Seat Alhambra

Kiedy ekipa inżynierów i projektantów zbiera się, by stworzyć nowy samochód osobowy, dyskutują na temat stylistyki, osiągów i kosztów utrzymania. Kiedy jednak w grę wchodzi auto, które ma służyć nawet siedmioosobowym rodzinom, sprawa wygląda o wiele poważniej. Tak było w przypadku Seata Alhambry.

Grupa Volkswagena to obecnie jeden z największych koncernów motoryzacyjnych i jednocześnie przedsiębiorstwo zaliczane do najprężniej działających na świecie. Jedną z taktyk stosowanych przez kolosa z Wolfsburga jest wymiana technologiczna pomiędzy markami wchodzącymi w skład koncernu. Dlatego Skoda Fabia ma bardzo dużo wspólnego z Volkswagenem Polo, a Seat Exeo ze starszą generacją Audi A4.

Seat Exeo ST 2,0  TDI CR DPF STYLE – niemiecki przepis na hiszpańskie auto [test]

Oczywiście nie ominęło to także Seata Alhambry, czyli największego auta w ofercie hiszpańskiej marki. Kuzynem siedmiomiejscowego minivana jest Volkswagen Sharan. Dlaczego więc nie zdecydować się na zakup Volkswagena?

Seat Alhambra

Wystarczy pomyśleć, czego tak naprawdę podczas kupowania auta oczekuje duża rodzina. Na pierwszym miejscu będzie najprawdopodobniej bezpieczeństwo. Pod tym względem Alhambra nie ma się czego wstydzić. W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP auto uzyskało maksymalną możliwą notę 5 gwiazdek.

Nawet w podstawowej wersji wyposażenia o nazwie Reference każda Alhambra wyposażona jest m.in. w 7 poduszek powietrznych, system ISOFIX, ESP, ABS, EDS, MSR z systemem wspomagania nagłego hamowania, elektryczną blokadę tylnych drzwi czy system kontroli ciśnienia powietrza w oponach. Drugą rzeczą, na którą zwróci uwagę głowa rodziny, będzie cena. Tutaj Alhambra wygrywa wojnę domową z Sharanem.

Najtańszą Alhambrą będzie model w wersji wyposażenia Reference, która poza elementami wpływającymi na poziom bezpieczeństwa wyposażona jest m.in. w elektrycznie sterowane szyby, przednie światła przeciwmgłowe z systemem doświetlania zakrętów, radio CD MP3, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, klimatyzację czy komputer pokładowy. Jeśli komuś zależy na kosztach zakupu, wówczas warto zdecydować się na benzynową jednostkę 1,4 TSI o mocy 150 KM.

Seat Alhambra

Auto z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,7 s oraz rozpędza się do prędkości maksymalnej 197 km/h, spalając średnio 7,2 l paliwa na 100 km. Seat Alhambra Reference 1,4 TSI to wydatek rzędu 93 490 zł. Dodatkowo trzeba będzie jeszcze dopłacić za lakier, chyba że ktoś lubi biały kolor. Czerwony Salsa kosztuje 509 zł, a pozostałe 1976 zł, poza zaprezentowanym na zdjęciach lakierem o nazwie Boal, który przypomina trochę brązowy. Warto pamiętać, że najtańsza wersja Volkswagena Sharana z tym samym silnikiem kosztuje dokładnie 10 000 zł więcej.

Oczywiście dla osób chcących jeździć dieslem Seat przygotował sprawdzoną jednostkę 2,0 TDI w wariantach 140 i 170 KM. Co ciekawe, silnik ten dostępny jest także z rewelacyjną dwusprzęgłową skrzynią DSG oraz napędem na cztery koła. Najdroższa z możliwych konfiguracji (bez wyposażenia dodatkowego) to 170-konny diesel pod maską ze skrzynią DSG oraz wersją wyposażenia Style, w skład której wchodzą m.in. złącze MIDI, Bluetooth, fotele pasażera składane do funkcji stolika, pełna regulacja siedzisk, automatyczna klimatyzacja, tempomat, czujnik deszczu oraz czujnik zmierzchu. Za takie auto trzeba zapłacić 132 065 zł.

Seat Alhambra

Otrzymujemy jednak pojazd, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 9,8 s oraz zadowala się średnio 5,9 l oleju napędowego na 100 km. Ważniejsza od osiągów będzie jednak funkcjonalność. Za dodatkowe 7556 zł można kupić system programowalnego ogrzewania wnętrza wraz z trzecim rzędem siedzeń. Wówczas będzie siedem siedzisk. Każdy z foteli można oddzielnie przesuwać lub składać oparcie siedziska. Dzięki temu do dyspozycji jest mnóstwo konfiguracji wnętrza, od złożenia oparcia tylko jednego z foteli, aż do złożenia wszystkich siedzisk i stworzenia całkowicie płaskiej podłogi.

Seat Altea 1,6 TDI CR Copa Reference – inny, niż myślisz [test]

Wówczas Alhambra zamienia się prawie w auto dostawcze, ponieważ przestrzeń bagażowa wzrasta aż do 2297 l. Oczywiście więcej przestrzeni da się uzyskać w wersji pięciomiejscowej. W takiej konfiguracji do dyspozycji może być nawet 2430 l przy złożonych siedziskach drugiego rzędu. Patrząc na listę wyposażenia dodatkowego, łatwo znaleźć jeszcze kilka opcji, na które warto się zdecydować, chcąc jak najbardziej umilić rodzinne podróże.

Seat Alhambra

Należą do nich: asystent parkowania (1380 zł), boczne tylne poduszki powietrzne (790 zł), elektrycznie otwierane drzwi boczne i klapa bagażnika (3751 zł), fotel ze zintegrowanym fotelikiem dziecięcym (790 zł), Pakiet Techniczny II, w skład którego wchodzi nawigacja Seat Media System 2.2 z DAB, kamera cofania, czujniki parkowania z systemem optycznym (4340 zł), a także Seat Sound System 3.0 z kolorowym wyświetlaczem, zmieniarką na 6 płyt CD, MP3, WMA, tylną kamerą cofania oraz czujnikami parkowania (jeśli nie wybrano ich uprzednio). Taki pakiet kosztuje 1775 zł.

Seat Leon 1,2 TSI Reference COPA – downsizing z głową [test]

Jeśli ktoś naprawdę rozważałby zakup takiego auta i porównywał Alhambrę z Sharanem, niech dokładniej przyjrzy się cenom, zarówno wersji wyposażenia, jak i listy dodatków. Nie tylko żona będzie zadowolona.

Poprzedni wpis Następny wpis