W tym roku Seat Ibiza skończył 30. urodziny, które przeszły jakby bez echa. Tymczasem kompaktowy model hiszpańskiej marki został sprzedany w ilości prawie 5 mln egzemplarzy i był jednym z tych, który zmotoryzował zachodnią Europę.

Ibizę zaprezentowano na Paris Motor Show w 1984 roku. Seat dał do zrozumienia reszcie świata, że chce się liczyć wśród konkurencji. Karoserię pierwszej generacji zaprojektował Giorgio Giugiaro i już w tamtych czasach była uważana za bardzo ładną, ze sportową nutką. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej w Barcielonie  27 kwietnia 1984 roku. Samochód był odpowiedzią na lukę powstałą między samochodami kompaktowymi, a segmentem B. Przy silnikach i układzie napędowym współpracowano z Porsche, które opracowało m. in. system zapłonu i wtrysku wielopunktowego.

Gama silników benzynowych obejmowała małolitrażowe jednostki o pojemnościach od 0,9 do 1,2 litra, ale również większe i mocne silniki o pojemności 1,5 l i 1,7 l. Najciekawiej prezentował się model Ibiza SXI z silnikiem o mocy 100 KM, który można było uznać za hot hatcha. W 1986 roku zaprezentowano 5-drzwiową wersję nadwoziową. Już wtedy koncern Volkswagen wykupił 51% udziałów Seata. Ibiza doczekała się w 1991 faceliftingu oraz odmiany Sport Line – z silnikiem 1.7 (110 KM) System Porsche. Łącznie sprzedano 1,3 mln sztuk Ibizy pierwszej generacji.

W 1993 roku światło dzienne ujrzała Ibiza drugiej generacji zaprojektowana wspólnie z Volkswagenem. W Barcelonie zadebiutowało auto nowoczesne, dobrze wyposażone i wykorzystujące podzespoły Grupy Volkwswagen, m. in. płyta podłogowa VW Polo. Ważnym wydarzeniem był również debiut silnika TDI pod maską Ibizy oraz innych modeli Seata. Paleta jednostek napędowych drugiej generacji Ibizy obejmowała łącznie 16 różnych silników i ich odmian.

Najmocniejszą Ibizą był model Cupra, a nazwa ta zarezerwowana jest do dziś dla najmocniejszych modeli  Seata. Początkowo do napędu tego twardego i odnoszącego sukcesy również w sporcie motorowym auta służyła jednostka 2,0 16V o mocy 150 KM, ale później zadebiutowały silniki 1,8 16V turbo o mocy 156 KM i 180 KM. Ten mocniejszy był dedykowany limitowanej do 200 sztuk wersji Cupra R.

Ibiza drugiej generacji była produkowana w Martorell w Hiszpanii, a jej popularność przebiła poprzednika. Sprzedano łącznie ponad 1,5 mln sztuk.

Debiut trzeciej Ibizy miał miejsce w 2002 roku. Za projekt karoserii odpowiedzialny był Walter de Silva, który wcześniej pracował dla Alfa Romeo i odpowiadał za ogromny sukces rynkowy modeli 156 i 147. Pokaz swoich umiejętności w Seacie zaprezentował pokazując koncepcyjne modele Salsa i Tango, które później użyczyły swojej sylwetki modelowi produkcyjnemu Leon.

Tymczasem nowa Ibiza prezentowała się równie atrakcyjnie. Tak jak poprzednik korzystała pełnymi garściami z technologii Volkswagena, ale pozostawała klasycznym, zadziornym Seatem. To na początku XXI wieku narodziło się hasło: “niemiecka precyzja, hiszpański temperament”.

Nowa Ibiza była sukcesem Seata. Nie tylko ładna, dużo ładniejsza od poprzednich, ale też wykonana w najwyższych standardach jakości i bardzo bezpieczna. Pod maską pojawiła się odświeżona gama silników benzynowych i nowoczesne jednostki TDI. Najbardziej ekonomiczne 1,4 TDI odnotowywały rekordy spalania. Nie zabrakło też mocnych wersji. W 2004 na 20. rocznicę Ibizy zaprezentowano wersje FR (Formula Racing) ze 130-konnym silnikiem TDI oraz 150-konnym silnikiem 1,8 turbo. Nie obyło się również bez Cupry, która w trzeciej generacji osiągała moc 180 KM.

Rok 2008 to debiut czwartej generacji Seata Ibizy, którą obecnie po faceliftingu wciąż można kupić w salonie. Nie zabrakło sportowego stylu i typowego dla Seata designu. Nowa Ibiza oferuje bogate wyposażenie, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa. Pojawiły się odmiany ST (kombi) oraz SC (3-drzwiowy hatchback w formie coupé). Pod maskę trafiły jednostki z rodziny TSI oraz udoskonalone diesle TDI.

Oferta silnikowa, wyposażeniowa i wersji nadwoziowych Ibizy jest dziś ogromna. Wszystkie wersje nadwozia można kupić w usportowionej odmianie FR, a wersję SC również jako Cupra z silnikiem 1,4 TSI z podwójnym doładowaniem o mocy 180 KM. W wyposażeniu Cupry znalazła się również nowoczesna i ultraszybka, 7-biegowa przekładnia DSG.

Na nowe Seaty Ibiza obecnie dilerzy oferują atrakcyjne rabaty. 5-drzwiowa wersja z silnikiem 1,2 MPI dostępna jest już za 39 000 zł, a kombi ST 41 500 zł. Nawet Cupra jest obecnie w promocji i chcąc kupić jednego z najlepszych hot hatchy na rynku wystarczy wydać 75 900 zł.

 

Poprzedni wpis Następny wpis