Mitsubishi Technologie Roku - PHEV i S-AWC

Ich zastosowanie doceniamy w Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Udoskonalony system elektrycznego napędu hybrydowego typu plug-in (PHEV) oraz układ kontroli dynamiki pojazdu Super-All Wheel Control (S-AWC) zdobyły nagrodę Technologii Roku w konkursie RJC Car of the Year 2022. Konkurs organizuje Konferencja Japońskich Naukowców i Dziennikarzy Motoryzacyjnych (RJC).

Zalety napędu hybrydowego modelu Eclipse Cross każdy użytkownik tego samochodu docenia codziennie, wraz z każdym przejechanym kilometrem. O układzie kontroli wszystkich kół (S-AWC) z każdym przejechanym kilometrem nie myśli. System po prostu jest i robi swoją robotę. Szczególnie istotną, kiedy trzeba stabilizować tor jazdy w szybkich (czasem – zbyt szybkich) zakrętach. Rozwiązania te niewątpliwie wpłynęły na popularność Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.

Teraz, prestiżowym tytułem Technologii Roku, uhonorowała je Konferencja Japońskich Naukowców i Dziennikarzy Motoryzacyjnych (RJC). Szacowne grono ekspertów RJC doceniło technologie, które zapewniają dynamikę i stabilność – właściwości jezdne charakterystyczne dla pojazdów PHEV, a także płynne przyspieszenie i łatwość prowadzenia oraz wysoki komfort akustyczny.

Mitsubishi Eclipse Cross Technologie Roku - PHEV i S-AWC

Najnowsze technologie

O nowatorstwie rozwiązania PHEV w Mitsubishi pisaliśmy całkiem niedawno, nie będziemy się zatem powtarzać. Natomiast o układzie S-AWC pisaliśmy bardzo dawno (osiem lat) temu, zastanawiając się nad sekretami sukcesu Lancera Evo. Wynikają z tego dwa wnioski. Po pierwsze – mamy potwierdzenie, jak technologie wdrażane w sportach motorowych sprawdzają się samochodach produkcyjnych. Po drugie – musimy, choćby w skrócie system S-AWC przedstawić.

Super All Wheel Control to najbardziej zaawansowany napęd 4×4, który jest dostępny w samochodach Mitsubishi. Ponad zwykłe rozwiązanie AWC (All Wheel Control) wybija się wykorzystaniem układu hamulcowego przedniej osi w celu dodatkowej stabilizacji toru jazdy samochodu np. podczas pokonywania zakrętów. Za skuteczne realizowanie tego założenia odpowiada nieodłączny element systemu S-AWC – Układ Aktywnej Kontroli Znoszenia (AYC). To on odpowiada za korektę toru jazdy auta w zakręcie i minimalizację ryzyka poślizgu podsterownego lub – w niemiłym razie – ograniczenie jego skutków. Żeby to osiągnąć, AYC dohamowuje wewnętrzne przednie koło, dzięki czemu auto ma mniejsze skłonności do poszerzania obranego toru jazdy.

PHEV i S-AWC Mitsubishi Eclipse Cross Technologiami Roku

Wcześniejsze nagrody

Mitsubishi Motors zdobyło nagrodę RJC Technology of the Year już po raz piąty. Wcześniej uhonorowane prestiżowym tytułem technologie marki to:
– wyróżniona w 1993 roku automatyczna przekładnia INVECS (Intelligent & Innovative Vehicle Electronic Control System) w modelach Galant i Eterna;
– automatyczna przekładnia INVECS-II Sport Mode w modelu FTO nagrodzona w roku 1995;
– silnik GDI (Gasoline Direct Injection), który poznaliśmy wraz z modelem Galant w roku 1997;
– oraz system PHEV w modelu Outlander, który zdobył dla Mitsubishi tytuł w roku 2014.

Poprzedni wpis Następny wpis