O planach Seata dotyczących wprowadzenia na rynek SUV-a wiemy już od dawna. Jeśli oczekujemy od samochodu przyzwoitych właściwości terenowych, nie musimy czekać z wizytą w salonie hiszpańskiej marki do momentu pojawienia się oczekiwanej terenówki. Seat już teraz oferuje auto, którym można wybrać się w lekki teren. Jest nim Leon X-Perience.
Uterenowiony kompakt Seata to wariacja na temat odmiany ST, czyli wersji kombi. Hiszpanie podnieśli prześwit o 15 mm i uzbroili Leona w dodatki z tworzywa sztucznego, które ochronią auto przed drobnymi uszkodzeniami, o które nietrudno, gdy przedzieramy się między krzakami lub przez wysokie trawy. Naturalnie wersja X-Perience może być wyposażona w napęd na cztery koła ze sprzęgłem Haldex piątej generacji.
Siła napędowa jest dostarczana na koła tego Seata przez jeden z kilku oferowanych silników. Gamę otwiera jednostka 1.4 TSI o mocy 125 KM. Jej cena wynosi bazowo 91 700 zł. Motor ten oferowany jest wyłącznie z 6-biegową skrzynią ręczną i napędem na przednią oś. Oprócz tego silnika dostępna jest jeszcze tylko jedna jednostka benzynowa. Jest to 1.8 TSI o mocy 180 KM. Silnik ten sprzedawany jest w Leonie X-Perience wyłącznie z przekładnią DSG wyposażoną w 7 przełożeń. Ceny uterenowionego kompaktu Seata z tym motorem zaczynają się od 120 tys. zł. W tej kwocie w standardzie otrzymujemy napęd 4Drive.
Gama jednostek wysokoprężnych jest otwierana przez motor 1.6 TDI o mocy 110 KM. Jako jedyny jest on parowany z 5-biegową skrzynią ręczną. Tyczy się to jednak wyłącznie odmiany z napędem na przednią oś. Wersja z 4Drive sprzedawana jest ze skrzynią 6-biegową. 1.6 TDI kosztuje 107 100 zł w odmianie podstawowej. Wersja ze skrzynią 6-biegową i napędem 4Drive startuje od 115 100 zł.
Seat ma w ofercie Leona X-Perience również 2-litrowy silnik diesla. 2.0 TDI dostępny jest w wersji 150-konnej z napędem 4Drive, która zaczyna się od 120 200 zł oraz w odmianie 184-konnej, uzbrojonej nie tylko w 4Drive, ale również 6-biegową skrzynię DSG. Topowa wersja Leona X-Perience kosztuje 135 100 zł.
W standardzie na pokładzie każdego uterenowionego kompaktu Seata znajdziemy 7 poduszek powietrznych: 2 czołowe, 2 boczne, 2 kurtynowe i kolanową kierowcy. Leon X-Perience ma na pokładzie również 2 miejsca z mocowaniami ISOFIX. Jazdę uterenowionym Seatem ułatwi nam elektroniczna szpera XDS oraz system wspomagania podjazdu (Hill Hold Control). Na pokładzie Leona X-Perience hiszpański producent w standardzie oferuje także między innymi automatyczną klimatyzację dwustrefową Climatronic, komputer pokładowy, tempomat, 5-calowy kolorowy ekran dotykowy, radio, złącza USB oraz Aux-IN, 6 głośników, Bluetooth, przednie reflektory Full LED, przyciemniane szyby, 17-calowe felgi aluminiowe, sportowe fotele przednie, dwa gniazda 12 V, a dla wersji 1.8 TSI i 2.0 TDI o mocy 184 KM także adaptacyjne zawieszenie DCC.
Lista dodatkowych płatnych opcji jest równie obszerna, dzięki czemu każdy dostosuje terenowego Leona do swoich potrzeb. Seat oferuje dodatkowo za 1048 zł boczne poduszki w drugim rzędzie siedzeń, system rozpoznawania zmęczenia w połączeniu z układem przypominającym o zapięciu pasów w drugim rzędzie za 625 zł, aktywny tempomat za 2232 zł, system rozpoznawania znaków drogowych za 605 zł, czujniki parkowania z tyłu za 1440 zł i wiele innych opcji oferowanych w pakietach. Wśród gotowych zestawów dodatków znajdziemy między innymi Pakiet Praktyczny: czujnik deszczu, czujnik zmierzchu, automatyczną funkcję opóźnionego wyłączania świateł oraz lusterko fotochromatyczne za 528 zł. Seat oferuje także Pakiet Wspomagania Jazdy za 1440 zł zawierający asystenta świateł drogowych i asystenta pasa ruchu.
Szczegółowy cennik Leona X-Perience znajdziesz na stronie Seat Euromotor.