów pojemności, zaś po złożeniu foteli rośnie do aż 1269 litrów. Tu przypomnienie, że bagażnik Kadjara ma 472 litry pojemności.Zgodnie z aktualnym stylem marki, grill Renault Arkana z dużym logo pośrodku nadaje modelowi eleganckiego wyrafinowanego wyglądu. W pełni ledowe światła mają charakterystyczny dla marki kształt litery C i w udany sposób eksponują elegancję i dynamikę Arkany.
Linia nadwozia widziana z boku jest jednym z najbardziej charakterystycznych wyróżników modelu. Pozwala już na pierwszy rzut oka rozpoznać nową Arkanę z jej dynamiczną sylwetką SUV-a i niepowtarzalną mieszanką elegancji, siły i sportowego charakteru.
Płynności i dynamiki dodają sylwetce proporcjonalne wymiary. Renault Arkana ma 4568 mm długości, 1821 mm szerokości i wysokość bliższą coupé niż modelom SUV – 1571 mm. Klasę samochodu podkreślają dodatkowo chromowane elementy ozdobne – obramowania szyb, boczne listwy ochronne i wstawki w przednich nadkolach.
Wnętrze jak się patrzy
Nie chodzi tylko o stylowy wygląd wnętrza Renault Arkana, ale jego wyposażenie i funkcjonalność. Pierwsze spojrzenie przyciągają cyfrowy wyświetlacz i ekrany. Trudno żeby było inaczej, takie mamy ostatnio ogniskowe, ale cieszy to, że dzięki właściwemu wkomponowaniu, ekrany nie zdominowały wnętrza. Cyfrowy wyświetlacz na desce rozdzielczej przed kierowcą pozwala na bardzo intuicyjną personalizację ustawień wpływających na doznania z jazdy. W połączeniu ze środkowym ekranem o przekątnej 9,3” usadawia model w czołówce pod względem powierzchni wyświetlaczy w tej klasie. Znany z innych modeli Renault EASY LINK to nowoczesny system multimedialny, który ma stały dostęp do Internetu i bogatą ofertę usług dzięki współpracy z Google (wyszukiwanie adresów) i Tom Tom (info trafic i strefy niebezpieczne). Dodatkowo technologia OTC umożliwia automatyczną i regularną aktualizację systemu multimedialnego Renault EASY LINK i map.
W środkowej konsoli znajduje się duży schowek z indukcyjną ładowarką do smartfonów, boczne schowki oraz siatkowa kieszeń od strony pasażera. Już w podstawowej wersji wyposażenia Renault Arkana otrzymamy chromowane klamki drzwi i nawiewy oraz pokrytą skórą gałkę dźwigni zmiany biegów. W drugim poziomie wyposażenia skóra pojawia się również na kierownicy, a chromowane obramowania wokół uchwytów na kubki i na desce rozdzielczej. Górna część paneli drzwiowych zyskała wykończenie miękkim obiciem.Oprócz indukcyjnej ładowarki w konsoli, Renault Arkana jest wyposażony w cztery gniazda USB (po dwa z przodu i z tyłu). W kieszeni tylnych drzwi zmieścimy butelkę o średnicy właściwej pojemności 1,5 l, więc wożoną najpowszechniej. Wniosek: także drobne elementy potwierdzają, że model został zaprojektowany jako uniwersalny samochód podróżnika i ma zadowolić wszystkich nim jadących.
Komfort jak nie w coupé
Po to są crossovery coupé, żeby było w nich wygodniej niż w coupé. Dzięki wysoko umieszczonemu siedzeniu, kierowca ma zapewniony komfort i ergonomię. Także siedzący z tyłu, dzięki wysokiej pozycji siedzącej, w której łatwiej o kąt prosty w zgięciu kolan, mają znaczny komfort podróżowania. Pasażer Renault Arkana ma dość miejsca na kolana (podobno nawet najwięcej w tej klasie). Wzorcowa w tym segmencie jest też ilość miejsca na stopy (305 mm) dla pasażerów na tylnych siedzeniach. Podobnie jest z wynoszącą 862 mm odległością od siedziska do dachu, mimo ścięcia tyłu dachu właściwego coupé.
Wymiary bagażnika już podaliśmy, zwracając uwagę na łatwy do niego dostęp. Ale jest jeszcze coś – ruchoma podłoga bagażnika. Możemy ją umieścić w dolnym położeniu, czym zwiększamy pojemność bagażnika lub w górnym – żeby łatwiej załadować i wyciągnąć ciężkie bagaże. W tej drugiej konfiguracji możemy po złożeniu tylnej kanapy (składanej w układzie 1/3-2/3) uzyskać całkowicie płaską podłogę.
Jak już wspomniałem, Renault Arkana nie jest następcą żadnego modelu. To raczej nowa forma wersji crossover i jako taka, mocno wyróżniająca się na rynku, celnie uatrakcyjnia ofertę Renault. Wart jest bliższego poznania i przetestowania, o czym można przekonać się odwiedzając salon Renault.
Bogusław Korzeniowski