Samochody elektryczne zasilające w energię dom. Utopia, czy rzeczywistość? Hyundai prowadzi właśnie badania i rozwija technologię Vehicle-to-Everything (V2X), która łączy energię odnawialną i auta elektryczne (BEV) ze społeczeństwem.

Jednym z działów tej technologii jest Vehicle-to-Grid (V2G), który umożliwia dostarczanie energii do sieci elektrycznej. Energii, którą przechowujemy w zestawach akumulatorów pojazdów typu BEV. Takie rozwiązania pomoże w zarządzaniu energią w godzinach szczytu i w sytuacjach awaryjnych. Hyundai rozpoczął obecnie dwa projekty pilotażowe V2X w Holandii i Niemczech.

Elektryczne modele Hyundai

Samochody elektryczny i niezbędne elementy składowe do układu V2G

Aby wprowadzić w życie V2G, samochody elektryczne BEV należy wyposażyć w dodatkowe podzespoły. Najważniejszym z nich jet dwukierunkowa ładowarka pokładowa. Umożliwia ona przepływ energii w obie strony: do i z zestawu akumulatorów.
Ponieważ tylko pewien procent pojemności akumulatora wykorzystujemy do napędu auta, pozostałą zmagazynowaną energię możemy zwrócić do sieci.
Kraje zwiększają różnorodności swojego miksu energetycznego, uwzględniając więcej odnawialnych źródeł energii, technologia V2G pomoże więc zmniejszyć wpływ na zmiany klimatu. W efekcie, nie musimy korzystać z rezerwowych elektrowni. Sieć może być zależna od energii zmagazynowanej w zestawach akumulatorów BEV wytwarzanych z energii odnawialnych.

Jakie są korzyści z technologii V2G?

W godzinach szczytu, pobór energii z sieci jest duży. Często sieć jest wówczas nadmiernie obciążona, a koszty energii zawsze są najwyższe. W przypadku V2G, pojazdy typu BEV mogą zwracać energię do lokalnej infrastruktury i pomagać w wyrównaniu zapotrzebowania. Właściciele mogą następnie ładować swoje pojazdy BEV po niższych kosztach poza godzinami szczytu.
Cały system może czerpać spore korzyści ekonomiczne, gdyż V2G kompensuje koszty kapitałowe i operacyjne.
Wprowadzenie technologii V2G pozwala również na dekarbonizację całego systemu elektroenergetycznego. W pojazdach typu BEV można bowiem przechowywać energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, takich jak fotowoltaika lub energia wiatrowa. Pozwala to zatem zmniejszyć ilość emisji dwutlenku węgla z systemu energetycznego, ponieważ zminimalizuje zależność od paliw kopalnych.

Samochody elektryczny i V2H oraz V2B, czyli nasz domowy/biurowy ekosystem

W zamkniętym ekosystemie elektrycznym, który jest oddzielony od sieci energetycznej, samochody elektryczne BEV zasilają dom. Tym samym, nie tylko obniży to rachunki za energię dla gospodarstw domowych, ale także zmniejszy zapotrzebowanie z lokalnej sieci. Ten konkretny przypadek jest opisany jako Vehicle-to-Home (V2H).

W trybie Vehicle-to-Building (V2B) energię zmagazynowaną w pojazdach typu BEV  wykorzystuje się do zasilania budynku, np. biurowego.

Samochody eletryczne

Samochody elektryczne Hyundai’a do ekosystemu V2X

Podczas IAA Mobility 2021 Hyundai ogłosił swoje zobowiązanie do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w globalnych operacjach do 2045 roku. Do 2035 roku firma zamierza oferować w Europie flotę całkowicie bezemisyjnych pojazdów.

Nic więc dziwnego, że trwają intensywne prace nad rozwojem technologii czystej energii V2G.
Obecnie Hyundai prowadzi dwa pilotażowe projekty V2X w Holandii i Niemczech. Projekty pilotażowe obejmują dwa przypadki użycia: odpowiednio V2G i V2H.

Pilotażowe projekty

W Utrechcie zastosowano technologię V2G u holenderskiego operatora mobilności We Drive Solar. Ta współpraca pozwoli miastu Utrecht stać się pierwszym dwukierunkowym miastem na świecie.
W ramach projektu, We Drive Solar m.in. dostarczy 25 sztuk modelu IONIQ 5 do programu wspólnego użytkowania samochodów (tzw. car-sharing), który będzie służył mieszkańcom nowych osiedli mieszkaniowych.

Pilotażowy projekt V2H realizuje w Niemczech CRADLE Berlin, innowacyjna firma należąca do Hyundai Motor Company. Podobnie jak projekt pilotażowy w Utrechcie, również ten obejmuje dedykowaną flotę modeli IONIQ 5. Prototypy wyposażono w tę samą dwukierunkową ładowarkę pokładową, która znajduje się pojazdach produkowanych seryjnie. Jednak zainstalowano w nich specjalne oprogramowanie, które umożliwi korzystanie z technologii V2H. Ich zdolność do dzielenia się energią z domem jest testowana w zamkniętym domowym systemie energetycznym.

Przyszłość?

Czy zatem osoba mająca fotowoltaikę oraz samochód elektryczny za kilka lat całkowicie uniezależni się od prądu z sieci miejskiej?

Samochody eletryczne
Poprzedni wpis Następny wpis