Pogodzenie przeciwstawnych stylów może zakończyć się: albo zniszczeniem idei obu projektów stylistycznych i doprowadzić do śmieszności, albo zaowocować fantastycznym dziełem. Ten drugi przypadek mamy w  przypadku Alfy Romeo Stelvio.
Pierwszy SUV Alfy Romeo to model będący wyrazem emocji czerpanych z jazdy, maksymalnych osiągów i sportowego stylu. Nowy model zawiera w sobie autentycznego „ducha” Alfy Romeo, ale też styl i walory modeli typu Sport Utility Vehicle-SUV. Zamierzeniem twórców było, aby Alfa Romeo Stelvio zmieniła postrzeganie w segmencie średnich SUV-ów klasy premium. Czy to się udało sprawdzaliśmy testując Alfę Romeo Stelvio Sprint Q4.

Styl – model SUV o delikatnych liniach

Proporcje Stelvio są wyrazem zwartej sylwetki, siły i dynamizmu. Doskonale obrazują to wymiary: długość 4687 mm, wysokość 1671 mm i szerokość 1973 mm (rozstaw osi 2812 mm). Nadwozie wyróżnia się też przyciągającą wzrok linią i stanowi doskonałą równowagę między czerpaniem z dziedzictwa marki, czyli mocą, szybkością i pięknem, a walorami modeli SUV czyli użytecznością, uniwersalnością i charakterem macho.

Patrząc na bok samochodu, widzimy płynnie poprowadzoną linię nadwozia rozszerzającą się ku tyłowi i zgrabny kształt potwierdzający wrażenie zwartej sylwetki. Linia biegnąca od kabiny zamyka się nad mocno nachyloną szybą tylną, zwieńczoną eleganckim spoilerem zapewniającym doskonałe osiągi aerodynamiczne, będące kluczowym czynnikiem dla samochodu o sportowych osiągach.

Styl Alfa Romeo charakteryzuje się wysoką jakością powierzchni, co oznacza tworzenie bogatych i harmonijnych refleksów wzdłuż bryły. Końcowym efektem jest posągowa forma, która na przykład, w linii bocznej podkreśla grę światła i cienia. Linii przetłoczenia, biegnącej przez cały bok nadwozia, towarzyszy „muskulatura”, która podkreśla przejście na błotnik przedni i tylny.

Kolejny aspekt stylu Alfa Romeo to „prostota”, za którą kryje się jeden z najbardziej złożonych w przemyśle, kreatywnych procesów: projektowanie samochodu.

To właśnie design ma za zadanie ukryć długą i złożoną pracę za prostą i naturalną linią, która ukazuje elegancję formy oraz wyrafinowany gust „Made in Italy”.
Stelvio jest jednoznacznie identyfikowalny z Alfą Romeo dzięki kilku prostym cechom, takim jak np. charakterystyczny trójkątny grill (Trilobo) na masce.

Uwagę zwraca także tył modelu Wyróżnia się on sportowym charakterem, podkreślonym przez końcówki wydechu, ale przede wszystkim przez charakterystyczny ścięty tył. To rozwiązanie stylistyczne nadaje modelowi wyjątkowy i niepowtarzalny wygląd oraz będące wyrazem hołdu dla historii Alfy Romeo, a wyróżniające prestiżowe modele o wysokich osiągach i rajdowych początkach.

Wnętrze – to już znamy…

To już kolejny mój test modelu Stelvio, a dodatkowo testowałem także Alfy Romeo Giulia. W obu wersjach mamy zaś we wnętrzu te same rozwiązania stylistyczne i techniczne.

Mamy więc, ten sam charakter sportowej elegancji kokpitu, który został „uszyty”, jak najlepszej jakości garnitur z niesamowitą starannością i użyciem wysokiej jakości materiałów: włókna węglowego, drewna i materii miłych dla oka i przyjemnych w dotyku, połączonych w taki sposób, by od razu poczuć, że zostały one wykonane ludzkimi rękami.

Tutaj wszystko skoncentrowane jest wokół kierowcy, o czym świadczy ukośny tunel, delikatnie pofalowana deska rozdzielcza i kierownica, zaprojektowana tak, by mogła dopasować się do każdego stylu jazdy. Do dyspozycji kierowcy jest także kolorowy wyświetlacz w technologii TFT umieszczony między zegarami obrotomierza i prędkościomierza (z ekranem o przekątnej 7″), oferujący wszystkie najważniejsze informacje.

Interfejs człowiek/maszyna składa się z dwóch pokręteł (trzecie jest sterowaniem radio), za pomocą których można prosto i łatwo ustawiać selektor Alfa DNA oraz system Alfa Connect. Ten ostatni oferuje ekran o przekątnej 8,8 cala w wysokiej rozdzielczości zaprojektowany we współpracy z Magneti Marelli.

Dzięki niemu możemy wybrać muzykę, zmienić ustawienia, czy obsługiwać nawigację TomTom, która była w samochodzie.

SUV z niezwykłą dynamiką jazdy

Testując wersję Giulia chwaliłem jej prowadzenie i przyczepność. Jednakże to była limuzyna z fantastycznym rozkładem mas. Stelvio jest natomiast SUV-em, czyli wersją wyższą, gdzie wyżej położony środek ciężkości nie gwarantuje już tak dobrej przyczepności. Jednakże…

Już sama nazwa modelu sugeruje porywającą jazdę. Stelvio to przecież najwyższa górska przejezdna przełęcz we Włoszech, a krajowa droga o tej samej nazwie, która przez nią przechodzi, wije się na odcinku prawie 20 km i liczy ponad 75 ostrych zakrętów, stając się synonimem podróży i wolności (trasę Stelvio często jest prowadzony wyścig kolarski Giro d’Italia).

Faktycznie podczas jazdy w różnych warunkach Stelvio zaskakuje nas jako SUV o doskonałej przyczepności i płynności jazdy na łukach.

  • Pierwszym z elementów, które przyczyniły się do osiągnięcia tego celu jest idealny rozkład masy pomiędzy obiema osiami, uzyskany poprzez specjalne zarządzanie masami i materiałami.
  • Drugim czynnikiem jest nowo opracowane przednie zawieszenie dwuwahaczowe z pół-wirtualną osią skrętną, które optymalizuje neutralizację nierówności, jednocześnie gwarantując szybkie i precyzyjne manewry w każdych warunkach. Opatentowane przez Alfę rozwiązanie zawieszenia jest w stanie zapewnić płynną jazdę na zakrętach oraz wysokie przyspieszenia boczne. Na osi tylnej zastosowano, opatentowane przez Alfę Romeo, rozwiązanie wielowahaczowe, które gwarantuje jednocześnie wysokie osiągi, przyjemność jazdy i komfort. Za amortyzację odpowiadają elementy sterowane elektronicznie, które na bieżąco dostosowują się do warunków jazdy i pozwalają wybrać styl jazdy bardziej ukierunkowany na osiągi lub na komfort.
  • Trzeci czynnik to napęd integralny Alfa RomeoQ4.

Górski zakręt, kamienista nawierzchnia, zaśnieżona droga lub ostry zakręt podczas ulewy: to wszystko ekstremalne sytuacje i idealne miejsca, aby wystawić na próbę zwinność i moc nowego SUV-a Alfa Romeo. Dobre prowadzenie, too głównie zasługa systemu Q4, który zapewnia wszystkie korzyści napędu integralnego, a jednocześnie gwarantuje przyjemność prowadzenia samochodu z napędem tylnym. Jego architektura obejmuje aktywną skrzynkę rozdzielczą i mechanizm różnicowy przedni, zaprojektowane, by spełnić konkretne wymogi techniczne Alfy Romeo, uzyskując bardzo szybkie sterowanie wysokim momentem obrotowym, dzięki wyjątkowo kompaktowej i lekkiej konstrukcji.

System Q4 stale monitoruje niezliczone parametry, by zapewnić najlepsze rozłożenie momentu obrotowego na dwie osie, w zależności od rodzaju wykorzystania samochodu i aktualnej przyczepności do nawierzchni drogi.

  • W normalnych warunkach, Stelvio z systemem Q4 zachowuje się, jak pojazd z napędem na tył: 100% momentu obrotowego przesyłanych jest na oś tylną.
  • Po osiągnięciu granicznej wartości przyczepności kół, system w rzeczywistym czasie przekazuje 50% momentu napędowego na oś przednią za pośrednictwem specjalnej skrzynki rozdzielczej.

To przekłada się na najlepszą kontrolę samochodu pod względem napędu i stabilności na zakrętach.

A wrażenia z jazdy?

  • Po pierwsze Alfa Romeo Stelvio wprowadza do świata SUV klasy premium sekrety włoskiej gościnności i jego wnętrze wyróżniają ekskluzywność, dobry smak i elegancja.
  • Po drugie, model daje wrażenie pełnej kontroli i panowania nad drogą, dzięki selektorowi Alfa DNA, ale przede wszystkim dzięki podwyższonej pozycji kierowcy, która bez uszczerbku dla przyjemności jazdy oferowanej przez sportowy samochód z logo Alfy Romeo, zapewnia też lepszą widoczność. Komfort podróży zapewniają także dwustrefowa klimatyzacja, technologicznie zaawansowany system infotainment Alfa Connect i system audio, oraz doskonałe wyciszenie wnętrza.
  • Po trzecie, pojazd gwarantuje fantastyczne walory dynamiczne. Silnik wysokoprężny 2,2 litra o mocy 210 KM i momencie obrotowym 470 Nm, we współpracy z ośmiobiegową skrzynią przekładniową pozwala na płynny i elastyczny przyrost prędkości. Według danych katalogowych prędkość maksymalna ważącego 1660 kg modelu to 215 km/h, a przyspieszenie tylko 6,6 sekundy.

Ten czterocylindrowy silnik posiada układ wtryskowy najnowszej generacji MultiJet II z Injection Rate Shaping (IRS) i ciśnieniem roboczym 2000 bar. Turbosprężarka ze zmienną geometrią sterowana elektrycznie reprezentuje najnowocześniejsze rozwiązania w dziedzinie mechaniki i minimalizuje czas reakcji, zapewniając jednocześnie korzyści pod względem wydajności. Najwyższy poziom komfortu i przyjemności jazdy zagwarantowane są przez przeciwbieżny wałek wyrównoważający.

Oczywiście w Alfie nie mogło zabraknąć opracowanego przez firmę układu DNA, zmieniającego prędkość wyboru przełożenia, reakcji na naciśnięcie na pedał przyspieszenia, czy czułość układu kontroli trakcji. Tyle tylko, że Alfa Romeo Stelvio oferuje unowocześniony układ Alfa DNA. Modyfikuje on dynamiczne zachowanie samochodu: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (tryb wydajności energetycznej, który po raz pierwszy został zastosowany w Alfie Romeo).

Zmiana wyboru, oprócz chwilowego piktogramu na centralnym wyświetlaczu, powoduje też zmianę podświetlenia na desce rozdzielczej, a dodatkowo zmieniał się zakres widocznych treści, prezentowanych na czterech zrzutach ekranów między zegarami. Są to informacje dotyczące parametrów jazdy dostarczane w czasie rzeczywistym i dotyczą: zużycia paliwa, pokonanej trasy, średnie prędkości przejazdu, wykresu zużycia paliwa w trakcie jazdy w trybach A i N, oraz pomiaru ważnych parametrów jazdy (przyspieszenie, hamowanie, temp silnika) w trybie Dynamic.

Dodatkowo testowana Alfa miała zmianę sztywności amortyzatorów (włączany poprzez naciśnięcie przycisku umieszczonym centralnie w selektorze DNA).

Tym samym, gdy zsumujemy:

  • sportowy styl karoserii
  • doskonały rozkład mas 50:50
  • napęd na cztery koła
  • system DNA i usztywnione zawieszenie

…nie dziwi, że samochód prowadzi się perfekcyjnie.

Alfy Romeo dostępe od ręki

Jazda na krętej drodze jest prawdziwą przyjemnością. Nie chodzi nawet o próbowanie olbrzymich przeciążeń na łukach. Jak zauważyłem w czasie testu, testowa Stelvio jedzie płynnie na łukach w miejscu gdzie każdy samochód typu limuzyna/hatchback musi ograniczyć prędkość. W naszym przypadku nie było konieczności hamowania, gdyż samochód jechał… jak po szynach.
Oczywiście jest to możliwe tylko w granicach rozsądku…

Zużycie paliwa… no mistrz oszczędności to nie jest

Pomimo, że model posiadał silnik wysokoprężny, nie był on szczytem oszczędności. Niestety masa własna pojazdu 1660 kg oraz duża powierzchnia czołowa dawały się we znaki na trasie. O ile delikatna jazda, nie przekraczając prędkości 120 km/h zaowocowała spalaniem wynoszącym 7,3 l/100 km, to jadąc jak Alfą Romeo o mocy ponad 200 KM, zużycie paliwa wynosiło ok 8,5 l/100 km.
W mieście zużycie paliwa wahało się między 7,5-8 l/100 km

Dla kogo?

Alfa Stelvio nie jest klasycznym modelem SUV. To raczej pojazd dla Klientów, którzy uwielbiają biesiadować z przyjaciółmi oraz kochają komfort i włoski smak. Dodatkowo, porównując ją z odpowiednikami Audi Q5, BMW X3, czy Mercedesem GLC, Stelvio wygrywa przyczepnością, ceną i… urodą.

Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis