Samochody Alfa Romeo są po prostu inne niż auta innych producentów. Dla wielu są jedynie bardziej dopracowane stylistycznie z przyciągającą uwagę karoserią. Jednakże dla znawcy, Alfy Romeo to więcej. Dużo, dużo więcej. I wcale nie chodzi o legendę, ale o to jakie wrażenia sportowe i estetyczne Alfa proponuje. Także modelem Giulia.


Ten samochód ma styl jazdy i styl dynamicznego prowadzenia. Po prostu ma duszę. Duszę Alfy Romeo

Włoskie mistrzostwo

Chyba nikt nie zaprzeczy, że włoscy projektanci potrafią zaprojektować przedmioty łączące piękno, uniwersalność i użyteczność. Typowymi przykładami tej sztuki są m.in. stroje lifestyle. Doskonale sprawdzają się one zarówno podczas nieformalnych przyjęć, jak i podczas sportowego stylu życia na jachcie, czy na polu golfowym. Jednakże bez wątpienia najbardziej znanymi i fascynującymi projektami włoskich mistrzów są samochody. To dlatego wiele firm samochodowych zleca opracowanie sylwetki auta włoskim firmom projektowym.

Alfa Giulia jest najlepszym przykładem włoskiej sztuki

Giulię wyróżniają bardzo krótkie zwisy, długa maska silnika oraz długie błotniki przednie. Dodatkowo cofnięta kabina pasażerska „wsparta” jest na kołach napędowych. Natomiast tylne muskularne błotniki optycznie sugerują punkt, w którym moc przekazywana jest na jezdnię. Profil ten powstał dzięki zastosowaniu napędu na tył oraz silnika i elementów mechanicznych umieszczonych między dwiema osiami. Oczywiście w celu jak najlepszego zbilansowania masy. Wszystko to przekłada się na wyjątkowo długi rozstaw osi (2820 mm) zamknięty w jednym z najbardziej kompaktowych nadwozi (dł/szer/wys – 4639/1873/1426 mm).

Z tych proporcji powstaje dynamiczna forma. Ponadto zaokrąglone krawędzie oraz otulające słupki nadają samochodowi smukłości. Tworzą przy tym kształt „kropli”, która przypomina jedno z najpiękniejszych aut wszechczasów – Giuliettę Sprint.

Drugi aspekt włoskiego stylu to prostota. Tę w modelu podkreśla kilka z pozoru prostych cech. Są to: linie wyżłobione na bokach, które zaznaczają drzwi i otaczają klamki oraz – rzecz jasna – kultowy charakterystyczny trójkątny grill (Trilobo). Wreszcie, włoski styl charakteryzuje tworzenie bogatych i harmonijnych refleksów poprzez przenikanie bryły karoserii.

Końcowym efektem jest Giulia o plastycznym kształcie, który utożsamia drapieżną panterę, uchwyconą tuż przed skokiem.

W przypadku testowanego modelu jest jednak coś wyjątkowego. A mianowicie wyróżniają go wyszukane elementy estetyczne. Zaliczamy do nich specjalne zderzaki, ramkę okien w błyszczącej czerni, sportowe elementy typu spojler i progi, czy 19-calowe felgi aluminiowe z pięcioma otworami.

Ta różnica w stosunku do zwykłych wersji wynika z faktu, że ten model to Giulia Veloce (wł. szybki, nagły)

Wnętrze – włoski urok, lekkość i jednocześnie styl Veloce

Tę samą inspirację włoskiego stylu odnajdujemy we wnętrzu samochodu. Tam wszystko skoncentrowane jest wokół kierowcy. Świadczy o tym chociażby zebranie wszystkich przycisków na małej kierownicy, zaprojektowanej tak, aby mogła dopasować się do każdego stylu jazdy.

Miejsce kierowcy zostało skrojone jak garnitur przez najlepszego krojczego. Z kolei ukośny tunel, delikatnie pofalowana deska rozdzielcza oraz oprzyrządowanie ukierunkowane na kierowcę zostały odszyte przez najlepszego krawca. A taki używa tylko wysokiej jakości materiałów. W kokpicie Giulii mamy włókna węglowe, drewno i tkaniny, tak miłe dla oka, jak i przyjemne w dotyku.

O sportowym stylu Veloce, we wnętrzu samochodu, przekonują sportowe fotele ze skóry oraz aluminiowe wstawki w desce rozdzielczej, tunelu środkowym i panelach drzwi.

Z bezkompromisowym stylem wnętrza i nadwozia współgra bardzo bogate wyposażenie. Obejmuje ono dwustrefową klimatyzację, system Alfa DNA i system multimedialny Alfa TM Connect 6,5″. Ponadto kierowcy służyć będą nowe i skuteczne systemy bezpieczeństwa aktywnego. Zaliczamy do nich Forward Collision Warning (FCW) z Autonomous Emergency Brake (AEB) i funkcją rozpoznawania pieszych, układ hamowania IBS (Integrated Brake System). Obecność Lane Departure Warning (LDW) oraz tempomatu z ograniczeniem prędkości odnotowujemy wyłącznie dla formalności.

Chwila która przekona każdego, czyli w drogę…

O ile stylizacja Alfy Romeo zawsze przekonywała każdego, kto ma choć odrobinę poczucia piękna, to z walorami eksploatacyjnymi było różnie.

Przez wiele lat Alfa Romeo była wyznacznikiem sportowych osiągów. Po okresie dominacji na torach wyścigowych zrobiła sobie jednak przerwę. Dlatego samochody nie brały już udziału w wyścigach. Silniki, skrzynie biegów, układ kierowniczy i zawieszenia nadal były na najwyższym poziomie… Jednakże razem jakoś nie dawały takiego efektu jak dawniej. Wszystko zmieniło się wraz z rozpoczęciem produkcji modelu 159. Ten bowiem mocno odświeżył legendę Alfy Romeo. Co więcej – dał jej nowy blask.

Giulia jest uwieńczeniem kilkunastu lat zmian. Jako ciekawostkę warto podać, że w najnowszym rankingu niezawodności opracowanym przez „Auto Zeitung” i GTǕ, Alfa Romeo Giulia zajęła drugie miejsce w kategorii aut klasy średniej. Wyprzedziła Audi A4, Toyotę Avensis i VW Passata.

W tym samochodzie każdy poczuje radość z jazdy, a wersja Veloce to prawdziwie tortowa uczta. Z wisienką (albo i truskawką) na torcie.

Już po zajęciu miejsca za kierownicą poczujemy, że nie jest to „zwykła maszyna”. Wnętrze Giulii oferuje najwyższy poziom zastosowanych materiałów, bezpieczeństwa, wyposażenia i komfortu. Dodatkowo dobrą robotę robi skierowanie wszystkich dostępnych urządzeń, przyrządów, wyświetlaczy i liczników w stronę kierowcy. Nieprzypadkowo wszystkie główne przyciski, w tym przycisk startera, są wbudowane w kierownicę.

Interfejs człowiek-maszyna składa się tylko z trzech oddzielnych pokręteł. Są one odpowiedzialne za:

  • ustawienie trybu jazdy Alfa DNA,
  • ustawienia samochodu
  • system audio.

Przyciskiem między fotelami ustawiam komputer samochodu, sparowuję telefon z systemem głośnomówiącym… Pasy zapiąłem wcześniej. Naciskam przycisk uruchomiania silnika, kładę rękę na dźwigni zmiany biegów i popycham ją do przodu. Włącza się bieg wsteczny. Delikatnie wycofuję pojazd z miejsca parkingowego. Podczas tego manewru odnotowałem pewną niedogodność. (Jak się potem okazało, jedyną  jaką zaobserwowałem podczas całego testu.) Otóż widok z kamery cofania jest za mały. Wyjeżdżam na drogę, przełącznik zmiany biegów pociągam do tyłu, włącza się przełożenie „D” i…

zaczyna się zabawa

Siedzimy w samochodzie niżej niż w większości modeli tego segmentu. Z tego powodu pierwsze chwile jazdy przez miasto wymagają skupienia, choćby żeby nie zahaczać o krawężniki podczas skrętów. Jednakże po wyjeździe na trasę wszystkie obawy mijają. Układ kierowniczy w Giulii jest tak skalibrowany, że przy minimalnym ruchu kołem kierowniczym samochód momentalnie zmienia położenie. Zapewnia to precyzję i pewność jazdy, jakiej nie spotkałem w żadnym samochodzie. Warto przy tym zauważyć, że podczas jazdy nie ma „myszkowania po drodze” wynikającego ze zbyt czułego układu kierowniczego.

Dodatkowym atutem modelu jest silnik 2,.2 turbo diesel. Rozwija on maksymalną moc 210 KM przy przy 3750 obrotach/min. i cieszy maksymalnym momentem 470 Nm przy 1750 obrotach/min. Montowany w Giulii turbodiesel 2.2 jest pierwszym silnikiem wysokoprężnym w historii Alfy wykonanym w całości z aluminium. Ten czterocylindrowy silnik posiada układ wtryskowy najnowszej generacji MultiJet II z Injection Rate Shaping (IRS) i ciśnieniem roboczym 2000 bar. Sterowana elektronicznie turbosprężarka ze zmienną geometrią minimalizuje czas reakcji, zapewniając jednocześnie korzyści pod względem wydajności. Najwyższy poziom komfortu i przyjemności jazdy gwarantuje przeciwbieżny wałek wyrównoważający.

Dzięki takiej konfiguracji, ważąca 1540 kg Giulia przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 235 km/h.

Oczywiście jestem pewien, ze znajdą się malkontenci twierdzący, że są modele bardziej dynamiczne jak Audi A4 S4 – 4,8 sek czy BMW M3 – 4,2 sek, ale… nie ten poziom porównań i nie ta cena. Jeżeli ktoś szuka modelu TOP!!! to powinien patrzeć w kierunku Giulii z benzynowym silnikiem Ferrari o mocy 510 KM, która zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 3,9 sek., a podczas jazdy na Nordschleife na torze Nűrburgring dosłownie zmiażdżyła konkurencję.

My wróćmy jednak do naszego „ropniaka”

Samochód ten z pewnością zadowoli każdego użytkownika, który pojazd użytkuje w normalnych warunkach, a nie podczas wyścigów na ¼ mili. Dodanie gazu i zmiana biegów łopatkami przy kierownicy daje fantastyczne wrażenie przyrostu prędkości, ale… nie mamy wciskania w fotel, drgania karoserii i elementów wewnątrz, czy głośnego brzmienia silnika. Samochód przyspiesza płynnie, a wewnątrz panuje cisza i brak jakichkolwiek drgań. Słowem nie jest to wrażenie jak w samochodzie popularnym z dużym silnikiem, ale jak w samochodzie klasy Premium od początku zaprojektowanym jako model ponadprzeciętny.

Podczas szaleńczej jazdy na trasie Warszawa Kraków zużycie paliwa wyniosło 8,2 l/100 km. Jednakże podczas normalnej jeździe po mieście zanotowaliśmy 7,6 l/100 km.

Jeszcze większe wrażenie niż przyrost prędkości robiła jazda w górach.

Cechą charakterystyczną nowej Giulii jest bowiem przemyślane zarządzanie masami i materiałami, które umożliwiło doskonałe rozłożenie masy na osie w proporcji 50/50. Jest to cecha, która okazała się istotna dla przyjemności jazdy Alfą Romeo.

Oprócz rozkładu masy, tak samo istotne dla optymalnej jazdy są zawieszenia. Na osi tylnej zastosowano rozwiązanie wielowahaczowe typu Multilink, które jednocześnie gwarantuje wysokie osiągi, przyjemność jazdy i komfort. Niezależne dwuwahaczowe zawieszenie osi przedniej to nowa konstrukcja, która optymalizuje „filtrowanie” nierówności, jednocześnie gwarantując szybkie i precyzyjne manewry w każdych warunkach. Autorskie rozwiązanie zawieszenia Alfa Romeo, jest w stanie zapewnić wysokie przyspieszenia boczne w każdej sytuacji i przy każdej prędkości. Dzięki temu jazda nową Alfą Romeo Giulia jest zawsze naturalna i instynktowna, również dzięki najbardziej bezpośredniemu przełożeniu układu kierowniczego.

Napęd na cztery koła – kwintesencja sportowej jazdy

W Giulii Veloce swój światowy debiut miał innowacyjny napęd 4×4 z technologią Q4. To napęd zaprojektowany do sterowania napędem samochodu w rzeczywistym czasie, pozwalającym zapewnić maksymalny poziom osiągów, oszczędności i bezpieczeństwa. System Q4 Giulii Veloce zapewnia więc wszystkie zalety napędu 4×4 – pod względem stabilności, przeniesienia napędu i bezpieczeństwa – i jednocześnie gwarantuje niski poziom spalania, szybszą reakcję oraz przyjemność prowadzenia auta z napędem na tył. Również, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, w samochodzie Veloce debiutuje nowy, powiększony układ hamulcowy z aluminiowymi zaciskami hamulcowymi.

Oczywiście w Alfie nie mogło zabraknąć opracowanego przez firmę układu DNA, zmieniającego prędkość wyboru przełożenia, reakcji na naciśnięcie na pedał przyspieszenia, czy czułość układu kontroli trakcji. Tyle tylko, że Alfa Romeo Giulia oferuje unowocześniony układ Alfa DNA, który modyfikuje dynamiczne zachowanie samochodu: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (tryb wydajności energetycznej, który po raz pierwszy został zastosowany w Alfie Romeo).

Zmiana wyboru, oprócz chwilowego piktogramu na centralnym wyświetlaczu, powoduje też zmianę podświetlenia na desce rozdzielczej, a dodatkowo zmieniał się zakres widocznych treści, prezentowanych na czterech zrzutach ekranów między zegarami. Są to informacje dotyczące parametrów jazdy dostarczane w czasie rzeczywistym i dotyczą: zużycia paliwa, pokonanej trasy, średnie prędkości przejazdu, wykresu zużycia paliwa w trakcie jazdy w trybach A i N, oraz pomiaru przyspieszenia bocznego (w centralnym punkcie ekranu jest okrąg i poruszająca się czerwona kropka obrazująca siłę bezwładności) w trybie Dynamic.

MODELE DOSTĘPNE OD RĘKI

Dodatkowo testowana Alfa miała zmianę sztywności amortyzatorów (włączany poprzez naciśnięcie przycisku umieszczonym centralnie w selektorze DNA).

Tym samym, gdy zsumujemy

  • sportowy styl karoserii
  • doskonały rozkład mas 50:50
  • napęd na cztery koła
  • system DNA i usztywnione zawieszenie

nie będzie dziwiło, że samochód prowadzi się perfekcyjnie.

Jazda na krętej drodze jest prawdziwą przyjemnością. Nie chodzi nawet o próbowanie olbrzymich przeciążeń na łukach. Jak zauważyłem w czasie testu, testowa Gulia Veloce jedzie płynnie na łukach w miejscu gdzie każdy samochód (!!!) musi ograniczyć prędkość. W naszym przypadku nie było konieczności hamowania, gdyż samochód jechał jak po szynach. Oczywiście jest to możliwe tylko w granicach rozsądku…

Nowoczesne technologie

Jednakże te sportowe odczucia to jedno, a bogactwo wyposażenia zwiększającego bezpieczną jazdę to drugie. Według filozofii projektu nowej Giulii, kierowca powinien być zawsze w centrum uwagi. Dlatego też wszystkie zastosowane systemy i technologie powinny wspierać kierowcę, dając mu poczucie spokoju, komfortu i maksymalnego bezpieczeństwa podczas jazdy. Forward Collision Warning (system ostrzegania przed kolizjami czołowymi), dzięki czujnikowi radarowemu oraz kamerze wmontowanej w przednią szybę, ostrzega kierowcę przed ewentualną kolizją z innym pojazdem lub przeszkodą znajdującą się na tym samym torze jazdy i ostrzega kierowcę lub pomaga mu w uniknięciu zderzenia, czy też minimalizuje jego skutki. Jeśli kierowca nie zareaguje, Autonomiczny System Hamowania Awaryjnego (AEB) z funkcją rozpoznawania pieszych hamuje automatycznie tak, aby uniknąć kolizji lub zmniejszyć jego następstwa.

Dopełnieniem systemów wspomagania kierowcy jest wreszcie Lane Departure Warning (LDW), system, który ostrzega przed niezamierzonym zjechaniem z własnego pasa ruchu oraz Blind Spot Monitoring (BSM), asystent martwego pola montowany, który monitorując poprzez czujniki obszar wokół samochodu, wspomaga kierowcę podczas zmiany pasa ruchu i wyprzedzania.

W Giulii swój światowy debiut odnotował także innowacyjny system elektro-mechaniczny IBS, łączący kontrolę stabilności z tradycyjnym wspomaganiem hamulców. Dzięki integracji elektroniki i mechaniki, oprócz znaczącej optymalizacji obciążeń, doskonałego wyczucia oraz całkowitego braku wibracji pedału hamulca, system gwarantuje natychmiastową reakcję hamulca i rekordowo krótką drogę hamowania: ze 100 km/h do 0 na 38,5 metrach dla Giulii.

Dla kogo jest Giulia?

Są cztery elementy, dzięki którym Alfa Romeo jest jedną z najbardziej pożądanych marek samochodowych na świecie: wyraźnie włoska stylistyka, nowoczesne i innowacyjne silniki, doskonałe rozłożenie wagi (50/50), oraz wyjątkowe rozwiązania techniczne.

Są to niezbędne składniki do stworzenia prawdziwej Alfy Romeo i wszystkie te czynniki są dopracowane w Giulii do perfekcji. Dynamiczny i oszczędny silnik (średnie zużycie paliwa wg katalogu to 6,3 l/100 km, podczas testu 7,8 l/100 km), nowoczesne rozwiązania technologiczne, doskonałe wykończenie, a nade wszystko fantastyczne rozłożenie masy sprawiają, że Alfa Romeo Giulia jest poważnym konkurentem dla Audi, czy BMW. Ma nad nimi także jedną przewagę… jest ładniejsza.

Jako ciekawostkę doskonałego wyważenia samochodu warto podać, że w roku 2016 Alfa Romeo Giulia Quadrifolgio pokonała pętlę Nordschleife toru Nurburgring w czasie 7 minut 32 sekundy, a BMW M4 GTS miało czas 7 min 37 sekund…

Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis