Koronawirus uświadomił wielu ludziom jak groźne są niewidoczne gołym okiem cząsteczki przemieszczające się wokół nas. Efektem wzrostu świadomości jest zauważalne zainteresowanie ochroną powietrza w kabinie samochodu. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości klientów specjaliści serwisowi grupy PGD przygotowali najważniejsze dane na temat ochrony powietrza wpływającego do wnętrza samochodu.

1. Co nam daje filtr kabinowy?
Brak swobodnego przepływu powietrza wewnątrz samochodu sprawia, że w w kabinie odkładają się zanieczyszczenia, wpływające niekorzystnie na drogi oddechowe i powodujące katar, ataki kichania, podrażnienia gardła i zatok oraz pieczenie i łzawienie oczu. Wszystkie te reakcje są dużym zagrożeniem, gdyż podczas kichnięcia kierowca traci z oczu drogę na ok 3 sek. Tym samym przejeżdża bez kontroli około 80 metrów jadąc 100 km/h, a w terenie miejskim (jadąc 50 km/h) około 40 metrów. Szczególnie w ruchu miejskim, gdzie sytuacja na drodze zmienia się dość gwałtownie, może to być bardzo niebezpieczne. Tego wszystkiego można uniknąć dzięki stosowaniu dobrych filtrów kabinowych i –co jest niezmiernie ważne- wymiany ich wg zaleceń producenta.

2. Jak często wymieniać filtr kabinowy
Zazwyczaj kierowca decyduje się na wymianę dopiero, gdy zatkanie filtra uniemożliwia swobodną pracę wentylacji, a w samochodzie szyby są często zaparowane, jakbyśmy jechali z zamkniętą recyrkulacją powietrza. Tymczasem w przypadku normalnej eksploatacji filtr kabinowy powinno się wymieniać przynajmniej raz w roku. Najrozsądniej jest wymieniać filtr wiosną, gdy nasila się emisja pyłków roślinnych zawierających alergeny, a wkrótce potem zwiększa się emisja kurzu powstającego w okresie letnich upałów. Najpowszechniej spotykanymi zanieczyszczeniami organicznymi są bowiem bakterie (0,2-5,0 µm3), przenoszone głównie na powierzchni cząstek pyłu. Stąd też istotne jest, aby filtr kabinowy dobrze separował pyły. Z doświadczenie jednak wiadomo, że najczęstsza wymiana filtra aminowego następuje jesienią, ze względu na parowanie szyb i obawy przed Smogiem.

3. Jaki filtr wybrać?
Zakup filtra kabinowego nie jest wydatkiem mającym kolosalny wpływ na budżet domowy, może mieć za to znaczny wpływa na jakość egzystencji, a nawet zdrowie i bezpieczeństwo. Oto czym różnią się oferowane powszechnie filtry.

  • Najbardziej rozpowszechniony jest Filtr standardowy
    Wykonany jest on z dostosowanych do siebie warstw włókien celulozowych (bibuła filtracyjna) o różnej grubości, które dodatkowo mają właściwości elektrostatyczne. W efekcie naładowane elektrostatycznie mikrowłókna przyciągają cząstki, które „doklejają się” do nich i do kabiny dopływa czyste powietrze. Filtr taki usuwa do 100% zanieczyszczeń stałych takich jak sadza, pył i cząstki brudu.
  • Bardziej zaawansowany technicznie jest filtr kabinowy z węglem aktywnym.
    W tym rodzaju filtra, oprócz zalet standardowego filtra kabinowego, zastosowano dodatkową warstwę materiału filtracyjnego zawierającego węgiel aktywny, która powiększa zakres separacji cząstek. Węgiel aktywny (aktywowany) to substancja składająca się głównie z węgla pierwiastkowego w formie bezpostaciowej (sadza), częściowo w postaci drobnokrystalicznego grafitu. Charakteryzuje się bardzo dużą powierzchnią w przeliczeniu na jednostkę masy (500 – 2500 m2/g), dzięki czemu jest doskonałym adsorbentem wielu związków chemicznych (dla porównania jedna łyżeczka aktywnego węgla ma powierzchnię boiska piłkarskiego).
    Warstwa z węglem aktywnym umieszczona jest zazwyczaj jako ostatnia i dopływające do niej powietrze pozbawione jest już cząstek brudu, sadzy i pyłków, a węgiel aktywny pochłania dodatkowo szkodliwe gazy takie jak ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu, nie dopuszczając ich do kabiny kierowcy.
  • W ostatnim czasie pojawiły się na rynku także filtry z warstwą srebra.
    Jest to efekt wykorzystania właściwości srebra koloidalnego, które posiada cechy antybakteryjne, antywirusowe i przeciwgrzybicze. Srebro koloidalne to zawiesina bardzo małych kryształów srebra o rozmiarze 10–100 nm. Powstaje ono albo w procesie mechanicznego rozdrabniania srebra, albo w wyniku reakcji elektrochemicznych, zamieniających sole srebra w małe kryształki. Związek ten likwiduje drożdżaki, pleśń, bakterie E- Coli oraz gronkowce odporne na antybiotyki. Działa zabójczo na ok. 650 chorobotwórczych organizmów, nie niszcząc jednocześnie szczepów bakterii przyjaznych organizmowi. Niektóre firmy używają srebra koloidalnego do uzdatniania wody, a w pewnych szpitalach ma ono zapobiegać narastaniu bakterii na ubraniach dla pacjentów. Związki srebra zabijają wiele mikroorganizmów. Reaktywne jony srebra mogą zmieniać struktury ściany komórkowej i otoczki jądrowej, dezorganizując komórkę bakteryjną. Srebro także wiąże się do bakteryjnego DNA i RNA, denaturując je i blokując replikację.

    Tak jak w przypadku warstw z węglem aktywnym, warstwa ze srebrem umieszczona jest zazwyczaj jako ostatnia i dopływające do niej powietrze pozbawione jest już cząstek brudu, sadzy i pyłków.

  • Bardzo często stosowane są także filtry które posiadają trzy warstwy: podstawową, z węglem aktywnym i srebrem, dzięki czemu kabina samochodu jest zabezpieczona w sposób najbardziej efektywny. W takim wypadku dopływające do kabiny powietrze pozbawione jest przez warstwę podstawową cząstek brudu, sadzy i pyłków, węgiel aktywny pochłania szkodliwe gazy takie jak ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu, a warstwa srebra koloidalnego, które posiada cechy antybakteryjne, antywirusowe i przeciwgrzybicze, niszczy drobnoustroju.

Który rodzaj filtra zdecydują się Państwo zastosować w Waszym samochodzie, zależy tylko od preferencji i potrzeb ochrony. Nasi serwisanci zagwarantują specjalistyczną wymianę tego elementu

*zdj filtrów BOSCH
Poprzedni wpis Następny wpis