Wreszcie się doczekaliśmy. Tak wygląda nowy Seat Leon, najważniejszy model w historii marki. Czwarta odsłona jest w pewnym sensie nowym samochodem, ale nie zatraciła cech i przede wszystkim zalet cenionych przez lata w poprzedniku.
Platforma, jakiej użyto do budowy tego samochodu, to MQB Evo, czyli zmodyfikowana platforma poprzednika, dostosowana do nowych silników i wymagań w zakresie bezpieczeństwa. Dzięki niej auto ma nowe proporcje. W wersji 5-drzwiowej nowy Leon ma 4368 mm długości (o 86 mm więcej w stosunku do poprzedniej generacji), 1800 mm szerokości (o 16 mm mniej) i 1456 mm wysokości (o 3 mm mniej). Rozstaw osi to 2686 mm, czyli o 50 mm więcej niż w trzeciej generacji. W wersji Sportstourer, czyli kombi, są to analogiczne różnice poza długością, która wynosi 4642 mm (o 93 mm więcej niż w poprzedniku).
Dobrze zapowiadał hiszpański producent, że nowy język stylistyczny zapowiedział model Tarraco. Przedni pas wyraźnie do niego nawiązuje, a tylny definiuje pas świateł rozciągający się pomiędzy lampami. Popracowano nie tylko nad wyglądem, ale także wartością współczynnika oporu aerodynamicznego, która poprawiła się o około 8 proc. w porównaniu do poprzedniej generacji.
Zupełnie nowe wnętrze Leona jest uosobieniem funkcjonalności, minimalizmu i elegancji. Ostre kształty deski rozdzielczej oraz pionowy podział na obszary funkcjonalne są zgodne z najnowszymi trendami. Wszystko w kabinie zostało zaprojektowane przy zachowaniu zasad ergonomii dla zwiększenia komfortu kierowcy, jak i pasażerów, co było cechą charakterystyczną poprzednika. Spora część przycisków ustąpiła miejsca panelom dotykowym.
Najbardziej przyciągającym wzrok elementem jest 10,5-calowy wirtualny kokpit. Standardowy system multimedialny ma 8,25-calowy ekran. Na bardziej rozbudowany Navi System składa się 10-calowy ekran Retina z nawigacją 3D, funkcją sterowania głosem oraz rozpoznawania gestów.
Co z praktycznością? To wciąż pełnowymiarowe auto czteroosobowe, które na krótkim dystansie przewiezie także piątkę pasażerów. Pojemność bagażnika w wersji 5-drzwiowej wynosi 380 litrów (identycznie jak w poprzedniej generacji), a w Sportstourer aż 617 litrów (czyli o 30 litrów więcej). Warto zwrócić uwagę na to, że na przednim fotelu pasażera pojawiły się zaczepy ISOFIX.
Silniki w nowym Seacie Leonie
Nowy model dostępny jest w kilku wariantach: z silnikiem benzynowym (TSI), Diesla (TDI) oraz w wersjach mild hybrid (eTSI) i hybrydowej plug-in (eHybrid).
Warianty benzynowe obejmują:
- 1.0 TSI (90 KM)
- 1.0 eTSI (110 KM)
- 1.5 TSI (130 KM)
- 1.5 eTSI (150 KM)
- 1.0 TSI (150 KM)
Oznaczenie eTSI dotyczy silników z mild hybrid. Jest to tzw. miękka hybryda pracująca na instalacji 48V.
Warianty wysokoprężne to:
- 2.0 TDI (115 KM)
- 2.0 TDI (150 KM)
Wariant hybrydowy obejmuje tylko jedną wersję. To zespolenie benzynowego silnika 1.4 TSI z elektrycznym. Łączna moc systemowa to 204 KM. Napęd elektryczny ma pozwolić na przejechanie do 60 km na jednym ładowaniu.