Zapewne wiele osób pamięta jeszcze samochodowe radio wyciągane po wyjściu z auta popularnego. Jego ewolucją był ściągany panel przedni, ale system audio się nie zmieniał. Była to jedynie namiastka dźwięku. Nieco inaczej było wówczas w samochodach klasy Premium. Pamiętam jaki zachwyt wzbudzał we mnie Volvo C70 w roku 1996 i system nagłośnienia jaki w nim zastosowano. A jak teraz będzie działał system audio w samochodzie elektrycznym klasy Premium?system dźwięku w samochodzie elektrycznym, sala nagrań

System audio w samochodzie elektrycznym, czyli idealne wnętrze

Kabina samochodu jest trudnym miejscem do nagłośnienia. Po pierwsze, nie można zastosować elementów akustycznych na powierzchniach przeszklonych, bo stracimy widoczność. Drugim problemem jest wiele niepożądanych odgłosów, jak choćby dźwięki silnika. Po trzecie zaś wyposażenie wnętrza w doskonale elementy pochłaniające dźwięki, to znaczne koszty, co zwiększa cenę finalną auta. Dlatego dobra jakość dźwięku była jedynie w modelach Premium. Tam wprowadzenie „sali koncertowej w kabinie” zwiększało wartość o kilka tysięcy Euro, co wynosi kilka procent ceny finalnej. W przypadku auta popularnego, te kilka tysięcy Euro byłoby wzrostem ceny finalnej o 1/3.

Obecnie sytuacja uległa zmianie na lepsze. W samochodach elektrycznych wyeliminowano dźwięk silnika. Jeżeli dodamy do tego, że w modelach Premium kabina jest doskonale wytłumiona, mamy pierwszy element układanki – ciche wnętrze. Tak jest w przypadku Volvo EX90, gdzie w kabinie rozbrzmiewa system Bowers&Wilkins High Fidelity.

Opracowanie systemu nagłośnienia już w fazie projektu

System audio w samochodzie elektrycznym Volvo EX90 był planowany już w fazie projektu auta. Od początku projektanci samochodu współpracowali z inżynierami dźwięku z Bowers & Wilkins. Założono, że każdy z pasażerów 7-osobowego auta będzie mógł cieszyć się realistycznym dźwiękiem przestrzennym 3D.
Firma Bowers & Wilkins była naturalnym wyborem jako partner w zakresie dostarczenia systemu audio klasy premium. Doświadczenie audio premium jest tym, czego oczekują klienci samochodów prestiżowych. Volvo musiało więc współpracować z najbardziej szanowanymi producentami w branży audio, aby to zapewnić. Tak powstał bliski ideałowi system audio w samochodzie elektrycznym Volvo EX90.system dźwięku w samochodzie elektrycznym, projekt

Technologia audio we wnętrzu

Zoptymalizowano zatem rozmieszczenie źródeł dźwięku i wprowadzono studyjną technologię głośników. W efekcie muzyka płynąca przez system o łącznej mocy 1610 W jest dostarczana dokładnie tak, jak chciał tego artysta. Tę filozofię specjaliści z Bowers & Wilkins nazywają po prostu „prawdziwym dźwiękiem”.
Nagłośnienie Volvo EX90 wykorzystuje także funkcję Dolby Atmos. Sprawia ona, że dźwięk wydaje się pełen głębi, czysty i przede wszystkim przestrzenny. Ten efekt dociera na każdym siedzeniu dużego SUV-a, a nie tylko do uszu kierowcy. Wymagało to naturalnie wiele pracy na etapie projektowym.

System audio ma kilka trybów odtwarzania dźwięku.

– Tryb studyjny odwzorowuje brzmienie neutralnie i czysto jak w studiu nagraniowym. Można go dostroić pod kątem pasażerów siedzących na każdym miejscu w kabinie. Ustawienie sceny indywidualnej zapewnia wrażenie artysty występującego specjalnie dla nas

– Drugi tryb to tryb sali koncertowej, który odtwarza akustyczną atmosferę sali koncertowej w mieście Göteborgu.

Każdy z tych trybów oferuje inną głębię i przestrzeń: od najmniej przestrzennego trybu studio po tryb Sali koncertowej, gdzie przestrzeni i głębi w brzmieniu jest najwięcej.

Jednakże brak odgłosów silnika i wysoki poziom wytłumienia wnętrza, to tylko połowa sukcesu. Doskonały system audio w samochodzie elektrycznym to także odpowiednie zaprojektowanie źródeł dźwięku. Głośniki zamontowano w desce rozdzielczej, drzwiach, podsufitce, nadkolach tylnych kół i wbudowano w zagłówki przednich siedzeń. To starannie zintegrowane rozmieszczenie głośników przyczynia się do minimalistycznego, skandynawskiego języka projektowego.system dźwięku w samochodzie elektrycznym, głośnik wysokotonowy

Wykończenie klasy Premium

Część głośników jest wyposażonych w zaprojektowane specjalnie dla EX90 wytrawiane, szczotkowane maskownice głośników ze stali nierdzewnej. Są umieszczone w podświetlanej drewnianej obudowie, co zapewnia wysoki poziom przejrzystości akustycznej i najlepszą możliwą jakość dźwięku bez uszczerbku dla najwyższej jakości detali.

Jak powiedział Dan Shepherd, wiceprezes ds. partnerstw licencyjnych w firmie Bowers & Wilkins. W Volvo EX 90 jest najnowszy i najbardziej wyrafinowany system rozrywki samochodowej. Zapewni on wyjątkowo realistyczne i wciągające wrażenia dźwiękowe.

Możemy więc być pewni, że system audio w samochodzie elektrycznym to kolejny przełom w tym zakresie,

Boguslaw Korzeniowskisystem dźwięku w samochodzie elektrycznym

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!