Najważniejsze jest wdrożenie przemyślanych zasad, które prowadzą do wymaganych ograniczeń/udogodnień. Tę zasadę potwierdzono właśnie w salonach Forda: Multexim Katowice, Euro Car Kraków, Partner Kraków i OMC Motors Warszawa, gdzie -w ramach audytu higienicznego, przeprowadzonego przez TÜV SÜD Polska- potwierdzono, że salony realizują krajowe i międzynarodowe wymagania prawne oraz wytyczne higieniczne i sanitarne….

Jeżdżąc samochodem w Niemczech zawsze fascynuje mnie fakt (któremu zresztą sam się podporządkowuję), że w miastach jedziemy nie więcej niż 50 km/h. To efekt całościowej polityki, która zakłada, że na autostradzie (które łączą poszczególne miasta) jadę szybko, ale tam gdzie jest to niezbędne, zwalniam. Jazda w Niemczech to doskonały przykład, że wszystko można wprowadzić w życie, ale nie poprzez obostrzenia i kary, ale poprzez dopracowanie mechanizmów i wprowadzenia „obywatelskiego poczucia obowiązku”. Porównując tę sytuację z Polską widzimy, że jadąc z punktu A do punktu B nie mamy możliwości szybkiego, bezproblemowego i bezpiecznego przejazdu trasą szybkiego ruchu, ale często jedziemy przez miejscowości. W efekcie kto zwalnia do 50 km/h i zachowuje bezpieczeństwo innych? Prawie nikt.

A jak to się ma do obecnej sytuacji pandemii koronawirusa w Polsce?

Zamiast zaproponować bezpieczne użytkowanie miejsc codziennego życia, widzimy tylko… zakazy i obostrzenia. Wielokrotnie jadąc w Warszawie autobusem miejskim i widząc na drzwiach ile osób może jechać w pojeździe, z nudów liczyłem pasażerów. Ponieważ z reguły było ich ponad dozwoloną liczbę zastanawiałem się kogo Służby Porządkowe wyproszą: panią z dzieckiem, babcię, chłopaka który dochodzi do siebie po imprezie, czy kierowcę…

Jak uniknąć takich sytuacji i naprawdę zadbać o bezpieczeństwo? Są dwie metody.

  • Pierwsza to -narzucone odgórnie- ograniczenie ludziom dostępu do wszystkiego, co uczyniono już obecnie w restauracjach, salach fitness, hotelach, kinach, czy większości sklepów
  • Druga to przemyślana koordynacja wszystkich działań i zapewnienie bezpieczeństwa w każdym miejscu.

Tę drugą metodę przyjęto w salonach Ford Multexim Katowice, Euro Car Kraków, Partner Kraków i OMC Motors Warszawa, gdzie dokładnie wdrożono wymagania prawne i wytyczne Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego (GIS), Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz wymagania branżowe, opracowane przez ekspertów Związku Dealerów Samochodowych i TÜV SÜD Polska (TÜV – Technischer Überwachungsverein – tłum. Techniczne Stowarzyszenie Monitorujące).

 

Te wymagania sprecyzowano w czterech działach i dziesięciu punktach:

Środki zapobiegawcze w kontaktach z pracownikami, klientami i osobami trzecimi

  • Przestrzeganie zasad higieny osobistej i wewnętrznych wymagań organizacji.
  • Zachowywanie minimalnej odległości 2 m.
  • Stosowanie środków ochrony indywidualnej.

Czyszczenie i dezynfekcja części wspólnych oraz sanitariatów

  • Opracowanie procedur dotyczących czyszczenia i dezynfekcji.
  • Identyfikacja i dezynfekcja powierzchni ogólnodostępnych.
  • Regularna wentylacja pomieszczeń.

Zapewnienie odpowiednich odległości

  • Opracowanie i wdrożenie sposobów pracy zapewniających minimalną odległość 2 m lub ustanowienie
  • alternatywnych środków ochronnych.
  • Wprowadzenie oznaczeń i ograniczeń zapewniających zachowanie bezpiecznej odległości.

Szkolenie pracowników i komunikacja

  • Pracownicy zostali poinformowani i przeszkoleni w zakresie obowiązujących zasad higieny oraz sposobów bezpiecznego postępowania.
  • Komunikacja o zastosowanych środkach ochronnych, a także obowiązujących zasadach higieny i bezpieczeństwa jest zrozumiała i czytelna.

W wyniku audytu sprawdzane obiekty otrzymały najwyższe możliwe oceny, co potwierdziło, że organizacja wszystkich wskazań jest w salonach wzorcowe. Z rąk przedstawiciela TÜV SÜD Polska odebrano raporty potwierdzające, że firmy te realizują krajowe i międzynarodowe wymagania prawne w tym obszarze oraz wytyczne higieniczne i sanitarne.

Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis