Pierwszy śnieg spadł, a na zdjęciach palmy. Zima już nawet zdążyła przyczynić się do wypadków i uderzyć chłodem po uszach, a ja chcę zająć się ciepłem. Dlatego palmy są uzasadnione, bo jedyne co mogłoby nam grozić z ich strony to orzech kokosa spadający na samochód. Z przyjemnością zatem napiszę o komforcie i bezpieczeństwie, jakie zapewnia SEAT Ateca i – chociaż tego nie planowałem – również o dodatkowych korzyściach. Dowiedziałem się bowiem, że SEAT Ateca w promocji jest tańszy o osiem tysięcy złotych.
Ateca była pierwszym SUV-em hiszpańskiej marki, i niezmiennie jest SUV-em zgrabnym, przyjemnym oraz przyjaznym. Także właśnie zimową porą. Komfort i bezpieczeństwo to elementy, których oczekujemy od samochodu na samym początku decyzji o jego wyborze. Hmm, no zaraz po wyglądzie. A te pożądane cechy SEAT Ateca w naturalny sposób w sobie łączy. Oczywiście oczekujemy od samochodów SEAT-a hiszpańskiego temperamentu, ale tym zajmowaliśmy się relacjonując test SEAT-a Ateca FR o mocy 190 KM. Dziś wracam do testu jedynie żeby przypomnieć, iż samochód prowadzi się jak po sznurku, nie tylko za sprawą ESP. A wracam tym chętniej, że kiedy w salonie SEAT Euromotor konsultowałem szczegóły cennikowo-wyposażeniowe, to dowiedziałem się o promocji. Otóż teraz SEAT Ateca w promocji (z roku produkcji 2023) jest tańszy o 8 000 złotych. – A to nie wszystko – dodaje Wojciech Syta, menadżer salonu – ponieważ dodatkowo możemy zaproponować atrakcyjne warunki kredytu i leasingu.
Oszczędności i ogrzewanie zamiast skrobania
Kiedy na trawach pojawią się sznurki szronu, mniej miłym dla oka widokiem jest oszroniona szyba samochodu. Tym bardziej, że widok drogi ogranicza. Na szczęście SEAT Ateca może mieć ogrzewaną przednią szybę Climacoat, która odmraża się szybciej niż trwa ugotowanie jajka na miękko. Na bardzo miękko, bo w czasie krótszym niż trzy minuty. Taka szyba dobra jest także na lato, ponieważ ma właściwości odbijające świecące na nią promienie słoneczne. Dzięki temu łatwiej jest w upalne dni utrzymać we wnętrzu samochodu komfort termiczny, a ponadto ogranicza rozpraszające kierowcę odblaski. Oczywiście skoro SEAT Ateca może mieć podgrzewaną przednią szybę, to może również mieć podgrzewane fotele i podgrzewaną kierownicę. Zyskuje na tym zarówno komfort kierowcy, jak i bezpieczeństwo, bo kierowca nie musi prowadzić w rękawiczkach ani rozcierać zmarzniętych dłoni.
Użyłem zwrotu „może mieć” z uwagi na zróżnicowanie wersji wyposażenia w jakich występuje SEAT Ateca. Podgrzewane fotele wraz z podgrzewaną kierownicą składają się na pakiet zimowy, który otrzymamy w cenie wersji XPERIENCE oraz FR. W wersji Style za pakiet zimowy dopłacimy 2 419 złotych. W wersji Reference nie dopłacimy nic, bo do niej pakietu domówić nie możemy. Za to ogrzewaną przednią szybę Climacoat możemy mieć we wszystkich wersjach za 1 767 złotych. Ponieważ, jak napisałem, teraz SEAT Ateca w promocji (wyprzedaż rocznika?) jest tańszy o 8 000 złotych, to proszę policzyć… Zawsze ładnych kilka tysięcy w kieszeni zostaje.
– Wprowadzone w modelu SEAT Ateca udogodnienia dla kierowcy w znacznym stopniu poprawiają bezpieczeństwo podczas podróży oraz samopoczucie kierującego. Na to ostatnie wpływa też ambientowe oświetlenie bezpośredniego otoczenia. Kierowca może ustawić odpowiedni odcień, adekwatny do podróży o każdej porze roku – podkreśla Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.
Gwarancja i stabilność zamiast niepewności
Prowadzeniu samochodu jak po sznurku także na śliskich nawierzchniach służy elektroniczny układ stabilizacji (ESP) i SEAT Ateca taki ma. System monitoruje ruch auta oraz obroty kół i kiedy samochód zaczyna tracić przyczepność, dohamowuje odpowiednie koło, by utrzymać stabilność. Tu od razu zaznaczam, że układ ESP każdy SEAT Ateca ma w standardzie niezależnie od wersji, więc bez jakiejkolwiek dopłaty. Podobnie rzecz się ma z innymi systemami i układami wpływającymi na nasze bezpieczeństwo. Wymienię tu tylko trzy, które w tym segmencie samochodów należy uznać za nieoczywiste. Są nimi tempomat z ogranicznikiem prędkości, system rozpoznawania zmęczenia oraz system kontroli odstępu Front Assist z funkcjami awaryjnego hamowania i ochrony pieszych.
Podobnie w podstawowym wyposażeniu otrzymujemy szereg elementów bezpieczeństwa biernego. Wspomnę, że SEAT Ateca ma w standardzie siedem poduszek powietrznych: dwie przednie, dwie przednie boczne, dwie kurtynowe i jedną kolanową. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z przodu i z tyłu mają oczywiście układ przypominający o konieczności ich zapięcia.
Lubiącym posprawdzać szczegóły w internetach podsuwam specyfikację nowa Ateca, a wszystkich zapraszam do salonów SEAT-a na bliższe, testowe poznawanie samochodu. Teraz – przypominam – SEAT Ateca w promocji jest tańszy o 8 000 złotych. Aaa, przypomniało mi się jeszcze, że Ateca, jak i inne SEAT-y, jest objęty pięcioletnią gwarancją.
Radek Pszczółka
Zdjęcia: SEAT i Bogusław Korzeniowski