Najnowszy film
Tego nie zobaczyliśmy Genewie– Fiat i jego ofensywa hybrydowa są jednak u nas!!!

657900c8ef2edefa8052487583ad5305ede710ac

Wstępne zapowiedzi koncernu Fiat sugerowały, że w Genewie 2020 skupią się m.in. na wstępie do elektryfikacji swych pojazdów, czyli nowych modelach w wersjach hybrydowych. Ponieważ Salon Samochodowy w Genewie odwołano ze względu na zagrożenie rozprzestrzenianiu się wirusa, jesteśmy zmuszeni do przekazywania informacji o zapowiadanych premierach jedynie na podstawie wyszukiwanych informacji producenta, ale nie tylko…
Hybrydy to obecnie idea którą wprowadzają wszyscy producenci. Oferta tych rozwiązań obejmuje wersje: „plug in” z dużym akumulatorem i dodatkowym doładowaniem z sieci, co umożliwia przejazd kilkadziesiąt kilometrów jako „elektryk”, klasyczne hybrydy jak np. Lexus w których „elektroniczna inteligencja” wybiera kiedy najkorzystniej jest jechać z wykorzystaniem silnika spalinowego, a kiedy elektrycznego i jak idealnie „doładowywać” akumulatory zasilające silnik elektryczny, oraz najtańsza tzw „miękka hybryda” Mild Hybrid.
cedaff5cf3ed10a94a1d53dec659d9415be068bcTa ostatnia to swoisty majstersztyk stosowany głównie w małych modelach miejskich, zużywających niewielkie ilości paliwa, gdzie tradycyjne hybrydy nie mają uzasadnienie ekonomicznego ze względu na znaczny koszt i mały zysk z oszczędności. Hybryda taka nie dość, że jest znacznie tańsza niż klasyczne rozwiązania hybrydowe, to… zapewnia identyczne profity w postaci darmowych miejsc parkingowych, czy wjazdu w miejsca niedostępne dla samochodów spalinowych, ale także daje „zastrzyk mocy” podczas energicznego naciskania na pedał gazu. Dodatkowo zaś nie jest abstrakcyjnie droższa, w stosunku do wersji klasycznych.
A jak działa działa technologia Mild Hybrid oferowana w Fiatach?
Fiatowski benzynowy Mild Hybrid to układ łączący litrowy silnik 3-cylindrowy z rodziny FireFly o mocy 70 KM z 12-woltowym elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator) i baterią litową.
c614b770ea21b93bd0f210ec1e02a7aaf191471cNowy silnik benzynowy (opierający się na słynnym silniku Fire wyprodukowanym w liczbie ponad 30 milionów sztuk) to 1-litrowa, 3-cylindrowa jednostka o maksymalnej mocy 70 KM przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 92 Nm przy 3500 obr./min. Głowica cylindrów ma dwa zawory na cylinder i pojedynczy wałek rozrządu z ciągłą zmianą faz rozrządu (rozrząd napędzany jest łańcuchem!), a kompaktowa komora spalania, kanały dolotowe „high-tumble” i zewnętrzny EGR zapewniają wyjątkowo wysoki stopień sprężania (12:1), co przekłada się na lepszą wydajność cieplną.
System BSG (Belt integrated Starter Generator) jest zamontowany bezpośrednio na silniku i obsługiwany jest przez pasek, który napędza również mechanizmy pomocnicze. System pozwala na odzyskanie energii podczas hamowania i zwalniania, przechowywanie jej w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystanie, przy maksymalnej mocy 3600 W, do ponownego uruchomienia silnika w trybie Stop&Start i wspomagania go podczas przyspieszania.
Dzięki tej technologii, silnik spalinowy wyłącza się przy prędkościach poniżej 30 km/h, poprzez prostą zmianę biegu na neutralny. W tym trybie akumulator litowy zasila wszystkie funkcje, zapewniając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.
dae5271a2d22039c87c438bf720a3ea6035827c8Silnik Mild Hybrid najnowszej Pandy i 500 Hybrid Launch Edition zestawiony jest z najnowszą wersją manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów, z wyposażeniem mającym na celu zwiększenie zwrotności i poprawę wydajności.
Rozwiązanie to jest zatem ideałem dla wersji miejskich. Nie dość, że pozwala na pewną oszczędność (20-30 % zamiast 40-50 % jak w klasycznej hybrydzie) i gwarantuje także lepszą dynamikę (energia elektryczna jest dodatkowym „zastrzykiem mocy”), to pozwala też na swobodną jazdę w miejscach, gdzie tradycyjne modele zobaczą stop i mandaty straży miejskiej.
Modele, wzbudzające spore zainteresowanie podczas Salonu Samochodowego w Genewie, są już oferowane w naszym salonie Euromobil w Warszawie ul. Krasnobrodzka 5 (Trasa Toruńska przy rondzie Łabiszyńska) i przekażemy tam więcej interesujących atutów tych wersji.



Wróć