Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Technika nowego Mitsubishi Eclipse Cross i nowości, które zobaczymy także w przyszłych modelach

mitsubishi_eclipse_cross_statyczne_22_

Debiut nowego Mitsubishi Eclipse’a Cross to nie tylko ważne wydarzenie i zmiany w ofercie japońskiego producenta, ale także wprowadzenie szeregu nowych rozwiązań technicznych, które pokazują kierunek rozwoju przyszłych samochodów tej marki. Nieprzypadkowo Eclipse Cross został określony mianem pierwszego modelu nowej generacji samochodów Mitsubishi. Przyjrzyjmy się więc technice, która od teraz stanie się standardem.

Mitsubishi Eclipse Cross został zbudowany na płycie podłogowej znanej z modeli ASX oraz Outlander. Jest nieznacznie dłuższy od pierwszego i sporo krótszy od drugiego. Ma jednak ten sam rozstaw osi, więc i tak samo przestronne wnętrze. Plasuje się w segmencie C crossoverów.

mitsubishi_eclipse_cross_statyczne_37_

Samochód otrzymał bardzo sztywne nadwozie, które jednocześnie cechuje niska masa własna za sprawą użycia stali o wysokiej wytrzymałości, stanowiącej ponad 55 proc. struktury. Całość usztywniają trzypunktowe rozpórki kolumn zawieszenia montowane standardowo we wszystkich wersjach samochodu. Specjalnie wzmocnione zostało też przednie podszybie, punkty mocowania sprężyn zawieszenia czy tylne narożniki szkieletu dachu. Dzięki takim wzmocnieniom można było uzyskać wyższą precyzję prowadzenia samochodu, dobre jego wyczucie oraz stabilność podczas jazdy po nierównościach.

mitsubishi_eclipse_cross_dynamiczne_20_

Również podwozie zaprojektowano w tym samym kierunku. Zawieszenie zostało opracowane pod kątem precyzji prowadzenia, zachowania samochodu na zakrętach, uzyskania optymalnego połączenia komfortu jazdy i wyczucia drogi, a także ograniczenia przechyłów nadwozia i przenoszonych przez nie drgań. Zastosowanie cieńszych poduszek przednich kolumn zawieszenia i kątowego ustawienia podkładek pozwoliło uzyskać bardziej liniowe charakterystyki obciążeń podczas uginania się zawieszenia. Zmodyfikowano także układ wspomagania kierownicy. Zastosowano w nim nowe elementy silnika elektrycznego, które zapewniają cichszą pracę i lepsze wyczucie drogi. Zwiększono przełożenie w porównaniu do Outlandera.

Podwozie to także układ napędowy, a w modelu Eclipse Cross zastosowano napęd na cztery koła S-AWC (Super-All Wheel Control). Podstawowa konstrukcja to sprzęgło wielopłytkowe sterowane elektromagnetycznie, które odpowiada za rozdział siły napędowej pomiędzy osiami. Układ zawiera uruchamiany hamulcami aktywny system kontroli znoszenia w zakrętach (AYC). Standardowo moment obrotowy dzieli się pomiędzy przednie i tylne koła w proporcji 80:20 proc, ale może się to błyskawicznie zmienić do proporcji 55:45 proc.

Mitsubishi-Eclipse_Cross-2018-1600-4e

Tyle w trybie automatycznym, ale są jeszcze dwa dodatkowe, uruchamiane przyciskiem na konsoli środkowej. Tryb SNOW (śnieg) przeznaczony jest na ośnieżone drogi oraz na inne nawierzchnie o niskiej przyczepności kół. W takim ustawieniu moment obrotowy pomiędzy osie jest rozdzielany w zakresie od 80:20 proc. do 45:55 proc. Tryb GRAVEL (szuter) korzysta z pełnych możliwości systemu 4WD, sprawdza się w trudnym terenie, na drogach złej jakości, a także w razie konieczności wydostania się zakopanego w piasku lub  śniegu auta. W tym przypadku proporcje rozdziału siły napędowej zmieniają się w zakresie od 70:30 proc. do 40:60 proc.

press_img_16

Jedną z największych nowości Eclipse Cross jest całkowicie nowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem 4B40. Ma cztery cylindry, pojemność 1,5 litra, zintegrowany kolektor wydechowy z turbosprężarką i głowicą cylindrów, kolektor dolotowy wykonany z żywicy, system zmiennych faz rozrządu MIVEC i trzonki zaworów wydechowych, drążonych i wypełnionych sodem, podobnie jak w silnikach modelu Lancer Evolution Final Edition.

Jednostka rozwija moc 163 KM przy 5500 obr./min i 250 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1800 do 4500 obr./min. Wartości znacznie przewyższają stosowany jeszcze, ale już powoli zastępowany silnik wolnossący 2.0 o mocy 150 KM.

mitsubishi_eclipse_cross_technologia_1_

Z nowym silnikiem może współpracować jedna z dwóch przekładni – sześciobiegowy manual lub bezstopniowy automat CVT. Ta druga jest także nową konstrukcją, z ośmiobiegowym trybem pracy manualnej i poprawioną reakcją na dodanie gazu. Komfort jazdy z tą skrzynią biegów uzyskano dzięki subtelnym, skokowym zmianom przełożeń zamiast płynnej zmianie, zatem tu przekładnia CVT nie pracuje jak typowe… CVT. Oznacza to tyle, że po wciśnięciu pedału gazu zjawisko wycia silnika, za którym nie idzie stosowne przyspieszenie, zostało wyeliminowane.

Drugim źródłem napędu Eclipse Cross będzie w przyszłości silnik wysokoprężny 2.2. Przeszedł kilka zmian technicznych, o których na razie nie wiemy zbyt wiele. Wiemy natomiast, że będzie on współpracował z ośmiobiegową przekładnią automatyczną, która poprawi wydajność w porównaniu ze stosowanym obecnie automatem.

press_img_46

Jazda zależy nie tylko od układu zawieszenia i napędowego, ale obecnie także od szeregu systemów elektronicznych, czuwających nad bezpieczeństwem czynnym oraz komfortem podróżowania. Eclipse Cross jest pod tym względem najbardziej kompletnym samochodem w historii marki, oferującym:

  • System łagodzenia kolizji czołowych.
  • System ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu, pracującym od prędkości 65 km/h.
  • System ostrzegania o obiektach w martwym polu lusterek z asystentem zmiany pasa i ostrzeganiem o ruchu poprzecznym za samochodem.
  • Adaptacyjny tempomat z trybem pracy przy małych prędkościach i rozszerzonym zasięgiem na krętych drogach. System ACC może zatrzymać samochód i ponownie ruszyć po wciśnięciu przycisku na kierownicy lub muśnięciu pedału przyspieszenia.
  • Asystenta świateł drogowych.
  • Monitorowanie sytuacji dookoła samochodu w pięciu różnych widokach z kamer, w tym z lotu ptaka

Mitsubishi-Eclipse_Cross-2018-1600-47

Ponadto we wnętrzu samochodu wprowadzono trzy istotne zmiany w porównaniu z modelem Outlander. Wśród niech jest sterownik dotykowy Touchpad Controller, który zastąpił tradycyjne przyciski czy potencjometr obrotowy. Można nim regulować m.in. głośność systemu audio przy pomocy dwóch palców, a także obsługiwać w całości system multimedialny. Ten z kolei wyposażono w  nowy wyświetlacz o przekątnej siedmiu cali z funkcją dotykową. Jego uzupełnieniem jest wyświetlacz przezierny HUD (Head Up Display), który po włączeniu wysuwa się z deski rozdzielczej tuż przed oczami kierowcy. Pokazuje takie informacje jak:

  • prędkości jazdy,
  • pracę adaptacyjnego tempomatu,
  • działanie systemu ograniczającego skutki kolizji czołowych,
  • ustawienia regulowanego ogranicznika prędkości,
  • ostrzeżenia o niezamierzonej zmianie pasa ruchu,
  • wskaźnik zmiany biegów,
  • informacje o zapiętych pasach bezpieczeństwa i o niedomknięciu drzwi.

Umów się na jazdę testową Mitsubishi Eclipse Cross!



Wróć