Alergia jest obecnie chorobą cywilizacyjną. Mało kto pamięta, że intensywny katar, zatkany nos i ataki kichania mają negatywny wpływ na koncentrację podczas prowadzenia samochodu. To samo dotyczy skutków podrażnienia gardła i zatok, czy pieczenie i łzawienie oczu. Aby tego uniknąć, we wszystkich modelach Astry jest dostępny system kontroli jakości powietrza Intelli-Air.
Dla jadących w aucie, ważne jest aby powietrze dostające się do samochodu nie zawierało żadnych pyłków i innych substancji alergennych. Najpowszechniej spotykane zanieczyszczenia organiczne to bakterie (0,2-5,0 µm3), przenoszone głównie na powierzchni cząstek pyłu. Dlatego ważne jest, aby filtr kabinowy dobrze separował pyły i ograniczono dopływ zanieczyszczonego powietrza. Zapewnić ma to właśnie system kontroli jakości powietrza Intelli-Air.
System Intelli-Air zasada działania
System ten łączy filtry powietrza z systemem monitorowania jakości powietrza. Nieustannie kontroluje on parametry powietrza w kabinie. Gdy pogarsza się jego jakość, automatycznie inicjowana jest jego wymiana.
Gdy jakość powietrza na zewnątrz jest zła, dzięki czujnikowi jakości powietrza (AQS) włącza się obieg zamknięty. Unienożliwa ro przedostawaniu się zanieczyszczeń do samochodu.
Natomiast gdy powietrze w kabinie jest zanieczyszczone, otwiera się zawór, by przewietrzyć wnętrze pojazdu. To zanieczyszczenie może wynikać nawet z dymu papierosowego lub kurzu wniesionego na odzieży.
Dzięki Intelli-Air czystość powietrza w kabinie nowej Astry jest zawsze możliwie najwyższa. Co więcej, informację o jakości powietrza w kabinie wyświetla duży kolorowy ekran dotykowy. Są one prezentowane jako ikony w kształcie samochodu, które zmieniają kolor w zależności od jakości powietrza we wnętrzu. Skalę tych wskazań oparto na międzynarodowym indeksie jakości powietrza AQI (Air Quality Index). Jakość powietrza w przedziale pasażerskim jest monitorowana przez czujnik PM 2,5, który wykrywa drobiny zanieczyszczeń o wielkości do 2,5 mikrometra.
Ale system kontroli jakości powietrza Intelli-Air to nie wszystko
Intelli-Air zapewnia dobrą kontrolę jakości powietrza w kabinie, ale niezmiernie ważne jest też ograniczenie przedostania się zabrudzonego powietrza, Służą temu oryginalne filtry stosowane w modelach Opla Astra. Są to filtry dwuwarstwowe z węglem aktywowanym.
Filtr kabinowy z węglem aktywnym dysponuje wszystkimi zaletami standardowego filtra kabinowego. W 100% usuwa zatem zanieczyszczenia stałe, jak sadza, pył i cząstki brudu, pyłki roślin i bakterie. Dodatkowa warstwa, zawierająca węgiel aktywny, pochłania zaś szkodliwe gazy takie jak ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu nie dopuszczając ich do kabiny kierowcy.
W tym przypadku zastosowano mikrofazę, która ma znacznie większą sprawność filtracyjną od włókien naturalnych, stosowanych w standardowym filtrze. Ponieważ poszczególne włókna są znacznie cieńsze niż włókna celulozowe (bibuła filtracyjna), mikrofaza ma znacznie większą powierzchnię filtrującą przy zachowaniu tej samej objętości. Dodatkowo ma ona małą higroskopijność, co sprawia iż filtry nie deformują się pod wpływem wody jak to mogło mieć miejsce w przypadku bibuły filtracyjnej.
Mimo wysokiej skuteczności filtrowania jest też dobra przepuszczalność powietrza. Filtr należy wymieniać co 12 miesięcy, aby zagwarantować sobie czyste powietrze w kabinie przez cały rok. System zarządzania filtrem informuje kierowcę o konieczności wymiany tego elementu.
Warto zauważyć, że systemy podobne do Intelli-Air od dawna zastosowano w wersjach Prestiżowych jak BMW czy Mercedes. W modelach popularnych jest to jednak rzadkość, stąd warto docenić badania Opla.
Mieczysław Kowalik