Najnowszy film
Samochody elektryczne w Polsce, czyli nie bójmy się

MII_03 (1)

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów na koniec 2019 roku liczba samochodów elektrycznych poruszających się po polskich drogach przekroczyła 10 tys.


Rynek samochodów elektrycznych gwałtownie rośnie. Z ogólnej liczby 10 232 sztuk, aż 4 322 sztuki zarejestrowane zostały w minionym roku, co stanowi 42,2% udziału w tym segmencie rynku. 2 775 sztuk to samochody nowe, prosto z salonów dealerskich. Wzrost sprzedaży w porównaniu do 2018 roku wyniósł 95,5%. Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach również będziemy notować dwucyfrowe tempo wzrostu.

infografika-jak-dziala-samochod-elektrycznyWszystko zaczyna się od prądu
Istnieją dwa typy prądu – przemienny i stały. Do ładowania pojazdu elektrycznego mogą posłużyć obydwa rodzaje – w domowej sieci elektrycznej wykorzystywany jest prąd przemienny, natomiast prąd stały umożliwia ładowanie na stanowiskach do szybkiego ładowania. Warto zatem, by samochód był wyposażony w różne złącza.
– Auto elektryczne posiada najczęściej łączony system ładowania, dostosowany do dwóch typów prądu. Czas ładowania w domu zależy dużej mierze od mocy przyłączeniowej i ewentualnego skorzystania z urządzenia typu Wallbox. Ładowanie prądem stałym jest z kolei wielokrotnie krótsze – tłumaczy Francesc Sabaté.
W sercu systemu
W samochodach elektrycznych znaczącą rolę odgrywa akumulator magazynujący energię. Współcześnie nie są już pojedynczą jednostką – składa się z modułów podzielonych na ogniwa. Dzięki takiej budowie w razie awarii jednego z modułów można wymienić go bez ingerowania w pozostałe fragmenty akumulatora. Praktyczność obsługi ogniw przekłada się na wyższy komfort podróży.
Konwersja mocy
Sam proces poboru prądu do akumulatora różni się od wybranego rozwiązania. W przypadku domowej ładowarki urządzenie przekształca przemienny prąd pobierany z sieci w prąd stały i dostarcza go do akumulatora. W sytuacji ładowania pojazdu prądem stałym pochodzącym ze stacji szybkiego ładowania, etap ten jest pomijany, a prąd trafia bezpośrednio do akumulatora, co przekłada się na krótsze trwanie całego procesu.

Radiografia_Mii_electric_3
W drodze – zasięg i moc
Silnik elektryczny przekształca energię elektryczną w siłę napędową. Po jego uruchomieniu niemal przez cały czas utrzymywany jest ten sam poziom mocy. Samochody elektryczne mogą osiągnąć pełną moc tuż po uruchomienia, co jest niemal niemożliwe do osiągnięcia w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy. Przykładowo SEAT Mii electric zapewnia 83 KM mocy i moment obrotowy na poziomie 212 Nm. Przekłada się to na przyspieszenie od 0 do 50 km/h w 3,9 sekundy.MII_01
– W przeciwieństwie do samochodów spalinowych samochody elektryczne podczas jazdy miejskiej zużywają mniej energii, ponieważ odzyskują ją podczas hamowania. Dzięki temu zasięg Mii electric wynosi nawet 260 km w cyklu mieszanym i do 360 km, gdy użytkownik przemieszcza się tylko po mieście – dodaje Santi Castellá, kierownik działu elektromobilności w SEAT.



Wróć